Tuore tutkimus: Golfvirta saattaa pysähtyä jo vuonna 2025 – ”Meidän pitäisi olla hyvin huolissamme”

Lämpöä Pohjois-Eurooppaan tuova Atlantin Golfvirta saattaa olla pysähtymässä jo vuonna 2025, toteaa tuore tutkimus. Guardianin haastattelemien tutkijoiden mukaan muutos aiheuttaisi katastrofaalisia ilmastovaikutuksia.

Tiedepiireissä on kuitenkin erimielisyyttä siitä, ovatko Golfvirran pysähtymisestä varoittavan analyysin tulokset täysin luotettavia, koska pohjadataan liittyy niin paljon epävarmuuksia.

Golfvirta kuuluu osana Atlantin termohaliiniseen kiertoon (Amoc), jolla tarkoitetaan veden lämpötilan ja suolapitoisuuksien erojen aiheuttamaa kiertoliikettä.

Kierron on jo tähän asti tiedetty olevan nyt heikoimmillaan viimeisiin 1  600 vuoteen. Syyksi on ilmoitettu ilmaston lämpeneminen.

Nature Communications -tiedelehdessä julkaistu tutkimus arvioi Golfvirran romahduksen ajanjaksoksi vuosien 2025 ja 2095 välin, jos maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjä ei vähennetä. Todisteet Golfvirran aiemmista pysähtymisistä viittaavat kymmenen asteen lämpötilan muutoksiin muutamassa vuosikymmenessä, jotka tosin tapahtuivat jääkausien aikana.

Amoc ei ole ollut pysähtyneenä 12  000 vuoteen.

AMOCIN romahtamisella olisi tutkijoiden mukaan tuhoisia seurauksia ympäri maailmaa. Golfvirran pysähtyminen esimerkiksi lisäisi myrskyjä ja laskisi lämpötiloja Euroopassa.

-  Mielestäni meidän pitäisi olla hyvin huolissamme. Amoc ei ole ollut pysähtyneenä 12  000 vuoteen, varoitti uutta tutkimusta johtanut professori Peter Ditlevsen Kööpenhaminan yliopistosta Guardianissa.

Nyt valmistunut selvitys perustuu kasvihuonekaasupäästöjen lisääntymiseen. Jos päästöt alkavat laskea nykyisen ilmastopolitiikan tavoittelemalla tavalla, ihmiskunnalla olisi enemmän aikaa yrittää pitää maapallon lämpötila Amocin pysähtymisen käännekohdan alapuolella.

Useat tieteilijät ovat kritisoineet Ditlevsenin johtaman tutkimuksen lopputuloksia. Professori Stefan Rahmstorf Potsdamin yliopistosta muistutti Guardianille, että on edelleen erittäin epävarmaa, missä Amocin pysähtymisen käännekohta on.

-  Tämä tutkimus kylläkin lisää todisteita siitä, että se on paljon lähempänä kuin olemme luulleet, hän myönsi.

USA ja Iran peruivat jatkoneuvottelunsa – lykkäyksen syytä ei kerrota

Iranilaislehdet ovat tällä viikolla ylistäneet torjuntavoittoaan Yhdysvalloista.

Iranin ja Yhdysvaltojen väliset neuvottelut Sveitsissä on peruttu tältä päivältä, kertoo Sveitsin ulkoministeriö. Maiden piti aloittaa keskustelut lopulliseen rauhansopimukseen pääsemiseksi lauantaina Sveitsin Bürgenstockissa.

Ulkoministeriö sanoi viestissään uutistoimisto AFP:lle, että neuvotteluja Yhdysvaltojen, Iranin, Qatarin ja Pakistanin välillä on lykätty.

Ministeriö ei kertonut syytä eikä mahdollista uutta aikaa neuvotteluille.

AIEMMIN uutiskanava CNN kertoi Yhdysvaltain varapresidentti J. D. Vancen peruneen tälle päivälle suunnitellun matkansa Sveitsiin. Valkoisen talon lausunnon mukaan Vancen matka peruttiin, koska suunnitelmat teknisille neuvotteluille ovat vielä auki.

Valkoisen talon mukaan Yhdysvaltain delegaatio on valmistautunut lähtemään paikan päälle heti tilaisuuden tullen.

Yhdysvallat ja Iran pääsivät sopuun alustavasta rauhasta viime viikonvaihteessa, ja samalla sovittiin myös aselevosta Lähi-itään.

