Tutkija: Eikö kukaan huomaa, miten paljon hallitus alkaa nyt jarruttaa työperäistäkin maahanmuuttoa?

Tutkija Pasi Saukkonen ihmettelee, miksi myös ulkomaisen työvoiman saantiin vaikuttavat sääntökiristykset ovat menossa niin helposti läpi.

Hallitus kiristää maahanmuuttosäännöksiä – ja tutkijan mielestä juhlapuheista huolimatta osa muutoksista alkaa väistämättä vaikeuttaa myös Suomen tarvitsemaa työperäistä maahanmuuttoa.

Suomen hallituksen suhtautuminen maahanmuuttoon, myös työperäiseen, näyttää kokonaisuudessaan varsin kielteiseltä. Näin on lukuun ottamatta “muutamia korulauseita työperäisen maahanmuuton tärkeydestä”, sanoo maahanmuuttoon erikoistunut politiikan tutkija Pasi Saukkonen Suomen Tietotoimiston haastattelussa.

STT pyysi Saukkosta arvioimaan hallituksen toimia ja hallitusohjelmaa työperäisen maahanmuuton houkuttelevuuden kannalta. Hän on tutkinut pitkään maahanmuuttoa ja työskentelee tällä hetkellä erikoistutkijana Helsingin kaupunginkanslian kaupunkitietoyksikössä.

Työperäisestä maahanmuutosta on jo pitkään puhuttu ratkaisuna harmaantuvan Suomen huoltosuhteen korjaamiseen. Valtiovarainministeriön osastojohtaja Mikko Spolanderkin kertoi taannoin Iltalehdelle, että on vaikea nähdä muuta keinoa Suomen heikon julkisen talouden pelastamiseksi kuin kasvava maahanmuutto.

HALLITUSPUOLUEITA asia kuitenkin jakaa. Perussuomalaisten puoluejohdosta on viestitty, ettei työperäinen maahanmuutto ratkaise Suomen ongelmia. Puolue on suhtautunut erityisen nihkeästi EU:n ulkopuolelta tulevaan, matalapalkka-aloille suuntautuvaan maahanmuuttoon.

Kokoomuksesta on taas annettu ymmärtää, että hallitus ei ole erityisesti kiristämässä työperäistä maahanmuuttoa Suomeen.

Saukkonen sanoo ihmettelevänsä, miten helposti osa muutoksista on menossa läpi.

Hallitus on kuitenkin toteuttamassa useita maahanmuuttopolitiikkaan liittyviä uudistuksia, joista osa vaikuttaa suoraan tai epäsuorasti Suomeen työn perässä muuttaviin.

-  Aihekokonaisuus on hyvin pitkä ja yksityiskohtainen. Yksityiskohdista valtaosa tähtää maahanmuuton rajoittamiseen ja vähentää muuttajien oikeuksia, tutkija Saukkonen sanoo.

Saukkonen sanoo ihmettelevänsä, miten helposti osa muutoksista on menossa läpi.

-  Ensinnä suhteessa siihen, miten voimakkaasti tämä poikkeaa pidemmän aikavälin linjasta Suomessa. Ja myös suhteessa siihen, millaisilla näkemyksillä ennen kaikkea kokoomus ja myös RKP tulivat vaaleihin.

Hän toivoo, että maahanmuutosta käytäisiin nykyistä täsmällisempää ja perusteellisempaa keskustelua.

-  Keskustelu on vähäistä ja ennen kaikkea perussuomalaisten vahvasti dominoimaa. Tuottaahan se sellaista käsitystä yhteiskuntaan, että maahanmuutto on itse asiassa huono asia.

Heti perään Saukkonen sanoo kuitenkin vierastavansa ajatusta, jossa maahanmuutto nähdään ainoastaan hyvänä asiana. Maahanmuuttoon sisältyy myös haasteita, joista on puhuttava.

