Työministeri Finnairiin vaikuttavasta työriidasta: ”Toivon tietysti, että ratkaisu löytyisi mahdollisimman nopeasti”

Työministeri Matias Marttinen (kok.) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta.

Työministeri Matias Marttinen (kok.) toivoo mahdollisimman nopeaa ratkaisua Finnairin lentoihin vaikuttavaan lentoliikenteen palvelujen työriitaan. Hän kuitenkin sanoo, ettei halua kommentoida neuvotteluosapuolen julkisuudessa esittämiä näkemyksiä.

-  Valtakunnansovittelija hakee tällä hetkellä osapuolten kanssa ratkaisua. Toivon tietysti, että ratkaisu löytyisi mahdollisimman nopeasti. Toimivat lentoliikenneyhteydet ovat täysin kriittisiä Suomen kaltaiselle pienelle maalle, Marttinen kommentoi STT:lle Suomi areena -tapahtumassa Porissa.

Marttinen nosti esiin, että kevään työmarkkinakierroksella joillakin aloilla ratkaisujen löytyminen on kestänyt pitkäänkin, mutta lopulta kaikille näille toimialoille on saatu sopimus.

Työriitaa soviteltiin viimeksi eilen, mutta valtakunnansovittelijan mukaan näkemyserot ovat edelleen suuria.

Julkinen keskustelu sai lisäkierroksia keskiviikkona, kun Palvelualojen työnantajat Palta arvosteli työntekijöitä edustavaa Ilmailualan Unioni IAU:ta. Paltan mielestä IAU:n tavoitteena ei ole sovinto vaan maksimoida lentoyhtiö Finnairille aiheutuvat taloudelliset vahingot. IAU kommentoi STT:lle tekstiviestitse, että työriitaan tulisi löytää kompromissi, joka ei perustu pelkästään Paltan yksipuolisiin linjauksiin.

FINNAIR on perunut IAU:n aiempien lakkojen vuoksi viime kuukausina arviolta noin tuhat lentoa.

Joidenkin mielestä lakoista johtuvat lentojen perumiset alkavat jo haitata Suomen mainetta. Tätä mieltä on ollut esimerkiksi Marttisen puoluetoveri, kansanedustaja Pia Kauma (kok.), joka otti asiaan kantaa sosiaalisessa mediassa. Kauman mielestä lentojen perumiset ovat haitaksi Suomen maineelle luotettavana kumppanina ja matkakohteena.

Marttinen ei halunnut tässä vaiheessa ottaa kantaa lakkojen ja työriidan vaikutuksiin Finnairin tai Suomen maineelle. Hänestä on vielä aikaista arvioida asiaa.

-  Totta kai on selvää, että lentoliikenteen häiriöillä on paljon vaikutusta suomalaisten matkustamiseen ja yritysten tilanteeseen, Marttinen kommentoi.

Lentoliikenteen palvelujen työriitaa sovitellaan taas – tarvittaessa myös viikonloppuna

Lentoliikenteen palvelujen työriidan sovittelu jatkuu tänään. Valtakunnansovittelijan toimisto kertoi eilen X-viestipalvelussa, että sovittelua jatketaan tarvittaessa myös viikonloppuna.

llmailualan Unioni IAU:n seuraava lakko uhkaa keskiviikkona. IAU on antanut lakkovaroituksia myös muun muassa ensi perjantaille sekä maanantaille 7. heinäkuuta.

Aiempien IAU:n lakkojen vuoksi lentoyhtiö Finnair on perunut yhteensä jo arviolta tuhat lentoa.

AVAINSANAT

YTK lyö luvun työttömyydestä pöytään: alhaisin vuosikymmeneen

Toukokuun työttömyysluvut kertovat talouden elpymisestä, arvioi työttömyyskassa YTK.

YTK:n jäsenten työttömyys kääntyi toukokuussa selvään laskuun edelliseen kuukauteen verrattuna. Vaikka lasku noudattelee osin tavanomaista kausivaihtelua, työttömyys laski YTK:n mukaan nyt tavallista nopeammin.