Osapuolilla on 60 päivää aikaa hieroa kasaan varsinainen rauhansopimus.

AVAINSANAT

Starmerin lähtölaskenta alkaa? Kilpailija pääsi brittiparlamenttiin

Burnham juhli kannattajiensa kanssa jo voittoaan.

Britanniassa pääministeri Keir Starmerin haastaja Andy Burnham on voittanut täytevaalit ja valittu maan parlamenttiin. Nyt hän pystyy virallisesti tavoittelemaan työväenpuolueen johtajuutta ja Starmerin syrjäyttämistä.

Vaalit käytiin torstaina Makerfieldin vaalipiirissä, ja tulokset julkistettiin varhain perjantaina.

56-vuotias Burnham on Suur-Manchesterin pormestari ja varsin suosittu poliitikko.

Burnham edustaa työväenpuolueen vasenta laitaa, ja arvostelee keskustalaisemman puoluejohtajan linjauksia avoimesti.

- Sanon omalle puolueelleni, että tämä on viimeinen tilaisuus muutokseen, sanoi Burnham voiton varmistuttua.

Pääministeri Starmerin johdolla työväenpuolue hävisi kevään aiemmat alue- ja paikallisvaalit, ja hänen kansansuosionsa on painunut pohjalukemiin.

Starmer on jo sosiaalisessa mediassa onnitellut Burnhamia vaalivoitosta.

HAASTAAKSEEN Starmerin Burnhamin pitää käytännössä olla parlamentin jäsen.

Burnhamin sauma aukesi, kun Makerfieldiä parlamentissa edustanut Josh Simons luopui kansanedustajan paikastaan.

Simonsin eroon ei liittynyt perinteisiä kansanedustajien eroihin johtavia skandaaleja, vaan hän luopui paikastaan antaakseen Burnhamille mahdollisuuden nousta parlamenttiin.

Ennakkosuosikki Burnhamin päähaastaja vaalipiirissä oli reformipuolueen Robert Kenyon. Burnham voitti hänet selvällä, yli 9000 äänen erolla.

Täytevaalien äänestysprosentti (59) oli historiallisen korkea.

MANCHESTERIA Burnham on johtanut vuodesta 2017 alkaen. Hän oli sitä ennen parlamentin jäsenenä 16 vuoden ajan.

AVAINSANAT

Atomienergiajärjestö lupaa tukeaan Iranin ja Yhdysvaltain neuvotteluihin

IAEA:n johtaja Rafael Grossi Wienissä 8. kesäkuuta.

Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA on valmis auttamaan Iranin ja Yhdysvaltain välisen sopimuksen konkreettisissa yksityiskohdissa.

Järjestön johtaja Rafael Grossi kertoi asiasta torstaina.

- Nyt on meidän vuoromme istua alas yhdysvaltalaisten ja iranilaisten kollegoidemme kanssa ja alkaa laatia konkreettisia toimia, Grossi sanoi tiedotustilaisuudessa Genevessä.

Yhdysvaltain ja Iranin alustavassa rauhansopimuksessa Iran on sitoutunut olemaan hankkimatta tai kehittämättä ydinaseita. Iranin pitkälle rikastaman uraanin kohtalosta sekä maan ydinohjelman jatkosta on määrä neuvotella seuraavien 60 päivän aikana.

IAEA:N tarkastajat poistuivat Iranista sen jälkeen, kun Israel ja Yhdysvallat vuosi sitten tekivät iskuja Iranin ydinohjelmaan.

Torstaina Iran sanoi, että maan ohjusohjelma ei ole osa tulevia neuvotteluja Yhdysvaltojen kanssa. Alustavassa rauhansopimuksessa ohjusohjelmaa ei mainita.

- Iranin ohjukset on tarkoitettu vain ampumiseen, ei neuvotteluihin. Iranin puolustuskyvystä ei keskustella millään tavalla, missään prosessissa tai minkään osapuolen kanssa, ulkoministeriön tiedottaja Esmaeil Baqaei sanoi haastattelussa Iranin valtiontelevisiossa.

Iranin ohjusohjelma on jo pitkään ollut huolenaihe Yhdysvalloille ja erityisesti sen liittolaiselle Israelille.

Keskiviikkona Trump sanoi, että olisi epäreilua, jos Iranilla ei olisi ohjuksia.