-  Mutta siihen pitäisi suhtautua niin, että se on sellainen todellisuus, jossa Suomi elää jo nyt ja jonka kanssa pitäisi oppia jatkossakin elämään ihan rauhallisesti. Tässä välittyy nyt ihan väärää viestiä sekä Suomen sisällä että ulospäin.

HALLITUS valmistelee muun muassa työperäisen oleskeluluvan tulorajan nostoa ja kansalaisuuden ja pysyvän oleskeluluvan saannin kiristyksiä.

Työluvalla olevan on poistuttava maasta kolme kuukautta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos uutta työtä ei löydy. Erityisasiantuntijoille on kaavailtu lakiin kuuden kuukauden poikkeusta.

Saukkonen sanoo, että minkään yksittäisen muutoksen vaikutuksia Suomen houkuttelevuuteen tai maahanmuuttomääriin on vaikea arvioida.

-  Niitä on helppo liioitellakin. Mutta on selvää, että ei tämä Suomen houkuttelevuutta ja kiinnostavuutta millään muotoa lisää. Tällaiset elementit toisensa perään vähentävät sitä.

Saukkonen toivoo, ettei osa hallituksen muutoksista menisi läpi. Niihin kuuluvat esimerkiksi kansalaisuuden ja oleskeluluvan saannin kiristäminen ja kolmen kuukauden sääntö.

-  Jos haluamme, että ulkomaalaiset alkavat ajatella Suomea potentiaalisena maana asua ja työskennellä, niin on tavattoman haitallista pitää heitä sellaisessa epävarmuuden limbotilassa. Ne ihmiset, joista Suomi kilpailee, voivat lähteä myös muualle. Ja silloin tällaisilla asioilla on merkitystä.

Hänestä on myös syytä pohtia, millaisen signaalin suomalainen keskustelukulttuuri tällä hetkellä lähettää jo maassa oleville. Tuleeko heistä osa yhteiskuntaa vai ei?

-  Näissä mennään tutkimuksen tuottaman tiedon kannalta väärään suuntaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että oleskelulupa tai kansalaisuus pitäisi saada ilman mitään ehtoja. Mutta en myöskään näe, että olisi jotain erityistä syytä kiristää niiden saantia.

TYÖ- ja ELINKEINOMINISTERIÖ ei ole maahanmuuttojohtaja Sonja Hämäläisen mukaan laatinut kokonaisarviota siitä, miten muutokset vaikuttavat Suomeen suuntautuvaan työperäiseen maahanmuuttoon.

Asiaan vaikuttavat niin monet tekijät, että tarkkoja laskelmia on haastava tehdä.

-  Yhdet asiat voivat lisätä vetovoimaa, toiset heikentää. Esimerkiksi kolmen kuukauden säännöllä voi elinkeinoelämän mukaan olla vaikutuksia Suomen kiinnostavuuteen. Sitten toisaalta teemme kansainvälisen rekrytoinnin sujuvoittamiseksi toimenpiteitä, ja myös esimerkiksi erityisasiantuntijan oleskeluluvan saantia on nopeutettu todella paljon.

Myös pankkipalveluiden saantia on helpotettu ja englanninkielisiä kouluja lisätty.

Osa muutoksista käynnistettiin jo edellisellä hallituskaudella.

MUUTOKSIA tulee myös Suomen kansalaisuuden saamiseen. Kansalaisuuslain muuttamista käsitellään kolmessa osassa, joista ensimmäinen eli kansalaisuuteen vaadittavan asumisajan nostaminen on pian menossa eduskuntaan.

Siinä kansalaisuuteen vaadittava asumisaika nostetaan viidestä vuodesta kahdeksaan vuoteen, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Asumisajan nostaminen sai lain lausuntokierroksella kritiikkiä yritysmaailman edustajilta.

Teknologiateollisuus sanoi olevansa erittäin huolissaan Suomen maakuvasta ja kyvystä houkutella osaajia.

Teknologiateollisuus sanoi olevansa erittäin huolissaan Suomen maakuvasta ja kyvystä houkutella osaajia, jos laki toteutuu. Suomen start up -yhteisön mukaan asumisajan nosto heikentää osaajien houkuttelua.

