Omalääkäri 2.0 – rahaa on, ja lääkäreitä

Omalääkärimalli voisi olla hopealuodinomainen ratkaisu Suomen terveydenhoidon ongelmiin. Tarvitaan vain vähän rahaa, rohkeutta ja poliittista tahtoa.

Suomen terveydenhoitojärjestelmä on lähellä pohjaa, paljoa huonommin ei voi enää mennä, kuvaa Oulun yliopiston yleislääketieteen professori Juha Auvinen.

Auvisen pessimismille on syynsä. Hänen mielestään nykyisillä palveluilla ja resursseilla ei pystyä vastaamaan väestön ikääntymisen ja hoidon tarpeen kasvun vaateisiin.

Pahimmassa pulassa on perusterveydenhoito ja sen vastaanottotoiminta.

– Jo nyt ollaan lähellä tilannetta, että terveyskeskukseen ei pääse hoitoon. Toki ihmiset voi jättää hoitamatta kuten korona-aikana. Sitten sairaudet pahenevat, vähitellen erikoissairaanhoito alkaa kuormittua ja lopulta hyvinvointialueiden poliittiset päättäjät joutuvat laittamaan miljoonia erikoissairaanhoitoon. Tämä on kuin korjaisi maalaamalla homeen päälle, Juha Auvinen sanoo.

Tilastojen mukaan täyttä työaikaa tekevä terveyskeskuslääkäri tekee viikossa keskimäärin vain yhden päivän kiireetöntä vastaanottotoimintaa. Auvisen laskujen mukaan tavoite pitäisi olla vähintään kolme päivää viikossa.
Jos kiireetöntä terveyskeskusten vastaanottotoimintaa tai terveyskeskuslääkärien määrää vähennetään nykyisestä, ei kohta ole vastaanottotoimintaa eikä edes terveyskeskuksia.

– Tämä on se, mihin hallituksen leikkauspolitiikka johtaa. Kohta ei enää ole julkista perusterveydenhoitoa, vaan kaikki hoito tapahtuu yksityisessä ter­veydenhoidossa tai työterveydessä.

Rahan, uskon ja näkemyksen puute, Lindén listaa omalääkärimallin toteutumisen pahimpia esteitä.

AUVISEN ratkaisu Suomen terveydenhoidon pelastamiseksi on omalääkärimalli. Hän johti työryhmää, joka vuonna 2022 teki sosiaali- ja terveysministeriön tilauksesta Omalääkäri 2.0 -selvityksen.

Selvitys esittää mallia, jossa potilaalla on yksi omalääkäri, joka on kokonaisvastuussa potilaan perustason vastaanottotoiminnasta. Potilas voi halutessaan vaihtaa lääkärin. Lääkäri on vastuussa tietystä osasta alueen väestöstä ja tämä voi itse osin määritellä, kuinka suurta potilasmäärää hoitaa.

Auvisen mielestä Suomen terveydenhoidon perusongelma on rakenteellinen, meiltä puuttuu potilaskeskeinen malli, joka lähtisi potilaan tarpeista.
Suomessa perusterveydenhoitoa on yritetty vahvistaa tiukentamalla hoitoonpääsyn määräaikoja.

Auvisen mielestä tämä on osin pahentanut perusterveydenhoidon tilannetta. Hän uskoo, että moni hyvinvointialue on yrittänyt nopeuttaa hoitoonpääsyä ”erilaisella kikkailulla”, kuten keskitetyillä chatti- ja etävastaanotoilla.

– Ne eivät ole potilaskeskeisiä tai edes järkeviä. Niissä lääkäri tai hoitaja ei ole fyysisesti potilaan kanssa tekemisissä eikä tämä aina saa tarvitsemaansa hoitoa. Mutta kun tällainen kontakti saadaan, hoitoon päästiin kahdessa viikossa ja siitä rasti ruutuun, Auvinen manaa.

Hoitoonpääsyn kahden viikon määrärajaan myönnettiin 73 miljoonaa euroa vuodelle 2023. Tähän kuului lääkäreiden ja hoitajien määrän lisääminen perusterveydenhoidon vastaanottotoimintaan.

– Hyvä kysymys on, lisättiinkö sinne juurikaan lääkäreitä tai hoitajia. Nyt hallitus leikkaa hyvinvointialueilta 96 miljoonaa euroa kun ensi vuonna hoitoonpääsyssä palataan kolmeen kuukauteen. Pelkään, että nyt hyvinvointialueet säästävät perusterveydenhoidosta eli vähentävät sieltä lääkäreitä.

AUVISEN pessimistinen näkemys perustuu lainsäädäntöön. Terveydenhoidossa liki kaikki muu on lakisääteistä tai pakollista paitsi kiireetön vastaanottotoiminta. Hyvinvointialueiden säästöissä kiireetön vastaanottotoiminta on usein helpoin kohde.

Hoitoonpääsyn aikarajoilla pelaaminen on Auvisen mielestä toissijainen tekijä terveydenhoidon ongelmissa. Suomessa järjestelmää on rakennettu säädöksillä ja ajateltu niillä ratkaistavan ongelmat.

Auvinen kääntäisi asetelman potilaskeskeiseksi. Tällainen omalääkärimalli on useimmissa EU-maissa. Suomi ja Ruotsi ovat poikkeuksia.

Auvisen esittämässä mallissa – joka Suomessa oli vielä 1990-luvulla – yksi omalääkäri vastaisi tietyn kokoisen väes­tön hoitamisesta ja hoitoon­pääsystä.

– Jos et potilaana pääse hoitoon tai olet tyytymätön hoitoon niin voit vaihtaa toiselle lääkärille. Kuka siinä mallissa valitsisi kontakteja keräävän omalääkärin, jolla mikään hoito ei etene?