- Ballistinen ohjus ei ole sama asia kuin se, mistä puhumme, kun puhumme ydinaseista, Trump sanoi.

VARHAIN torstaina Suomen aikaa kerrottiin, että Yhdysvallat ja Iran olivat allekirjoittaneet maiden välisen alustavan rauhansopimuksen. Alun perin maiden oli määrä allekirjoittaa asiakirja sopimuksesta perjantaina Sveitsin Genevessä.

Pakistanin pääministerin Shehbaz Sharifin mukaan rauhansopimuksen kunniaksi järjestetään seremonia Sveitsissä perjantaina. Pakistan järjestää tilaisuuden yhdessä välittäjänä mukana olleen Qatarin kanssa.

Sveitsin ulkoministeriö vahvisti torstaina, että Yhdysvaltojen ja Iranin on tarkoitus aloittaa perjantaina myös keskustelut lopulliseen rauhansopimukseen pääsemiseksi Bürgenstockin luksuslomakohteessa Sveitsin vuoristossa.

Maat pääsivät sopuun alustavasta rauhasta viikonvaihteessa, ja samalla sovittiin myös aselevosta Lähi-itään.

ALUSTAVASSA sopimuksessa mainitaan myös, että rauhansopimuksen on tarkoitus päättää taistelut Libanonissa. Yhdysvallat ei kuitenkaan ole sotinut Libanonissa, vaan maassa kevään aikana nähdyistä pommituksista on vastannut sen kumppanimaa Israel.

Siitä lähtien, kun Iran ja Yhdysvallat ilmoittivat maanantaina päässeensä sopimukseen, väkivaltaisuuksien on raportoitu vähentyneen Libanonissa merkittävästi.

Libanonin valtiollisen uutistoimiston NNA:n mukaan torstaina Israelin drooni-iskussa kuoli yksi ihminen eteläisessä Libanonissa. Lisäksi yksi ihminen haavoittui vakavasti.

Israelin asevoimat taas ilmoitti, että yksi israelilaissotilas oli kuollut edellisenä yönä Etelä-Libanonissa tapahtuneessa välikohtauksessa. Lisäksi useita sotilaita haavoittui.

Torstaina vaikutti siltä, että myös nesteytetty maakaasu oli alkamassa jälleen kulkea Hormuzinsalmen läpi.

MERILIIKENNETTÄ seuraavan Marine Traffic -sivuston mukaan Ranskan lipun alla purjehtiva LNG-säiliöalus Mraikh lähti torstaina Persianlahdelta Hormuzinsalmen kautta.

Iranin hallitus ilmoitti tiistaina Yhdysvaltojen lopettaneen maan satamien saarron jo ennen alustavan sopimuksen allekirjoittamista. Tuolloin kerrottiin, että ainakin kolme iranilaista öljyä kuljettavaa tankkeria oli kulkenut läpi Hormuzinsalmesta.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta kahteen kuukauteen, kun alueella kulkee iranilaista öljyä. Yhdysvallat saartoi Iranin satamia osana viimeisintä sotaa Lähi-idässä.

Yhdysvallat on ilmoittanut, että Hormuzinsalmi avataan uudelleen muutaman päivän kuluessa sen jälkeen, kun se oli sunnuntaina kertonut päässeensä sopuun Iranin kanssa.

USA arvioi pian Euroopan-joukkonsa uudelleen – Hegseth haukkui Naton alisuoriutujia

Yhdysvaltalaissotilaita Saksassa Wiesbadenin tukikohdassaan.

Yhdysvaltain puolustusministerin Pete Hegsethin mukaan Yhdysvallat aikoo tehdä seuraavien kuuden kuukauden kuluessa arvion joukoistaan ja tukikohdistaan Euroopassa.

Hegseth käytti Naton puolustusministerien kokouksen alussa yllättäen pitkähkön julkisen puheenvuoron, jossa hän syytti nimeltä mainitsematta monia liittolaisia siitä, etteivät nämä auttaneet Yhdysvaltoja sen sotatoimissa Irania vastaan.

- Se oli häpeällistä, Hegseth haukkui.

Hegsethin mukaan Yhdysvallat aikoo myös tarkastella sitä, täyttävätkö liittolaismaat edellisen Naton huippukokouksen päätöksen puolustusmenojen nostamisesta. Osa maista selviää tästä tarkastelusta helposti, mutta toiset eivät tule siitä selviämään, Hegseth sanoi.