Keskuskauppamari muistutti, että Suomi käy jatkuvaa kilpailua osaajista. Esimerkiksi Saksassa kansalaisuuteen vaadittavaa asumisaikaa on päädytty lyhentämään.

-  Kansalaisuuden saaminen on myös keskeinen keino juurruttaa uusia tulijoita Suomeen ja rakentaa luottamusta siihen, että elämää ja työuraa kannattaa pitkäjänteisesti rakentaa täällä, kamari neuvoo.

Myös työ- ja elinkeinoministeriö kertoi lausunnossaan jakavansa huolen, että asumisaikaan tehtävät muutokset saattavat osaltaan vähentää tai hidastaa koulutetun työvoiman pysyvämpää asettumista Suomeen.

SAUKKOSEN mielestä mukaan koko maahanmuuttokeskustelun taso on Suomessa sekä politiikassa että mediassa hyvin vinoutunut. Monia peruskäsityksiä keskustelussa olisi syytä korjata ja asemoida Suomi realistiseen kontekstiin.

-  Ihan lähtökohtaisesti, eihän meille ole tullut mitään suuria määriä maahanmuuttoa ja sekin joka on tullut, on keskittynyt erittäin suuresti vain yhdelle kaupunkiseudulle.

Hän myös sanoo, että kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteiskunnan moninaistuminen tulisi hyväksyä lähtökohtana keskustelulle.

-  Tässä olemme valitettavasti yhä aivan alkutekijöissä.

Jos Suomeen suuntautuvaa työperäistä maahanmuuttoa halutaan edistää, sen tavoitteet tulisi Saukkosen mielestä määritellä selkeästi. Mitä tarvetta sillä halutaan täyttää, ja keitä osaajia Suomeen tarkalleen ottaen halutaan? Miten heitä tulisi houkutella?

-  Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimii erittäin kansainvälisiä peliyrityksiä. Niiden on välttämätöntä saada tänne lisää työvoimaa, jotta yrityksien tuottavuutta voidaan parantaa ja saada Suomeen verotuloja. Mutta samaan aikaan meillä on sote-sektorilla huutava pula työntekijöistä. Se ei ehkä ole samalla tavalla taloudellista tuottavuutta lisäävä ala, mutta hyvinvointivaltion kulmakivi, Saukkonen sanoo.

TOINEN vinoutunut käsitys keskustelussa on, että maailmalla olisi jonkinlainen pooli, josta Suomi voisi “vain ottaa ja valita” maahanmuuttajansa.

-  Ne ihmiset, joista ajatellaan raadollisesti sanottuna olevan “suurin mahdollisin hyöty”, valitsevat Suomen, jos valitsevat. Siksi meidän pitäisi tehdä töitä, että pärjäämme kilpailussa.

Lisäksi eri maahanmuuttajaryhmistä ei pitäisi puhua samassa sumpussa: turvapaikanhakijoiden kohdalla tulisi puhua turvapaikanhakijoista, työperäisten maahanmuuton kohdalla työperäisistä maahanmuuttajista. Eri ihmisillä on eri valmiudet pärjätä suomalaisilla, tiukasti säännellyillä työmarkkinoilla, joissa osaamistaso on korkea.

-  Jos ajattelemme asiaa työllisyyden tai hyvinvointivaltion ylläpitämisen kannalta, niin sillä on väliä, keitä tänne tulee. Vaikutuserot saattavat olla suuria.

Saukkonen huomauttaa nyt puhuvansa asiasta työperäisen maahanmuuton ja kansantalouden näkökulmasta.

-  En itse välttämättä ajattele asioita näin raadollisesti hyötynäkökulmasta. Pitäisi muistaa, että tänne tulevat ihmiset eivät ole robotteja vaan ihmisiä joilla on omat tarpeensa ja ominaisuutensa. He muuttavat yhteiskuntaa. Se on tärkeä huomioida, eikä asioita pidä tarkastella vain talouskasvun kautta tai numeroina.