Auvinen painottaa, että omalääkärimallissa ei ole kysymys terveydenhuollon ulkoistamisesta yksityisille.

– Perusterveydenhoidon rahoitus- tai lääkärimallilla ei hänen mielestään ole väliä. Olennaista on, että ihminen pääsee ajoissa omalle lääkärille ja hoitajalle, yhdenvertaisesti eri puolella Suomea – riippumatta siitä, onko työikäinen, opiskelija, lapsi tai eläkeläinen.

Auvinen painottaa omalääkärimallissa lääkärin vastuuta ja hoidon jatkuvuutta. Tästä syystä hän pitää huonona Orpon hallituksen esitystä yli 65-vuotiaiden Kela-korvauksilla rahoitettavasta mallista.

– Siinä yksityislääkärille maksetaan osa potilaan kustannuksista, mutta lääkärin vastuu potilaasta loppuu samalla kun käyntikin.

KANSANEDUSTAJA Aki Lindén (sd.) on pitkään puhunut omalääkärimallin puolesta. Hän oli Porin terveyskeskuksen johtava lääkäri, kun kaupunkiin saatiin 1990-luvun alussa omalääkärimalli. Ministerinäkin toiminut Lindén arvioi tämän työuransa suurimmaksi saavutukseksi.

Lindénin mukaan oikean omalääkärimallin, ei hallituksen nyt suunnitteleman Kela-mallin, voi toteuttaa monella eri tavalla. 1990-luvulla se tehtiin ter-­
v­eyskeskusten kautta. Sitä edelsi 1980-luvulla Kelan rahoituksella tehty valtakunnallinen 16 lääkärin kokeilu.

Porissa 1990-luvun kokeilun hyvät tulokset näkyivät nopeasti. Tuottavuus parani kun lääkäriä kohti vastaanottokäyntien määrä kasvoi 25 prosenttia ja lääkäreiden ansiotaso 10 prosenttia. Kun samalla lääkärimäärä melkein kaksinkertaistui ja työ keskittyi vastaanottotoimintaan, lisääntyi väestön saamien vastaanottojen määrä nelinkertaiseksi. Potilaat pääsivät oman lääkärin vastaanotolle samana päivänä.

– Moni luuli, että maksoimme lääkäreille huikeaa palkkaa, mutta ei. Lääkäreiden palkkauksen rakenne muuttui täysin. Aikaisempi kuukausipalkka puolitettiin ja toinen puoli tuli eri osatekijöistä kuten väestön ikärakenne, työttömien määrä ja tehtyjen toimien taso.

Omalääkärimalli ratkaisi myös Porin lääkäripulan. Ennen kokeilua Porissa oli terveyskeskuslääkärien 40 vakanssista tyhjänä 18 paikkaa.

– Kaikenlaista oli turhaan yritetty. Kokeilu käynnistettiin aikamoisella riskillä, mutta puolessa vuodessa kaikki vakanssit saatiin täyteen.

Lindén uskoo, että omalääkärin kaltaisessa asiantuntijatyössä lääkäreitä kiehtoo työn itsenäisyys, vaikka toki tulotasoa määrittää tehdyn työn määrä ja laatu.

Omalääkärimallin toteuttamisessa on eri vaihtoehtoja.

Ammatinharjoittajamallissa sovitaan suoraan lääkärin kanssa esimerkiksi 1 200 potilaan määrästä ja siitä maksettavasta kor­vauksesta. Muita vaihtoehtoja ovat muun muassa terveyskeskukseen palkattava omalääkäri tai ostopalvelusopimus yksityisten tuottajien kanssa, jossa sopimus muistuttaa palkattujen lääkärien kanssa tehtyjä.

Hallituksen Kela-mallissa yksityissektori pääsee rahastamaan pikkuvaivoilla, joita terveyskeskuksissa hoitajat yleensä hoitavat.

– Olennaista on, että ei synny tilannetta, jossa yksityiset omalääkärit saavat hoidettavaksi helpomman osan väes­töstä ja palkatuille terveyskeskuslääkäreille jäisi vaikeampi osa väestöstä kuten vaikka monisairaat ja vanhukset, Lindén sanoo.

RAHAN, uskon ja näkemyksen puute, Lindén listaa omalääkärimallin toteutumisen pahimpia esteitä.

Hänen oma kokemuksensa 1990-luvun alun omalääkärijärjestelmästä oli, että sitä ei maan hallitus tehnyt, vaan malli rakennettiin kentällä, missä se levisi vaakasuoraan.

Nyt uskoa ja näkemystä puuttuu etenkin hyvinvointialueiden ylimmältä ja keskijohdolta.

Lindén ymmärtää tuskan. Hallituksen leikkausten takia hyvinvointialueiden on vaikea irrottaa ylimääräistä rahaa omalääkärimalliin.

– Ymmärrän hyvin, että moni pitää vaikeana leikata vaikka vammaisilta ja panna se raha perusterveydenhoidon lääkärikäynteihin. Oma kantani on, että valtion pitäisi laittaa hyvinvointialueille sen verran lisää rahaa että keneltäkään ei leikata pois.

Jos mitään ei tehdä, on vaarana, että ihmiset menettävät uskonsa julkiseen terveydenhuoltoon.

JUHA Auvinen tunnustaa kansainvälisissä tapaamisissa joutuneensa hieman häpeillen kertomaan Suomen terveydenhoidon nykytilasta. Myös OECD on moittinut Suomea hoitoonpääsyn riittämättömyydestä ja yhdenvertaisuuden puutteista.