- Eurooppa kykenee ja sen on otettava päävastuu tavanomaisesta puolustuksestaan, kuten se lupasi Haagin huippukokouksessa (2025) Hegseth sanoi.

Yhdysvaltojen Hegseth lupasi myös lisäävän esimerkillisesti omia puolustusmenojaan ja ylittävän tavoitteet. Mutta jos liittolaiset Euroopassa eivät tee osuuttaan, myös Yhdysvallat vähentää ”maksujaan” Natolle, hän lisäsi.

Hegsethin mielestä Natosta on luotava uusi 3.0-versio, joka oliisi paluuta Naton ensimmäisen kovan sotilasliiton versioon, jolla Nato voitti kylmän sodan.

VAIKKA ministeri Hegseth ei eritellyt hyvin tai huonosti suoriutuvia liittolaisia, hän mainitsi Bergenissä kesäkuun alussa pidetyn ”vahvojen liittolaisten” pienen ryhmän kokouksen.

Kyseessä oli ilmeisesti viittaus Yhdysvaltain puolustusministeriön alivaltiosihteerin Elbridge Colbyn johdolla pidettyyn tapaamiseen, jossa Colbyn sosiaaliseen mediaan jakamien kuvien ja STT:n lähteiden perusteella myös Suomi oli mukana.

- Jotkut liittolaisemme ovat ymmärtäneet viestin ja lisänneet vastuutaan. Te tiedätte, keitä te olette, ja arvostamme sitä todella, Hegseth sanaili.

Naton puolustusministerit ovat koolla Brysselissä valmistelemassa liittokunnan ensi kuun huippukokousta Turkissa. Suomesta tämän päivän kokoukseen Naton päämajassa osallistuu puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.)

Häkkänen osallistuu päivän aikana myös Naton ydinasepolitiikkaa suunnittelevan ryhmän sekä Ukrainan materiaalitukea koordinoivan ryhmän kokouksiin.

NATO JULKAISI ydinsuunnitteluryhmänsä kokouksesta lyhyen lausunnon, vaikka yleensä ryhmän keskustelut pidetään tiukasti salaisina.

Harvinaisen lausunnon sisällössä ei kuitenkaan ollut mitään yllättävää. Siinä todettiin strategisten ydinaseiden pysyvän edelleen liittokunnan viimekätisenä pelotteena ja tukevan laajennettua ydinpelotetta eli käytännössä Yhdysvaltain joidenkin ydinaseiden sijoittamista Eurooppaan.

Lisäksi ministerien kerrottiin sopineen Naton ydinasepelotteen modernisoinnin jatkamisesta ja suunnittelun vahvistamisesta turvallisuustavoitteiden saavuttamiseksi.

AVAINSANAT

Öljypainostus tehosi? Kuuba ottaa askelia kohti kapitalismia

Kuubalainen katukauppias Havannassa 8. kesäkuuta.

Kuuban kommunistinen puolue hyväksyi keskiviikkona joukon uudistuksia, joiden on tarkoitus pienentää valtion roolia ja avata maan taloutta yksityisille investoinneille.

Yhdysvallat on painostanut yhä vahvemmin Kuubaa markkinoiden avaamiseen talvesta lähtien Venezuelan öljysaarron avulla.

Nyt hyväksytyissä uudistuksissa valtionyrityksille tulisi aiempaa suurempi itsemääräämisoikeus muun muassa valita bisneskumppaneitaan. Valtion omistama teollisuus ja liikelaitokset kattavat suurimman osan maan taloudesta.

Jo vuonna 2021 Kuubassa sallittiin enimmillään sata työntekijää työllistävät yksityisyritykset.

Uudistuksilla on nykyjohdon lisäksi maan edelleen vaikutusvaltaisen entisen presidentin Raul Castron tuki. Hän on Kuuban pitkäaikaisen johtajan Fidel Castron pikkuveli.

KAPITALISMIN leviämisen salliminen on yritys lepytellä Yhdysvaltoja, joka on painostanut Kuubaa vuosikymmeniä kestäneellä kauppasaarrolla sekä tammikuussa alkaneella uudella öljysaarrolla.

Yhdysvallat on estänyt Kuuban tärkeintä öljyntuojaa Venezuelaa kuljettamasta öljyä Kuubaan. Tämä on johtanut energiakriisiin sekä pulaan muun muassa elintarvikkeista, lääkkeistä ja juomavedestä.

AVAINSANAT