SDP nimesi viisi uutta ehdokasta kesäkuun eurovaaleihin

SDP on nimennyt virallisesti uusia nimiä Euroopan parlamenttivaaleihin. He ovat Kimmo Kiljunen, Tiina Kyllönen, Pinja Perholehto, Dimitri Qvintus ja Piritta Rantanen.

Demokraatti kertoi aiemmin tänään Perholehdon ja Kiljusen nimityksistä.

Kiljunen on vantaalainen kansanedustaja, suuren valiokunnan jäsen ja ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja.

Kyllönen on kajaanilainen nuorisotyöntekijä, Kajaanin kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja sekä Kainuun aluevaltuutettu.

Perholehto on kansanedustaja ja Hyvinkään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.

Qvintus on strategisen viestinnän johtaja, SDP:n puoluehallituksen jäsen sekä SDP:n Eurooppa-työryhmän puheenjohtaja. Hän on myös SDP:n ruotsinkielisen piirin puheenjohtaja.

Rantanen on jämsäläinen toisen kauden kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän toinen varapuheenjohtaja ja työ- ja tasa-arvovaliokunnan sekä maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen.

SDP:n aiemmin nimeämät ehdokkaat ovat Tanja Airaksinen, Piia Elo, Maria Guzenina, Eero Heinäluoma, Miina-Anniina Heiskanen, Viivi Järvelä, Emilia Kangaskolkka, Suna Kymäläinen, Emmi Lintonen, Ville Merinen ja Päivi Niemi-Laine.

SDP tulee jättämään kesäkuun eurovaaleihin täyden 20 ehdokkaan listan. Loput ehdokkaat julkistetaan lähiaikoina.

AVAINSANAT

Helsingin Sanomien valokuvaajalle kahden viikon porttikielto eduskuntaan

Helsingin Sanomien valokuvaaja on saanut kahden viikon porttikiellon eduskuntaan. Asian vahvistaa STT:lle eduskunnan tieto- ja viestintäjohtaja Rainer Hindsberg.

Porttikiellon syynä on valokuvaajan toiminta perussuomalaisten ryhmähuoneen ulkopuolella eilen iltapäivällä. Hindsbergin mukaan kuvaaja oli eduskuntaryhmän kokouksen aikana seissyt hyvin lähellä ryhmähuoneen ovea ja korva ovea vasten.

Eduskunnan mediaohjeen mukaan eduskuntaryhmien kokoukset eivät ole julkisia ja niissä käytettyjä puheenvuoroja ei ole tarkoitettu ulkopuolisten tietoon.

Tapauksesta kertoi aiemmin Iltalehti.

AVAINSANAT

Kirjavisa: Isänmaana suomen kieli

Puolimukavasti tunnettiin taas kirja ja kirjailija – kymppi täyttyi.

Jari-Pekka Vuorela lähtee elokuvavihjeestä liikkeelle.

“Vihjeet olivat yksiselitteiset. Vuoden 1966 paras elokuva oli tietysti Fred Zinnemannin A Man for All Seasons, jossa Paul Scofield esitti Gary Coo… ei kun Thomas Morea. Suomeksihan leffan nimi oli Kunnian mies.

Saman nimen sai vuonna 1968 syntyneen Tommi Melenderin romaani vuonna 2007. Kirjan henkilövalikoimaan kuuluu Markus Aurelius… no, mikä ettei.”

Niinpä niin, visaukkoa sytytti sitaattia etsiessään juuri tuo keisarillinen nimi Aurelius. Lieko ollut tunnettu Boreniuksen asianajotoimisto kirjailijan mielessä?

Veteraanivisailija Sirpa Taskinen jatkaa tiiviisti ja terävästi.

“‘Kunnian mies’ (2007) on Tommi Melenderin (1968) ensimmäinen romaani. Sitä ennen häneltä oli julkaistu kolme runokirjaa. En erityisesti piittaa Melenderin romaaneista; niissä miehet örveltävät ja meno on välillä rajua. Tosin on niissä pieniä väläyksiäkin: ‘Ellen olisi saanut raikuvia aplodeja, olisin voinut kuvitella sanoneeni jotain merkityksellistä.’

Sen sijaan hänen esseensä ovat mielenkiintoisia, niitä on lehdissä ja muutaman kirjan verran. Asiantunteviltakin ne vaikuttavat, onhan Melender taustaltaan yhteiskuntatieteiden maisteri ja taloustoimittaja.”

Juhani Niemikään ei niin järin innostunut romaanista ollut.