– Tilanne on kehittynyt katastrofaaliseksi, Auvinen summaa.

Ennen oli paremmin. Myös Auvinen kuvaa tuloksiltaan erinomaiseksi 1990-luvun väestövastuuseen perustunutta omalääkärimallia ja sitä edeltänyttä Kelan omalääkärikokeilua. 2000-luvun vaihteen jälkeen perusterveydenhoidon ja väestövastuumallin resursseja alettiin heikentää. Tämä näkyi nopeasti erikoissairaanhoidon kulujen kasvuna.

– Perusterveydenhoidossa potilasmäärät kasvoivat liikaa. Tämä heikensi potilas-lääkäri-suhteen jatkuvuutta. Yleislääketieteen erikoislääkärit alkoivat väsyä ja siirtyä yksityiselle puolelle. Samalla terveyskeskuksia vähennettiin ja niiden toimintaedellytyksiä heikennettiin, Auvinen listaa.

Lopputulema on, että Auvisen laskujen mukaan tällä hetkellä yleislääketieteen erikoislääkäreistä vain kolmasosa työskentelee perusterveydenhoidossa. Esimerkiksi Norjassa määrä on kaksi kolmasosaa.

RATKAISU on raha. Auvisen hintalappu omalääkärimallille on 160-200 miljoonaa euroa. Tämä summa on laskettu oletuksella, että yksi omalääkäri vastaisi noin 1 200 hengen kokoisesta väestöstä.

200 miljoonaa euroa kuulostaa suurelta summalta, mutta se on alle puoli prosenttia hyvinvointialueiden 28 miljardin euron vuotuisista kokonaiskustannuksista.

Auvinen muistuttaa, että edellinen hallitus laittoi hoitotakuun tiukentamiseen 73 miljoonaa euroa ja nykyinen hallitus vuositasolla 125 miljoonaa euroa Kela-korvauksien kasvattamiseen.

– Rahaa vaikuttaa olevan, mutta nyt sitä ei kohdenneta oikeaan paikkaan. Kyse on myös tahdon ja tiedon puutteesta. Valtaosa poliittisista päättäjistä on asiakkaina työterveyshuollossa, jossa lääkärille pääsee seuraavana päivänä. Vasta eläkkeellä perusterveydenhoidon arkirealismin näkee ja omalääkärimalli alkaa kiinnostaa, Auvinen uskoo.

Menot myös muuttuvat jossain vaiheessa säästöiksi. Auvinen siteeraa tutkimuksia, joiden mukaan omalääkärimallin potilas-lääkäri-suhde pienentää terveydenhoidon kokonaiskustannuksia, kun esimerkiksi erikoissairaanhoidon ja päivystyspalveluiden tarve vä­henee.

Omalääkäri 2.0 -selvityksessä todettiin, että malli pitää saada lainsäädäntöön kuten myös muissa maissa.

– Laki takaisi, että hyvinvointialueiden pitäisi osoittaa koko väestölle oma lääkäri ja tietty aika hoitoonpääsylle. Ei niin, että puhutaan vain yleisellä tasolla hoitoonpääsystä, jonka voi hoitaa vaikka chatti-vastaanotolla kotoa Espanjasta.

Omalääkärimallin 200 miljoonan euron hintalappu kuulostaa suurelta summalta, mutta se on alle puoli prosenttia hyvinvointialueiden vuotuisista kokonaiskustannuksista.

OMALÄÄKÄRIMALLIIN löytyy Auvisen mukaan jo nyt lääkäreitä. Hän pitää keskustelua lääkäripulasta osin harhaanjohtavana.

– Suomessa ei ole pulaa koulutetuista lääkäreistä, mutta meillä on pulaa yleislääketieteen erikoislääkäreistä. Se on kuusivuotinen koulutus, ja siksi minäkin olen pitänyt omalääkärimallin tähtäimenä vasta vuotta 2030.

Lääkärikeskustelua vääristää lääkäreiden hajaantuminen eri sektoreille. Juha Auvinen uskoo, että onnistuessaan omalääkärimalli olisi monelle esimerkiksi yksityisellä puolella nyt työskentelevälle lääkärille houkutteleva vaihtoehto.
– Jo nyt on nähty, että omalääkärimallin kokeiluissa lääkärit viihtyvät ja heillä on myös kiinnostusta erikoistua.

NYT omalääkärimallista on taas innostuttu. Aki Lindén sanoo vaalien alla liki kaikkien poliitikkojen puhuneen siitä, ”vaikka eivät asiasta olisi paljoa ymmärtäneet”. Myös hallitus kertoi valmistelevansa omalääkärimallia.

– Siitä on nyt kahdeksan kuukautta, mutta asia ei ole edennyt, Lindén sanoo.

Sen sijaan hallitus on rakennellut erilaisia yksityistä terveydenhoitoa tukevia Kela-malleja. Nämä saavat Lindéniltä tylyn tyrmäyksen.

– Esimerkiksi lääkärin vastaanottokäyntiä koskevan Kela-korvauksen korotus 30 euroon kolminkertaisti vuotuisten Kela-korvausten määrän 90 miljoonaan euroon, mutta käynnit eivät lisääntyneet eikä tällä ollut mitään vaikutusta ter­veyskeskusjonoihin. Neljässä vuodessa heitetään rahaa hukkaan 240 miljoonaa euroa, Lindén laskee.

Hallituksen kokeilua maksaa Kela-korvausta 65 vuotta täyttäneiden yksityislääkäri- ja erikoislääkärikäynneistä Lindén pitää tarkoituksellisena politiikantekona.