YTK:n jäsenistön työttömyysaste oli toukokuussa 6,3 prosenttia, mikä on alhaisin loppukevään lukema tällä vuosikymmenellä.

Työttömyyden laskun taustalla on etenkin uusien työttömyysjaksojen väheneminen.

AVAINSANAT

IAU:n ja Paltan työriitaa sovitellaan taas valtakunnansovittelijan toimistossa

Lentoliikenteen palvelujen työriitaa sovitellaan tänään valtakunnansovittelijan toimistossa. Ilmailualan Unioni IAU:n seuraava lakko uhkaa keskiviikkona.

Aiempien IAU:n lakkojen vuoksi lentoyhtiö Finnair on perunut yhteensä jo arviolta tuhat lentoa.

Eilen Palvelualojen työnantajat Palta syytti IAU:ta siitä, ettei sen toiminnassa olisi nähtävillä todellista pyrkimystä päästä sovintoon. IAU taas sanoi, että työriitaan tulisi löytää kompromissi, joka ei perustu pelkästään Paltan linjauksiin.

AVAINSANAT

Tutkimus: Sairauspoissaolojen kustannukset vähentyneet julkissektorilla- Nuorten pitkät mielenterveyspoissaolot ovat silti lisääntyneet

Tutkimuksen mukaan tärkeitä ennakoivia toimia ovat esimerkiksi työkykyjohtamisen kehittäminen, työarjen helpottaminen esimerkiksi etätyöllä ja hyvä yhteistyö työterveyshuollon kanssa.

Noin puolessa julkisen alan organisaatioista on onnistuttu vähentämään sairauspoissaolojen aiheuttamia kustannuksia. Asia selviää julkisen alan eläkevakuuttaja Kevan tutkimuksesta. Osuus on kasvanut kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna kolmasosasta puoleen.

Alle 30-vuotiaiden kuntatyöntekijöiden sairauspoissaolot, erityisesti ahdistuneisuushäiriöstä johtuvat pitkät poissaolot, ovat sen sijaan lisääntyneet. Muissa ikäryhmissä sairauspoissaolot ovat vähentyneet.

Tutkimusjohtaja Laura Pekkarinen kertoo tiedotteessa, että henkilöstön työkyvyttömyydestä aiheutuu julkisen alan työnantajille vuosittain yli 1,5 miljardin euron välittömät kustannukset. Suuri osa näistä johtuu sairauspoissaoloista.

Seurantatutkimuksessa tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella helmikuussa.

TUTKIMUKSEN mukaan esihenkilöille järjestetään aiempaa enemmän aikaa henkilöstöasioihin. Erityisesti hyvinvointialueilla on kiinnitetty huomiota esihenkilöiden kouluttamiseen työkykyasioista.

Myös ymmärrys osatyökykyisten työllistämisen tärkeydestä on vahvistunut julkisen alan organisaatioissa.

Kun sairauspoissaoloista aiheutuneita kuluja halutaan vähentää, tärkeitä ovat ennakoivat toimenpiteet. Sellaisia ovat muun muassa työkykyjohtamisen kehittäminen ja työarjen helpottaminen esimerkiksi etätyöllä. Myös hyvä yhteistyö työterveyshuollon kanssa nousee keskiöön.

TYÖTURVALLISUUSLAIN mukaan työnantajilla on yhdessä työterveyshuollon kanssa velvollisuus huolehtia henkilöstöstä, työympäristöstä ja työoloista siten, että ne tukevat terveyttä ja työkykyä työuran eri vaiheissa.

-  Työkykyjohtamisessa on otettu edistysaskeleita. Toimenpiteet tilanteissa, joissa työkyky on vaarantunut, ovat selkeytyneet, Pekkarinen sanoo.

Käytännön tukitoimia kuten työkiertoa sen sijaan on käytetty harvoin, vaikka tukitoimia tarvittaisiin erityisesti mielenterveyden tukemisessa.