“Visakirja Kunnian mies ei sinänsä minuun oikein kolahtanut, mutta omat kirjalliset ansionsa silläkin epäilemättä on. Ainakin se paljastaa sijoitusmaailman rahanahneen todellisuuden ja pelaajien empatiakyvyttömyyden. He ovat vain pikavoittoja hamuavia spekulantteja ja huuhaalla rahastavia sijoituskonsulentteja. Kunnian mies on kuvaus miehistä, joita ajaa vain mammona ja raha. Jesuiittojen tapaan, päämäärä pyhittää keinot.

Ehkä vielä joskus saan kahlattua koko teoksen läpi, tältä istumalta se ei oikein luonnistunut.”

Mauri Panhelainen siteeraa alkuun WSOY:n luonnehdintaa kirjailjansa asemoitumisestaan kartalla.

“Kustantaja esittelee viikon päähenkilön näin: hänen kotikaupunkinsa on Vantaa ja isänmaansa suomen kieli.

Elämänkertatiedoista näkyy, että hän aloitti kirjallisen uransa 1980-luvulla runoilijana, kääntyi 2000-luvulla prosaistiksi ja on pitkin matkaa herättänyt huomiota etevänä esseistinä.

Pakko tunnnustaa, että viikon etsityn, Tommi Melenderin, proosatuotanto ei ole minulle kovin tuttu, vaikka yksi kuudesta romaanista on ollut Finlandia-ehdokkaana ja yksi kandidaattina Runeberg-palkinnon saajaksi.”

LAPPILAN KIRJAPIIRI signeeraa viestinsä sanoin “kiittää ja kuittaa” viitaten siis porukkansa saamaan virikkeeseen.

”Avaruuden rajuilmat/ eivät häiritse iltakävelyäni” runositaatti sopi kirjapiiriläisten pirtaan ja tekijä löytyi: terävä yksinäinen havainnoitsija on Tommi Melender, runoilija ja esseisti.

Proosarunoissa elää rinnan luonto ja kaupunki ja pohdiskelu maailmanlaajuisista asioista. Kokoelmien nimet kuvastavat tätä Maanosa minussa ja Metallisiivet selässä.

Esseekokoelmia Melender kirjoitti yhdessä Timo Hännikäisen ja Sinikka Vuolan kanssa. Uusimmassa romaanissaan Melender kertoo kokkolalaisen suvun sukupolvien kautta oikeistoradikalismista Suomessa. Kirjapiiriläisiä odottaa siis tutustuminen meille uuteen ja mielenkiintoiseen kirjailijaan! ”

Loppuun vielä Eero Pirttijärven yhtä kohottava vastaus:

“‘Lukeminen on nautinto, kuningatar sanoi. Se ei ole julkinen velvollisuus’. Näin sanoo kuningatar Alan Bennetin aivan upeassa kirjassa Epätavallinen lukija. Siitä ja monesta muusta aivan upeasta kirjasta olen saanut vinkin ja kimmokkeen lukea Kirjavisan kautta. Kaikkia visan kirjoja en ole lukenut, enkä varmaan tule lukeneeksi.

Epätavallinen lukija ei ole uudelleen visassa. Tämänkertainen kirja on Tommi Melanderin Kunnian mies. Se on itselläni varauksessa kirjastosta.”

Näin toimii parhaimmillaan Kirjavisa!

Ja vielä parempaa oli lukea jo vastausajan umpeuduttua tullut Eeron jatkoviesti: “Kunnian mies on luettuna. Erittäin sujuvasti kirjoitettu, kannatti kyllä lukea. Kirjan voi lukea kategoriaan jännityskirjat. Mutta mitä siitä sanoisi yhteenvetona? Yllättävästi, en tiedä mitä sanoa. Kiitoksia Sinulle jälleen hyvästä kirjavalinnasta.”

Kiitos itsellesi aktiivisuudesta!

Muita Melenderin tunnistajia olivat tällä kertaa Helena Nurmio, Tarmo Tikka, Veikko Huuska, ja Unto Vesa. Palkinto Lappilan poppoolle vaikka piirissä käsiteltäväksi. (rb)

Visasitaatti 6

Tällä kirjailijalla on varsin kosmopoliittinen näkymä maailmaan, josta kirjoittaa. Hänellä on sukujuuret Aasiassa, hän on syntynyt Lontoossa, varttunut ja opiskellut tohtoriksi Yhdysvalloissa ja asuu nykyisin Italiassa.

Kuka palkittu kirjailija, mikä teos?