– Kokoomuksenkin kansanedustajat ovat todenneet, että malli ei sovi monisairaille, joita suuri osa yli 65-vuotiaista on. Siitä huolimatta hallitus aikoo siirtää väestön sairaimman osan yksityiselle sektorille. Käytännössä ne alueet, joilla on eniten vanhuksia, häviävät eniten tässä mallissa.

LINDÉN pitää lähes pöyristyttävänä lakiesityksen kirjausta noin miljoonan potilaan siirtymisestä julkiselta sektorilta yksityiselle. Tämä iskee kovaa terveyskeskuksiin.

Mikä järki tässä on, Lindén kysyy ja pohtii, onko hallituksen tarkoitus ajaa terveyskeskukset alas. Hän näkee Kela-mallin luovan kaksi rinnakkaista järjestelmää, missä hyvinvointialueiden terveyskeskukset kärvistelevät kroonisessa rahoituskriisissä ja yksityinen sektori saisi lisää rahaa.

– Miljoonan lääkärikäynnin lisäys vaatisi 500 lääkärin työpanoksen vuotuista lisäystä eli valtava määrä lääkäreitä siirtyisi yksityiselle puolelle. Tämä romahduttaisi koko terveyskeskusjärjestelmän.
Lindén painottaa, että hallituksen Kela-malli ei vastaa millään tavalla omalääkärimallia. Hänen mielestään hallituksen kokeilu rikkoo entisestään, ja isolla lekalla, Suomen jo pirstoutunutta ja tehotonta terveydenhoitojärjestelmää, jossa yhdenvertaisuus ei enää toteudu.

– Meillä on paheksuttu kalliiden vuokralääkäreiden käyttöä. Nyt hallituksen Kela-mallissa yksityissektori pääsee rahastamaan pikkuvaivoilla, joita terveyskeskuksissa hoitajat yleensä hoitavat.

Lindén perustelee rahastusta laskutoimituksella: Lääkäri tai lääkärikeskus saa Kela-mallissa 100 euroa lyhyestä, alle 20 minuutin käynnistä. Potilas maksaa siitä 28 euroa ja Kela korvaa 72 euroa. Lääkäri pystyy hoitamaan 3-4 käyntiä tunnissa.

– Näin lääkäri tai lääkärikeskus voi tienata 300-400 euroa tunnissa.

AVAINSANAT

Demariopiskelijat sai takaisin valtionapukelpoisuutensa – ”Poikkeusarki jää taakse ja on uuden nousun aika”

Miku Kuuskorpi aloitti Demariopiskelijoiden puheenjohtajana viime syksynä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on myöntänyt valtakunnallisen nuorisoalan valtionapukelpoisuuden takaisin Demariopiskelijoille, järjestö kertoo.

Demariopiskelijat (Sosialidemokraattiset opiskelijat – SONK ry) menetti kelpoisuutensa valtionapuun loppuvuonna 2023, koska tuolloin juuri voimaan tullut lakimuutos muutti nuorisojärjestöjen avustuskriteereitä.

Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Miku Kuuskorpi on tyytyväinen OKM:n tuoreeseen päätökseen ja siihen määrätietoiseen työhön, jota opiskelijajärjestössä on tehty tilanteen korjaamiseksi.

– Tuen menetys oli aivan valtavan iso asia liitolle ja sen toimintaedellytyksille. Viime vuoden ylimääräisessä liittokokouksessa keskustelimme yhdistymisestä muihin liittoihin, mutta jäsenistö ilmaisi aivan selkein numeroin, että jatkamme itsenäisenä opiskelijajärjestönä, Kuuskorpi kertoo.

Tuen puute on puheenjohtajan mukaan näkynyt jonkin verran toiminnan laajuudessa. Sen vuoksi jouduttiin myös tekemään iso ja kova päätös viime joulukuussa. Pääsihteeri irtisanottiin taloudellisista syistä, koska tälle vuodelle tukea ei normaalilla tavalla saatu. Toimintaa on pyöritetty puheenjohtajiston voimin ja pitkälti vapaaehtoistyönä – ainoastaan Kuuskorpi puheenjohtajana on saanut alennettua palkkiota.

– Se on ollut iso muutos, mutta olemme hanskanneet sen hyvin, hän arvioi.

Demariopiskelijat pääsee nyt siis taas hakemaan valtionapua. Avun suuruutta ei vielä tiedetä, mutta Kuuskorven mukaan se joka tapauksessa antaa liikkumavaraa toiminnan laajentamiselle.

– Voimme tukea paikallistoimijoita vielä enemmän ja pystymme miettimään, miten voisimme tehdä vielä poliittisesti näkyvämpää ja vaikuttavampaa toimintaa.

– Nyt sellainen poikkeus- tai sopeuttamisarki jää taakse ja on uuden nousun aika. Kaikki talouden, hallinnon ja toiminnan suhteen on nyt laitettu kuntoon ja viime vuosien haasteet ovat takanapäin. Suhtaudun kaikin puolin positiivisesti sosialidemokraattisen opiskelijatoiminnan tulevaisuuteen.

DEMARIOPISKELIJAT menetti valtionapukelpoisuutensa samaan aikaan kuin iso joukko muita nuorisoalan järjestöjä, koska ei täyttänyt lakimuutosten myötä tullutta uutta toiminnan valtakunnallisuutta koskevaa kriteeriä.

Aiemmin toiminta katsottiin valtakunnalliseksi, kun se tapahtui vähintään kolmen maakunnan alueella. Uudessa asetuksessa valtakunnallisuus edellytti toimintaa seitsemän maakunnan alueella. Kuuskorpi toteaa, että kriteeri täyttyy nyt kirkkaasti Demariopiskelijoiden kohdalla.