SAK:n Eloranta: Finnair on tilanteen panttivanki ja syypää on Palta – ”Ideologiselle siilipuolustukselle ei ole perusteita eikä oikeutusta”

Matkustajia ja työseisauksesta ilmoittava lähtevien lentojen näyttö Helsinki-Vantaan lentoasemalla 4. kesäkuuta 2025.

Ilmailualan unioni IAU ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan ajautuneet kiistaan, joka kilpistyy Paltan ”ideologiseen vientimallin siilipuolustukseen”.

– Tässä Finnair on jäänyt tilanteen panttivangiksi. Kiistassa lentoyhtiön rahat, maine tai asiakkaiden vaivat eivät paina mitään, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestön puheenjohtaja Eloranta kirjoittaa blogissaan.

Eloranta huomauttaa, että aiemmin ammattiliittoja julkisuuden kautta neuvottelemisesta arvostellut Palta on nyt syyllistynyt siihen itse.

Elorannan mukaan Palta on julkisuudessa antanut virheellisen kuvan siitä, että Suomessa olisi voimassa voimassa työmarkkinajärjestöjen yhdessä sopima työmarkkinamalli, jonka mukaan vientialojen työehtoratkaisun kustannusvaikutuksia ei saisi mikään toimiala tai liitto ylittää.

– Näin ei ole. Palta pyrkii nyt itsepäisesti johonkin, mitä ei ole sovittu, vaikka se on Finnairille ja sen asiakkaille vahingollista.

ELORANTA muistuttaa, että korona-aikana kovia kokeneen lentoliikennetoimialan henkilöstö teki henkilöstökustannuksia alentaneita säästösopimuksia, jotta konkursseilta vältyttiin.

– Nyt käsillä olevassa työehtokiistassa on yksinkertaistettuna kyse siitä, onko mahdollista saada kompensoitua säästösopimuksissa menetettyä ansiokehitystä milloinkaan takaisin, edes osittain.

Jos joustoa ei työnantajan mielestä milloinkaan voi olla ylöspäin, niin palkansaajille on turha tulla jatkossa tarjoamaan joustoa alaspäin.

Elorannan mukaan palkansaajille kysymys on merkittävä. Hän huomauttaa, että miksi edes tehdä säästösopimuksia, jos kerran pois jääneet korotukset vaikuttavat pysyvästi alempana palkkatasona ja palkkakehityksenä.

– Jos joustoa ei työnantajan mielestä milloinkaan voi olla ylöspäin, niin palkansaajille on turha tulla jatkossa tarjoamaan joustoa alaspäin. Yleisestä linjasta alaspäin poikkeaminen pudottaisi palkansaajat pysyvään palkkamonttuun ja ansiokehityksen takamatkalle.

Elorannan mukaan palkansaajien ostovoimakuoppa on ollut historiallisen suuri ja lentoliikenteen työntekijöillä tehtyjen säästösopimusten vuoksi vielä syvempi.

– Siksi on perusteltua, että parhaillaan käynnissä olevissa työehtoneuvotteluissa he saavat korjattua syvälle kyykännyttä ostovoimaansa. Se on oikein ja reilua.

ELORANTA muistuttaa, että työmarkkinoille on tehty tänäkin keväänä Teollisuusliiton avauksesta poikkeavia ratkaisuja – suurimpana kuntien ja hyvinvointialueiden ratkaisut. Myös Teollisuusliitto on tehnyt tekemästään avauksesta poikkeavia ratkaisuja yrityskohtaisesti.

– On siis mahdollista, sallittua ja suotavaa tehdä ratkaisuja, jotka huomioivat toimialojen ja yritysten tarpeet. Näin pitäisi Paltan toimia IAU:n kanssa ja päästää panttivangikseen ottamansa Finnair palvelemaan asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Paltan ideologiselle siilipuolustukselle ei ole perusteita eikä oikeutusta.

Ilmailualan unioni IAU on SAK:n jäsenliitto.