Tilastokeskus kertoi joulukuussa, että maahanmuuttajien työllisyys on Suomessa yli EU-keskitason. VATT:n Datahuoneen raportti totesi, että viime vuosina maahanmuuttaneiden osallistuminen työmarkkinoille maassaolon ensimmäisinä vuosina on ollut huomattavan korkealla tasolla moniin aiempina 2000-luvun vuosina maahan muuttaneisiin verrattuna. Kaikki maahanmuuttajat eivät tosin ole kokoaikaisissa työsuhteissa, vaan osa tekee esimerkiksi alustatyötä.

Saukkonen pitää selvänä, että jos työmarkkinat kehittyvät niin kuin on oletettavaa, tarvetta ulkomaalaisille osaajille on.

-  Mutta tässäkin tapauksessa toivoisin täsmällisempää keskustelua, että missä ne tarpeet ovat ja millaisella maahanmuuttopolitiikalla niitä voidaan edistää.

Teksti: Sanna Raita-aho / STT

Pitäisikö perintöveroa alentaa? – näin kansa vastaa

Suomalaisista 52 prosenttia alentaisi perintöveroa. Tämä selviää Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan tuoreesta arvo- ja asennetutkimuksesta.

Tuntuvasti veroa alentaisi joka kolmas vastaaja.

Kyselyn vastaajista kolmasosa pitäisi veron nykyisellään ja runsaat 10 prosenttia kiristäisi veroa.

-  Suomalaisten toive perintöveron alentamisesta antaa hallitukselle selvän viestin käynnissä olevaan verosta luopumista koskevaan selvitystyöhön, Evan johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää toteaa tiedotteessa.

Hallituspuolueiden äänestäjistä kaksi kolmesta kannattaa perintöveron keventämistä, kysely kertoo. Vasemmistoliiton äänestäjiä lukuun ottamatta myös oppositiopuolueiden äänestäjistä useampi keventäisi perintöveroa kuin kiristäisi sitä.

KYSELYYN vastasi Taloustutkimuksen internetpaneelissa maaliskuussa yli 2  000 ihmistä. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2-3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Eniten kevennyksiä toivovat kyselyn mukaan 36-55-vuotiaat suomalaiset, joita perintövero todennäköisimmin koskettaa henkilökohtaisesti.

Evan mukaan perintövero koetaan usein epäreiluksi, sillä sen maksaminen aiheuttaa usein käytännön hankaluuksia. Näin käy erityisesti silloin, kun peritty omaisuus ei ole rahaa, vaan esimerkiksi kiinteistöjä tai osakkeita. Pahimmassa tapauksessa peritty omaisuus täytyy myydä perintö- ja lahjaveron maksamiseksi, Evan tiedotteessa sanotaan.

Jos perintö- ja lahjaverosta luovuttaisiin, se korvattaisiin hallitusohjelman mukaan perintönä tai lahjana saadun omaisuuden luovutusvoittojen verotuksella Ruotsin mallin mukaisesti.

-  Yritysten häiriöttömän toiminnan ja kotimaisen omistajuuden tukemiseksi on olennaisen tärkeää, ettei perintö- ja lahjavero muodostu esteeksi sukupolven vaihdoksille yritystoiminnassa, Kujanpää toteaa.

OP:n pääjohtaja toiveikas: “Taantuman pohja näyttää olevan ohitettu”

Suomen pankkien markkinajohtaja OP-ryhmä kasvatti tulostaan toisella vuosineljänneksellä.

Liikevoitto kohosi 611 miljoonaan euroon eli noin viidenneksellä vuoden takaisesta.

OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio sanoo, että taantuman pohja näyttää Suomen taloudessa olevan takanapäin. Hänen mukaansa talouden odotetaan elpyvän loppuvuoden aikana vienti- ja kulutuskysynnän vetämänä.