Kuuskorven mukaan OKM:n kriteereiden täyttäminen lähti ruohonjuuritasolle eli paikallistoimintaan panostamalla. Kuuskorpi valittiin Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi ylimääräisessä liittokokouksessa viime syksynä ja myös liittohallituksen kokoonpano meni uusiksi.

– Kun silloin päätimme, että nyt laitetaan liiton asiat kuntoon, meidän näkökulmamme lähti paikallisuudesta. Paikallista toimintaa meillä on ollut koko ajan, mutta toiminta ei ole ollut kovin aktiivista tai kauhean organisoitua.

– Otin ykkösprioriteetiksi, että katsomme, millä tavoin voimme tukea paikallista toimintaa. Meidän kenttäverkostomme on aivan erilainen nyt kuin yhdeksän kuukautta sitten, kun tulin puheenjohtajaksi. Paikallistoimintaan panostaminen on ollut tietoinen päätös sekä liittohallitukselta että puheenjohtajistolta, Kuuskorpi kertoo.

SEURAAVA tärkeä ponnistus Demariopiskelijoille ovat edustajistovaalit yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Viime syksynä Demariopiskelijat kasvatti edustajistopaikkojaan ammattikorkeakouluissa.

– Aiomme tehdä saman tempun yliopistoissa tänä syksynä ja pitää ammattikorkeakouluissa saavutetut hyvät tulokset ja ehkä myös kasvattaa paikkojen määrää vielä aikaisemmasta.

– Meillä on hyvä tilanne muun muassa siksi, että moni meidän jäsenemme oli mukana kunta- ja aluevaaleissa. Siellä on nyt hyvää kampanjaosaamista, joten hyödynnämme sitä täysimittaisesti myös edustajistovaaleissa ja lähdemme tekemään vaalivoittoa myös korkeakouluissa.

Suomelta ensimmäinen kotimainen puolustustarvikelähetys Ukrainaan

Puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan tukiohjelman Ukrainaan toimitettavia tilauksia kohdennetaan kotimaisille puolustusteollisuuden yrityksille.

Suomi toimittaa 29. puolustustarvikeapulähetyksen Ukrainalle, kertoo puolustusministeriö. Lähetys sisältää ensimmäiset toimitukset kotimaiselta teollisuudelta, ja sen arvioidaan maksavan Suomelle noin 143 miljoonaa euroa.

Suomen Ukrainaan lähettämän puolustusmateriaalin yhteenlaskettu arvo on nyt 2,8 miljardia euroa.

Asiaa koskeva päätös on valmisteilla valtioneuvoston ja tasavallan presidentin päätettäväksi.

TOIMITUKSET on tilattu osana puolustusministeriön tänä keväänä käynnistämää Ukraina-tukiohjelmaa. Tukiohjelman Ukrainaan toimitettavia tilauksia kohdennetaan kotimaisille puolustusteollisuuden yrityksille.

-  Ohjelma on saatu hienosti liikkeelle, ja kiinnostus siihen osallistumiseen on ollut erittäin laajaa. Suomalaiset tuotteet ovat laadukkaita ja kovissa olosuhteissa toimiviksi todettuja, kertoo puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) tiedotteessa.

Avun tarkemmasta sisällöstä, toimitustavasta tai aikataulusta ei kerrota tarkemmin. Puolustusministeriön mukaan taustalla ovat avun turvallisen perillemenon takaaminen ja operatiiviset syyt.

Naton huippukokous starttaa huomenna – yhteisestä julkilausumasta neuvotellaan, pääsihteeri korosti Iranin ydinuhkaa

Neuvottelut Nato-maiden yhteisestä julkilausumasta jatkuvat edelleen, vaikka Naton vuotuinen huippukokous on alkamassa huomenna Hollannin Haagissa. Asiasta kertoi Yhdysvaltain Nato-suurlähettiläs Matthew Whitaker toimittajille pidetyssä puhelussa.

Whitaker ei suoraan vastannut kysymykseen siitä, tukeeko Yhdysvallat julkilausumassa sellaista kieltä, jossa Venäjä nimettäisiin liittokunnan suurimmaksi uhaksi.

-  Neuvottelut lausumasta jatkuvat yhä, joten en pysty sitä suoraan kommentoimaan. Uskon täysin, että julkilausuma on suorapuheinen ja ytimekäs, ja se heijastaa kaikkien liittolaisten puolustustarpeita.

Yhdysvaltojen mukaan Venäjän Natolle luoma haaste on kuitenkin se pääsyy, minkä takia Nato-maat ovat nyt sitoutumassa puolustusmenojen kasvattamiseen 5 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Whitaker luonnehti Haagissa tällä viikolla pidettävää huippukokousta historialliseksi hetkeksi liittoumalle.

Huippukokous pidetään lyhyen kaavan mukaan. Se alkaa tiistaina valtionjohtajien illallisilla, ja keskiviikkona järjestetään Pohjois-Atlantin neuvoston kokous valtionjohtajien tasolla.

Tiistain ja keskiviikon kokoukseen osallistuvat Suomesta presidentti Alexander Stubb, puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) ja ulkoministeri Elina Valtonen (kok.).

NATO pääsi sopuun viiden prosentin tavoitteesta jäsenmaiden puolustusmenoille viikonloppuna. Maat löysivät yhteisymmärryksen puolustusmenojen lisäämisestä sunnuntaina, diplomaatit ilmoittivat. Ratkaisuun päästiin Espanjan luovuttua vastustuksestaan.

Espanjan jarrutus oli uhannut suistaa liittokunnan huippukokouksen raiteiltaan. Espanjan pääministerin Pedro Sanchezin mukaan maa sai vapautuksen viiden prosentin tavoitteesta.