Vastaukset 10.5. mennessä sähköpostilla kirjavisa@demokraatti.fi. Yhdelle palkinto.

”Subhas oli ollut lapsesta saakka varovainen. Äiti ei ollut koskaan joutunut juoksemaan hänen peräänsä. Hän piti äidille seuraa ja katseli vierestä, kun äiti laittoi ruokaa hiilivalkealla tai kirjaili kulmakunnan pukuompelijan tilaamia sareja ja puseroita. Hän auttoi isäänsä istuttamaan daalioita, joita isä kasvatti ruukuissa pihalla. Violetit, oranssit ja vaaleanpunaiset daaliankukat olivat pallomaisia, ja joidenkin terälehtien kärjet olivat valkoiset. Kukat hehkuivat hätkähdyttävän heleinä pihan harmaanruskeita muureja vasten.”

Presidentti Stubbista julkaistiin virallinen valokuva – muistatko mistä Sauli Niinistön vastaavaa kuvaa arvosteltiin?

Alexander Stubb esiintyy usein kuvauksellisessa miljöössä - tässä hän on Ruotsin-vierailullaan Göteborgissa huhtikuussa.

Tasavallan presidentistä Alexander Stubbista on julkaistu virallinen valokuva, presidentin kanslia kertoo.

Mustavalkoisen kuvan on ottanut persoonallisista henkilökuvistaan tunnettu valokuvaaja Jussi Ratilainen, joka ikuisti myös Stubbin presidentinvaalikampanjaa.

Virallinen tasavallan presidentin muotokuva 2024.

Virallista tasavallan presidentin muotokuvaa on ollut tapana pitää esillä muun muassa valtion laitoksissa, virastoissa, varuskunnissa ja kouluissa. Perinteiseen tapaan kuka tahansa voi ladata kuvan itselleen maksutta kanslian verkkosivuilta.

VUONNA 2012 otettu Sauli Niinistön vastaava potretti herätti valokuvaajapiireissä ihmetystä, koska kuvaa ei ottanut ammattimainen muotokuvaaja vaan kokoomuksen verkkosuunnittelijanakin työskennellyt kuvaaja.

Virallista valokuvaa arvosteltiin myös siitä, että sen varjot oli tehty kuvankäsittelyohjelmalla eikä aidoilla studiovaloilla – ja isoissa suurennoksissa näkyi miten valokuvaajan hahmo heijastui Niinistön silmästä.

Presidentti Sauli Niinistön virallinen muotokuva vuodelta 2012.

 

Orpo puolustaa riihen parjattua päätöstä suojella yritystukia

Pääministeri Petteri Orpo Helsingissä 2. toukokuuta.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) puolustaa STT:lle päätöstä säästää yritystuet suuremmilta leikkauksilta kehysriihessä.

Yritystuet ovat saaneet kritiikkiä taloustieteilijöiltä. Heistä selvä enemmistö on sitä mieltä, että yritystukia pitäisi ryhtyä leikkaamaan kunnianhimoisesti.

ESIMERKIKSI Suomen Ekonomit arvioivat, että arvonlisäverotuksen kiristyksen olisi voinut jättää yhteen prosenttiyksikköön, mikäli yritystukia olisi leikattu noin 300 miljoonalla eurolla.

Orpon mukaan yritystuista on vaikea leikata, sillä ne vaikuttaisivat haitallisesti työllisyyttä lisääviin toimiin.

AVAINSANAT

Elokuva-arvio: “Älä sotke tunteita matematiikkaan” – proffan lauselma kaikuu kuuroille korville

Professorin (Jean-Pierre Daroussin) ja oppilaansa Margueriten (Ella Rumpf) välit rikkoutuvat matemaattiseen virheen vuoksi.

Marguerite löytää niin tunteet kuin elämänkin syvällä numeroiden hetteikössä vaellettuaan.

Siltä pohjalta, että tahkosin muinoin lukion läpi vitosen tai kutosen matikkanumeroilla kunnes tein päästätodistukseen seiskaan oikeuttavan näennäisen ryhtiliikkeen, en olisi ikinä uskonut voivani ihastua elokuvaan, jonka ydiainesta on korkeampi matematiikka. Goldbachin konjektuuri ei todellakaan ole minulla vieläkään teoriana hallussa, mutta kiehtovana elokuvallisena moottorina siitä voi pitää.