-  Suomessa taantuman pohja näyttää olevan ohitettu, ja talouden odotetaan elpyvän loppuvuoden aikana vienti- ja kulutuskysynnän vetämänä. Ensi vuonna talouskasvun odotetaan kiihtyvän kahden prosentin vuosikasvuun, mutta kyse on silti vasta palautumisesta pitkän ajan verkkaiselle kasvutrendille, Ritakallio kommentoi osavuosikatsauksessa.

OP:n korkokate eli otto- ja antolainauksen välinen erotus kasvoi huhti-kesäkuussa 11 prosenttia ja oli 698 miljoonaa euroa. Pankkien liiketoiminnalle keskeisen korkokatteen kehitys on saanut tukea nollakorkoajan päättymisestä, ja monet pankit ovat viime aikoina saaneet nauttia aiempaa korkeammista korkokatteista.

OP:N nettopalkkiotuotot pienenivät 10 prosenttia vertailukauteen nähden toisella vuosineljänneksellä ja olivat 195 miljoonaa euroa.

Ritakallion mukaan asuntolainojen kysyntä oli selvästi alhaisemmalla tasolla kuin vuotta aiemmin.

-  Asuntomarkkinat näyttävät kuitenkin kääntyvän positiiviseen suuntaan lähitulevaisuudessa, hän ennakoi.

Heikko talouskehitys näkyi Ritakallion mukaan edelleen erityisesti rakentamisessa ja siihen liittyvillä toimialoilla.

-  Koko kiinteistösektorin riskit pysyivät koholla. Yritysten investoinnit olivat alhaisella tasolla.

“Rohkaisevaa” – Stora Enson tulos vastasi odotuksia

Metsäyhtiö Stora Enson tulos parani toisella vuosineljänneksellä selvästi vuoden takaiseen heikkoon vertailukauteen nähden.

Oikaistu liikevoitto nousi 161 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 37 miljoonaa euroa.

Liikevaihto laski kolme prosenttia ja oli noin 2,3 miljardia euroa.

Stora Enso odottaa markkinoiden elpyvän vähitellen tämän vuoden aikana.

Toimitusjohtaja Hans Sohlströmin mukaan on rohkaisevaa, että Stora Enson toisen vuosineljänneksen tulos vastasi odotuksia ja vahvisti siten toukokuussa päivitettyä tämän vuoden tulosohjeistusta.

-  Kannattavuutta ja rahavirtaa parantavien hankkeidemme edistyminen ja joidenkin segmenttien suotuisammat markkinaolosuhteet ovat tukeneet tuloskehitystä jo kolmena peräkkäisenä vuosineljänneksenä, hän toteaa osavuosikatsauksessa.

Stora Enso nosti toukokuussa tulosohjeistustaan kannattavuuden parantamistoimien ja markkinatilanteen kohentumisen seurauksena. Tuoreessa osavuosikatsauksessa ohjeistus pysyi ennallaan. Yhtiö odottaa koko vuoden tuloksensa olevan merkittävästi korkeampi kuin viime vuonna.

STORA ENSON liiketoiminnan kannattavuutta kuvaava oikaistu liikevoittoprosentti nousi huhti-kesäkuussa 7,0 prosenttiin. Vuotta aiemmin vastaava lukema jäi vaatimattomalle tasolle 1,6 prosenttiin.

-  Tulosta tukivat suuremmat volyymit ja pienemmät kiinteät ja kemikaalikustannukset huolimatta haasteista, kuten puukustannusten noususta ja poliittisista lakoista Suomessa, Sohlström kommentoi.

Stora Enson mukaan investointi Oulun tehtaan kuluttajapakkauskartonkilinjaan etenee aikataulun mukaisesti. Tuotannon odotetaan käynnistyvän ensi vuoden alkupuoliskolla, ja täysi kapasiteetti saavutetaan arviolta vuonna 2027.