Naton pääsihteeri Mark Rutte kiistää, että Espanjalle olisi myönnetty erivapaus puolustusmenotavoitteesta. Rutten mukaan konsensusvetoisessa Naton liittoumassa yksittäiset maat eivät voi jättäytyä päätösten ulkopuolelle.

-  Espanja on sitä mieltä, että se voi saavuttaa ne (suorituskykytavoitteet) käyttämällä 2,1 prosenttia, Nato on vakuuttunut että Espanjan on käytettävä 3,5 prosenttia, Rutte sanoo.

DIPLOMAATTILÄHTEIDEN mukaan huippukokouksessa julkistettavassa sitoumuksessa liittolaiset lupaavat saavuttaa 3,5 prosentin puolustusmenot sotilaallisiin ydintarpeisiin seuraavan vuosikymmenen aikana.

Lisäksi jäsenmaat lupaavat käyttää 1,5 prosenttia bruttokansantuotteestaan puolustukseen liittyviin menoihin, kuten infrastruktuuriin ja kyberturvallisuuteen.

Myös STT:n tietojen mukaan Espanja ei olisi saamassa erivapautta. STT:n lähde arvioi, että kyse on ainoastaan Espanjan omasta tulkinnasta, jonka taustalla on sisäpoliittisesti vaikea tilanne. Pääministeri Sanchezilla on kova paine tulkita tilannetta niin, että erivapaus olisi tulossa.

RUTTE kommentoi lehdistötilaisuudessaan Haagissa myös Yhdysvaltain iskuja Iraniin. Rutten mukaan hänen suurin pelkonsa alueella on se, että Iran saisi ydinaseen ja sitä kautta kuristusotteen Israelista.

Rutten mukaan Naton pitkäaikaisena positiona on se, ettei Iranilla pitäisi olla ydinasetta.

Pääsihteeri kertoi myös, ettei ole samaa mieltä väitteistä, että Yhdysvallat olisi iskuillaan rikkonut kansainvälistä oikeutta.

Lassi Lapintie / STT
Juttua ja otsikkoa muokattu klo 17.44: lisätty Rutten Espanja- ja Iran-kommentit sekä STT:n lähdetieto.
AVAINSANAT

37 kansanedustajaa vaatii hallitukselta toimia Gazan tilanteen vuoksi

Nainen ja lapsi Gazan pohjoisosassa 23. kesäkuuta.

Kansanedustajat vaativat Petteri Orpon (kok.) hallitukselta lisää toimia Gazan synkän tilanteen vuoksi. Vetoomuksen on allekirjoittanut 37 kansanedustajaa, joista kaikki yhtä lukuunottamatta edustavat oppositiopuolueita.

Ainoa hallituspuolueen edustaja allekirjoittaneissa on RKP:n Eva Biaudet.

Vetoomuksen on laittanut alulle eduskunnan ihmisoikeusverkosto. Siinä vaaditaan Suomen hallitusta ryhtymään konkreettisiin toimiin myös kesän aikana, ja vaatimaan EU:lta vahvoja toimia Israelin kansainvälisen oikeuden rikkomuksiin.

– Vaadimme vetoomuksessa, että Suomen on hyödynnettävä kaikki käytössä olevat keinot laittoman miehityksen lopettamiseksi sekä siviilien turvallisuuden ja elinolojen turvaamiseksi Gazassa välittömästi. Suomen tulee vaatia pakotteiden laajentamista niille Israelin hallinnon edustajille, jotka ovat vastuussa sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan. Tälle kaikelle on kansalaisten enemmistön vankka tuki, Ihmisoikeusverkoston puheenjohtaja Inka Hopsu (vihr.) sanoo tiedotteessa.

SUOMEN tulee Hopsun mukaan tukea EU:ssa assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel noudattaa sopimuksen artikla 2:een kirjattua velvoitetta kunnioittaa ihmisoikeuksia.

– Suomella on juridinen velvollisuus kansainvälisen monenkeskisen sääntöjärjestelmän sopimusosapuolena estää kaikin käytettävissä olevin laillisin ja diplomaattisin keinoin kansanmurhan tapahtuminen, Ihmisoikeusverkoston varapuheenjohtaja Veronika Honkasalo (vas.) korostaa.

***

Vetoomus hallitukselle Palestiinan tilanteesta

Humanitaarinen tilanne Gazassa on syvästi järkyttävä. Israelin toiminta rikkoo räikeästi kansainvälistä oikeutta ja sääntöperustaisuutta murentaen silmiemme edessä humanitaarisen oikeuden periaatteita ennennäkemättömällä tavalla ja vauhdilla. Vakavia kansainvälisiä rikoksia ei voida seurata vierestä, vaan Suomen on toimittava päättäväisesti ja kiireellisesti ihmisoikeuksien ja kansainvälisen oikeuden puolustamiseksi.

Israelin harjoittama joukkotuhonta, sotarikokset ja laiton miehitys eivät rajoitu vain Gazaan, vaan ulottuvat myös muille palestiinalaisalueille. Israelin toiminta täyttää etnisen puhdistuksen tunnusmerkit, ja YK:n kansainvälinen tuomioistuin (ICJ) tutkii Israelin toimia kansanmurhana. ICJ on myös vuoden 2024 heinäkuussa vaatinut Israelin vetäytymistä sen miehittämiltä palestiinalaisalueilta, koska miehityksen jatkuminen rikkoo maa-alueiden anastamisen kieltoa ja palestiinalaisten itsemääräämisoikeutta, jotka ovat kansainvälisen oikeuden kantavia periaatteita. ICJ on lisäksi pyytänyt kolmansia valtioita toimimaan rikosten lopettamiseksi. Kansainvälinen rikostuomioistuin (ICC) on antanut pidätysmääräykset Israelin ja Hamasin johtajista epäiltyinä sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan.