EIPÄ ILMEISESTI tiennyt paljon matematiikasta Margueriten teoreema -elokuvan nimiroolin tekevä Ella Rumpfkaan vastatessaan myöntävästi ohjaaja Anna Novionin kutsuun tulla näyttelemään täysin numeroiden pauloihin hurahtaneen opiskelijan pääosa. Perusteellinen valmennus – elokuvan matemaattisena neuvonantajana on toiminut Sorbonnen yliopiston matematiikan professori Ariane Mezard, joka on opettanut myös Novionin elokuvan kuvaamassa huippuopinahjossa, Ècole Normale Supérieuressa – sai kuitenkin Rumpfin sisäistämään, mitä hänen roolihahmonsa oli tekemässä. Todellista metodinäyttelemistä siis.

Marguerite Hoffmanin, häntä ohjaavan professori Laurent Wernerin (Jean-Pierre Daroussin) ja Margueriten kilpailijasta rakastetuksi muuttuvan tai muokkautuvan Lucasin (Julien Frison) rinnalla keskeisessä “sivuosassa” elokuvassa on 1700-luvulla elänyt saksalainen matemaatikko Christian Goldbach, jonka luoman konjektuurin lopputulema on, että “jokainen viittä suurempi alkuluku on kolmen alkuluvun summa”.

Nykypäivän matemaatikot eivät vieläkään ole pystyneet tuota Goldbachin konjektuurina tiedeyhteisössä tunnettua otaksumaa osoittamaan vedenpitäväksi, mutta paljon on yritetty. Elokuvan Margueritekin sen haluaa tehdä. Ja pääsee pitkälle. Ratkaisevalla hetkellä opinnäytetyötä esitellessään hänen todisteluketjuunsa pujahtaa kuitenkin virhe, josta hän vastuuttaa professoriaan. Kun Werner ei virhettä kuittaa, Marguerite jättää ovet paukkuen ENS:n ja on hylkäämässä saman tien koko matematiikan.

Mutta Goldbachin houkutus, numeroiden seireenilaulu, on ylivoimainen vastustettava…

Onni onnettomuudessa on, että tieteellisesti tyrmätyksi tuleminen on Margueritelle käännekohta kasvuksi ihmisenä. Uudessa tilanteessaan hän huomaa, että elämä numeromaailman ulkopuolella on toisenlaista. Iloista, kiihottavaa. Siihen häntä opettaa myös uusi kämppäkaveri Noa, joka tanssinopiskelijana elää enemmän kehonsa ja tunteidensa kuin järjen ja logiikan viemänä.

Goldbachin konjektuurin houkutus saattaa Margueriten kuitenkin myös takaisin numeroiden pariin. Ihan manian rajoille asti: kaaviot täyttävät kohta Margueriten kämpän kaikki seinäpinnat kuin jossain sekoamista kuvaavissa kauhutrillereissä konsanaan.

Matemaattinen intohimo tuo myös Lucasin takaisin Margueriten elämään, nyt jo pehmeämmässä merkityksessä.

NOVIONIN ELOKUVA on sinänsä varsin simppeli kasvukertomus, mutta sen teoreemien, kaavioiden ja matemaattisen logiikan määrittämä tapahtumakehys tuo siihen poikkeuksellisia ulottuvuuksia. Ne imevät vääjäämättä puoleensa, vaikka numerot ja muu matemaatiikan kieli omine merkistöineen ei ihan täpöillä hallussa olisikaan.

Se elokuvasta jää vähän harmittamaan, että päähenkilön elämään aluksi niin niin mekityksellisenä kuuluva profesori Werner hiipuu tarinan kuluissa taka-alalle, miltei näkymättömiin. Hahmossa olisi ainesta enempäänkin.

Välillä Marguerite hyödyntää lahjojaan uhkapelissä.

Koulunsa jättäneen Margueriten heittäytyminen uhkapeliin eli hämäräpuolen tyyppien pelaaman mahjongin maailmaan tarjoaisi tarinaan potentiaalisia trillerielementtejä, mutta sekin jää lopulta aika irralliseksi episodiksi. Marguritehan osoittautuu matemaattisen päättelykykynsä ansiosta pelissä suvereeniksi, ja siten myös uhkaksi aasialaismiesten pyörittämälle pimeälle bisnekselle.

Tässä hämmentävän paljon Krista Kososen oloinen Ella Rumpf sai Margueriten roolista tämän vuoden Felix-jaossa Vuoden tulokkaan palkinnon, ja ymmärrän kyllä miksi. Omaan numeromaailmaansa uponneen nuoren naisen silmien avautuminen toisenlaiselle elämälle tulee Margueriten teoreemasssa kuvatuksi väkevästi mutta herkästi.