Kempowerilla muutosneuvottelut: voivat johtaa 10 prosentin vähennykseen henkilötyövuosista

Sähköautojen pikalatausjärjestelmiä valmistava Kempower aloittaa muutosneuvottelut.

Tavoitteena on saavuttaa 10 miljoonan euron kustannussäästöt vuositasolla. Yhtiön mukaan säästöjä tavoitellaan määräaikaisilla lomautuksilla ja henkilöstövähennyksillä, jotka johtavat noin 10 prosentin vähennykseen yhtiön tämänhetkisistä henkilötyövuosista

Suurin osa vähennyksistä tulee Kempowerin mukaan kohdistumaan Suomeen. Kempower työllistää Suomessa 675 henkilöä ja tytäryhtiössään 232.

Toimien tavoitteena on kääntää liiketoiminta kannattavaksi loppuvuoden aikana.

-  Viime vuosina olemme tiiminä ratkaisseet päivittäin monia haasteita voidaksemme kasvaa. Nykyisessä markkinatilanteessa meidän on sopeutettava kustannuspohjaa organisaation tehokkuuden optimoimiseksi, ja meidän on toimittava nopeasti, jotta liiketoiminta saadaan jälleen kannattavaksi, Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki toteaa tiedotteessa.

Yhtiö antoi viime viikolla tulosvaroituksen ja kertoi pikalatausjärjestelmien kysynnän jääneen aiempia arvioita alhaisemmaksi. Kurssi lähti sen seurauksena yli 30 prosentin laskuun ja on vuodessa sulanut jo liki kahdella kolmanneksella latauslaitemarkkinoiden takkuillessa.

Uutista korjattu: muutosneuvottelut voivat johtaa 10 prosentin vähennykseen yhtiön tämänhetkisistä henkilötyövuosista, ei henkilöstöstä.

Vuokrat nousivat vuoden takaisesta – kärkipaikalla Oulu

Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat huhti-kesäkuussa pääkaupunkiseudulla puoli prosenttia ja muualla Suomessa kaksi prosenttia vuoden takaisesta, kertoo Tilastokeskus.

Eniten vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat jälleen Oulussa, missä nousua kertyi kolme prosenttia. Oulu on ollut vuokrakehityksen kärkipaikalla myös aiemmissa tilastoissa.

Toiseksi eniten vuokrat nousivat Rovaniemellä, missä nousua oli 2,8 prosenttia. Kolmanneksi eniten vuokrat nousivat Hämeenlinnassa, missä nousua kertyi 2,7 prosenttia.

Vähiten vuokrat nousivat Raumalla, missä nousua tuli 0,2 prosenttia.

Tilastokeskuksen mukaan vapaarahoitteisten yksiöiden vuokrat nousivat pääkaupunkiseudulla 0,3 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Muualla Suomessa yksiöiden vuokrat nousivat 1,9 prosenttia.

ENITEN vapaarahoitteisten yksiöiden vuokrat nousivat Oulussa, missä nousua oli 3,6 prosenttia. Kaksioiden vuokrat nousivat eniten Hämeenlinnassa, missä nousua kertyi 2,7 prosenttia. Perheasunnoissa vuokrat nousivat eniten Rovaniemellä, missä nousua tuli 3,6 prosenttia.

Ekonomisti Eemeli Karlsson kertoo Suomen vuokranantajat yhdistyksen tiedotteessa, että pienille asunnoille riittää kysyntää mutta samalla myös perheasuntojen kysyntä on kasvanut.

-  Taloudellisesti vaikeat ajat lisäävät vuokra-asumisen suosiota, ja moni oman kodin ostoa harkitseva näkee vuokra-asumisen varmempana vaihtoehtona, sanoo Karlsson.

Valtion tuella rakennetuissa ara-asunnoissa vuokrat nousivat vuodessa pääkaupunkiseudulla 5,6 prosenttia ja muualla maassa 4,1 prosenttia. Ara-vuokrat nousivat eniten Hämeenlinnassa ja Kouvolassa, missä nousua kertyi molemmissa seitsemän prosenttia.