Samaan aikaan humanitaarinen tilanne Gazassa pahenee päivä päivältä. Gazassa ei ole turvaa pommeilta, eikä elintärkeää apua sitä tarvitseville. Israel on rankalla kädellä evännyt humanitaarisen avun pääsyn Gazaan sekä estänyt YK:ta ja kansainvälisiä humanitaarisia järjestöjä tekemästä työtään, rikkoen YK:n kansainvälisen tuomioistuimen sitovaa määräystä kansanmurhan estämiseksi. Seuraukset ovat hirvittäviä. Pelastakaa Lapset -järjestön mukaan yli 90 prosenttia Gazan lapsista on kriittisessä vaarassa ajautua nälänhätään.

ISRAELIN viimeisin kansainvälisen oikeuden vastainen toimi on ottaa Gazan humanitaarinen apu sotilasvoimiensa hallintaan. Niin kutsutun Gaza Humanitarian Foundationin (GHF) toiminta asettaa vaarallisen ennakkotapauksen ja rikkoo humanitaarisen toiminnan perusperiaatteita. Jatkossa humanitaarisen avun jakelu tapahtuu erillisistä sotilasjakelukeskuksista, jotka sijaitsisivat Israelin armeijan perustamilla keskitysleireillä (zones of control). YK:n humanitaarisen avun toimisto on tuominnut suunnitelman humanitaaristen periaatteiden vastaisena yrityksenä käyttää elämälle välttämätöntä apua painostustaktiikkana, osana sotilasstrategiaa.

Suomella on juridinen velvollisuus kansainvälisen monenkeskisen sääntöjärjestelmän sopimusosapuolena estää kaikin käytettävissä olevin laillisin ja diplomaattisin keinoin kansanmurhan tapahtuminen. Vakavien kansainvälisten rikosten tapahtuessa on kaikilla valtioilla velvollisuus toimia.

On valitettavaa ja surullista, että EU:n ulkopoliittinen johto on osoittanut niin suurta ymmärrystä Israelin kansainvälistä oikeutta rikkovaa toimintaa kohtaan. YK:n Palestiinalaisalueiden eritysraportoija Fransesca Albanese on esittänyt, että Ursula von der Leyen ja Kaja Kallas tulisi tuoda ICC:n eteen osallisuudesta Israelin sotarikoksiin Gazassa. Tämä kertoo tilanteen vakavuudesta ja EU:n ulkopolitiikan kestämättömyydestä. Jos EU ei kykene toimimaan yhtenäisesti, Suomen on toimittava itsenäisesti ja osana muita yhteenliittoumia.

TÄHÄN mennessä Suomen konkreettiset toimet ovat puuttuneet, eikä se ole riittävissä määrin lakkauttanut omaa osallisuuttaan Israelin kansainvälisen oikeuden rikkomuksiin. Hallitus on määrittänyt Puolustusselonteossa Israelin “puolusmateriaaliyhteistyössä olennaiseksi kumppaniksi” ja jatkaa edelleen asekauppaa Israelin kanssa. Suomi ei ole lakkauttanut kauppaa Israelin laittomien siirtokuntien kanssa, vaikka siirtokunnat ovat sotarikos ja este rauhalle. Suomi ei ole tunnustanut Palestiinan valtiota eikä vaatinut pakotteita Israelille vastauksena sen harjoittamalle laittomalle miehitykselle ja sotarikoksille Gazassa. Suomi ei voi jatkaa yhteistyötä Israelin kanssa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Vakavat kansainväliset rikokset velvoittavat Suomea toimimaan.

On ensisijaisen tärkeää, että Suomi tukee ja edistää osana EU:ta kauppapoliittisia keinoja Israelin rikollisen toiminnan lopettamiseksi sekä tukee palestiinalaisten itsemääräämisoikeuden toteutumista tunnustamalla Palestiinan valtio. Suomen on hyödynnettävä kaikki käytössä olevat keinot laittoman miehityksen lopettamiseksi sekä kaikkien Hamasin terrori-iskussa sekä Gazassa sotarikoksiin syyllistyneiden saamiseksi oikeuden eteen. Suomen tulee vaatia pakotteiden laajentamista niille Israelin hallinnon edustajille, jotka ovat vastuussa sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan. Tälle on kansalaisten enemmistön vankka tuki.

EU käynnisti toukokuussa arvion siitä, noudattaako Israel EU:n kanssa solmitun assosiaatiosopimuksen ihmisoikeus- ja demokratiapykälän velvoitteita. On vaikea nähdä miten uskottava arvio, joka perustuu puolueettomiin ja arvovaltaisiin lähteisiin, voisi päätyä johtopäätökseen, jonka mukaan Israel tällä hetkellä noudattaa ihmisoikeuksia Gazassa. Suomen tuleekin tukea EU:ssa assosiaatiosopimuksen jäädyttämistä, kunnes Israel noudattaa sopimuksen artikla 2:een kirjattua velvoitetta kunnioittaa ihmisoikeuksia.

KAIKKEIN kiireellisin tavoite on varmistaa, että Gazan palestiinalaisilla on pääsy elämälle välttämättömään ruokaan, puhtaaseen juomaveteen, suojaan ja kriittisiin lääkkeisiin. Israelia on painostettava päästämään avustuskuljetukset alueelle ja takaamaan kansainvälisille avustustyöntekijöille esteetön pääsy Gazaan. Humanitaarista apua ei saa alistaa Israelin sodankäynnin aseeksi.

Me allekirjoittaneet kansanedustajat vaadimme, että Suomen hallitus ottaa kaikki edellä mainitut keinot käyttöön Israelin laittoman miehityksen lopettamiseksi ja kaikkien Hamasin terrori-iskussa sekä Gazassa sotarikoksiin syyllistyneiden saamiseksi oikeuden eteen.

Helsingissä 19.6.2025
Inka Hopsu
Veronika Honkasalo
Pinja Perholehto
Johan Kvanström
Mai Kivelä
Laura Meriluoto
Eva Biaudet
Jenni Pitko
Saara Hyrkkö
Bella Forsgren
Krista Mikkonen
Fatim Diarra
Atte Harjanne
Oras Tynkkynen
Tiina Elo
Sofia Virta
Hanna Kosonen
Johannes Koskinen
Timo Furuholm
Hanna Holopainen
Aino-Kaisa Pekonen
Hanna Sarkkinen
Eeva-Johanna Eloranta
Kimmo Kiljunen
Tarja Filatov
Pia Lohikoski
Helena Marttila
Lotta Hamari
Jani Kokko
Tuula Haatainen
Elisa Gebhard
Matias Mäkynen
Nasima Razmyar
Johanna Ojala-Niemelä
Hanna Laine
Timo Suhonen
Jessi Jokelainen

Professori: ”On selvää, että Yhdysvaltain isku on laiton”

Martti Koskenniemi Helsingissä kesäkuun 1. 2021.

Kansainvälisen oikeuden näkökulmasta Yhdysvaltojen viikonloppuna tekemä isku Iraniin on varsin yksinkertainen tapaus, sanoo kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Martti Koskenniemi.

Yhdysvallat iski varhain sunnuntaina kolmeen Iranin ydinlaitokseen.

-  On selvää, että Yhdysvaltain isku on laiton, Koskenniemi sanoo STT:lle.

Hän toteaa, että isku on laiton hyvin samalla tavalla kuin Yhdysvaltojen hyökkäys Irakiin vuonna 2003. Myös sitä perusteltiin joukkotuhoaseiden uhalla.

Koskenniemi huomauttaa, että kansainvälisen oikeuden nojalla yksipuolista voimaa voi käyttää ainoastaan yhdessä tilanteessa: itsepuolustukseksi aseellisen hyökkäyksen sattuessa. Tätä voidaan laajentaa koskemaan myös välittömän aseellisen hyökkäyksen uhkaa.

-  Muuta oikeudellista perustelua yksipuoliselle voimankäytölle ei kansainvälinen oikeus tunne, Koskenniemi sanoo.

Hän lisää, että YK:n turvallisuusneuvosto voi myös antaa valtiolle valtuuden päättää mahdollisuudesta voimankäyttöön. Myöskään tästä ei ole nyt kysymys.

”Laittomuuden toteaminen olisi toivottavaa”

YHDYSVALTOJEN edustaja sanoi YK:n turvallisuusneuvoston hätäkokouksessa, että maalla oli oikeus hyökätä Iraniin YK:n peruskirjassa mainitun yhteisen puolustautumisoikeuden nojalla.

Koskenniemi näkee tämän vain Yhdysvaltojen pyrkimyksenä hämärtää tilannetta, jossa säännöt ovat täysin selkeitä ja riidattomia.

-  En aio ottaa tätä missään suhteessa vakavasti.

Suomen valtiojohto kommentoi iskuja sunnuntaina. Presidentti Alexander Stubb, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) vetosivat kommenteissaan koston kierteen katkaisemiseksi Lähi-idässä ja vaativat diplomatiaa, vuoropuhelua ja kansainvälisen oikeuden kunnioitusta. Iskuja ei kuitenkaan suoraan tuomittu.

Koskenniemi sanoo, ettei muilla valtioilla ole voimakasta velvollisuutta tuomita laitonta tekoa eikä tuomitsematta jättäminen ole laitonta sinänsä.

-  Mutta jos Suomessa halutaan puhua sääntöpohjaisesta oikeusjärjestyksestä, silloin olisi toivottavaa, että selkeän laittomuuden kyseessä ollessa se todettaisiin, Koskenniemi sanoo.

Hän muistuttaa, että Yhdysvaltojen vuoden 2003 isku Irakiin tuomittiin laajalti YK-elimissä ja myös valtioiden toimesta. Myös presidentti Tarja Halonen totesi iskun tuolloin olleen laiton.

LAITTOMAN iskun mahdolliset oikeudelliset seuraukset ovat kuitenkin erittäin epätodennäköisiä. YK:n peruskirjassa ja sen voimankäyttöä koskevassa säännössä ei ole kyse rikosoikeudellisesta säännöstöstä.

-  Se on kansainvälistä oikeutta valtioiden välisessä olomuodossa, Koskenniemi kuvaa.

-  Rikosoikeudellisen vastuun sijaan valtioille kyllä kuuluu velvollisuus korvata aiheuttamansa vahingot. Mutta yleensä vastuu toteutuu poliittisluontoisin toimin.

Käytännössä poliittisluontoiset seuraukset voisivat tarkoittaa esimerkiksi sitä, että YK tuomitsisi iskut. YK:n turvallisuusneuvosto voisi periaatteessa langettaa pakotteita, mutta neuvoston pysyvän jäsenen tapauksessa tämä on Koskenniemen mukaan mahdotonta.

-  Ei tässä ole minkäänlaista seuraamusmahdollisuutta olemassa, joka mitenkään muistuttaisi mitään rikosoikeudellista vastuuta.

Terhi Riolo Uusivaara/STT