Melu piinaa monia työpaikalla

Lähes kolmasosa työntekijöistä on tyytymättömiä toimistonsa lämpöoloihin ja melutasoon, käy ilmi Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksesta.

Kuitenkin vain tyytymättömyys melutasoon liittyi siihen, kuinka sopivaksi työtila koettiin työtehtävien tekemiseen. Melutason koettiin häiritsevän erityisesti keskittymistä ja luottamuksellisuutta vaativia työtehtäviä.

Tutkimuksen aineistossa yli 82 000 toimistotyöntekijää arvioi työtilansa sopivuutta omiin työtehtäviinsä. Aineisto kerättiin hieman yli vuoden aikana pääasiassa vuonna 2019. Vastaajia oli 67 eri maasta.

AVAINSANAT

Lakimuutos näkyy myös Alkon kesämyynnissä

Alkon kesäkuun litramyynti laski 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Viinien myyntilitrat laskivat 12,5 prosenttia. Panimotuotteiden eli juomasekoitusten, oluiden ja siiderien myyntilitrat laskivat 2,6 prosenttia ja väkevien myyntilitrat 8,1 prosenttia.

Myynnin heikentymistä selittää ennen muuta viime vuoden kesäkuussa voimaan tullut alkoholilain muutos, joka toi enintään kahdeksanprosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat ruokakauppojen hyllyille.

Alkon tammi-kesäkuun myynti laski 12 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

-  Ruokakauppoja on 12 kertaa enemmän kuin meidän myymälöitämme, ja aukioloajat ovat 20 prosenttia laajemmat. Kaupat voivat myydä alkoholia myös sunnuntaisin. On selvää, että tämä heijastuu meidän myyntiimme, palvelujohtaja Jari Hiekkataipale sanoo Alkon tiedotteessa.

Siinä missä alkoholia sisältävien juomien myyntimäärät laskivat kesäkuussa, alkoholittomien juomien myynti kasvoi 29,1 prosenttia vuoden takaisesta.

-  Alkoholittomissa asiakkaat ovat ilahduttavasti löytäneet meidät myös niiden ostopaikkana, Hiekkataipale sanoo.

HIEKKATAIPALEEN mukaan lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä asiakasmäärien ja myyntilitrojen kasvuna, kun suomalaiset mökkeilevät ja veneilevät.

Kesä tuo tavanomaista enemmän kävijöitä etenkin Varsinais-Suomen, Etelä-Savon sekä Päijät-Hämeen myymälöihin. Nauvon, Kustavin, Puumalan, Taalintehtaan, Sulkavan ja Padasjoen myymälöiden kesän asiakasmäärät ovat jopa 40-50 prosenttia koko vuoden asiakasmäärästä. Nauvossa asiakasmäärät kolminkertaistuvat, Padasjoella kaksinkertaistuvat.

-  Puumalassa kesäasukkaat kolminkertaistavat kunnan asukasmäärän, mikä näkyy myös meillä. Kesä-elokuun myynti on lähes puolet koko vuoden myynnistä, ja kesäkuukausina asiakasmäärät reippaasti yli kaksinkertaistuvat, Hiekkataipale kertoo.

USU: Oliver Stubbin UPI-valinnasta jo 13 kantelua

UPI muutti harjoittelijavalintojensa käytäntöjä niin, että presidentti Stubbin pojan pääsy harjoitteluun pääsy tuli mahdolliseksi.

Uutissuomalaisen mukaan oikeusasiamies on saanut enemmän kanteluja Oliver Stubbin valinnasta Ulkopoliittisen instituutin (UPI) tehtävään kuin oikeuskansleri. Käsittelyn aikataulu on auki.

Tasavallan presidentin Alexander Stubbin pojan Oliver Stubbin valinnasta on kirjattu 13 kantelua, kerrotaan Uutissuomalaiselle.

Kanteluista 10 on tehty eduskunnan oikeusasiamiehelle ja kolme oikeuskanslerille. Yksi oikeuskanslerille tehty kantelu on niin puutteellinen, ettei sitä oteta käsittelyyn.

Vielä ei ole tehty päätöstä siitä, kumpi tahoista asian käsittelee. Myös aikataulu on epäselvä.

YHDESSÄ oikeuskanslerille tulleessa kantelussa kysytään muun muassa, onko tasavallan presidentin syytä epäillä vaikuttaneen tehtävän täyttöön epäasiallisella tavalla – ja mikäli näin on, mikä valtiosääntöoikeudellinen merkitys menettelylle on annettava.

- Sukulaisten suosimista eli nepotismia pidetään edellä sanotuin tavoin erityisen vahingollisena ja paheksuttavana korruption muotona, kantelussa muistutetaan.

- Presidentti-instituutio on nyt antanut selkeän signaalin, kuinka korruptio on hyväksyttävää, sanotaan toisessa kantelussa.

OLIVER Stubb valittiin tutkimusavustajaksi UPIn tutkimusohjelmaan, jonka aiheena ovat Suomen ulkopolitiikka, Pohjois-Euroopan turvallisuus ja Nato.

Ohjelmaan haki 59 ihmistä. Stubb on jo aloittanut tehtävässään.

UPIn johtaja Hiski Haukkala on myöntänyt antaneensa tapauksesta väärää tietoa.

Haukkala ei sanojensa mukaan ollut muistanut, että Oliver Stubb oli ottanut häneen yhteyttä kaksi päivää ennen kuin UPI muutti harjoittelijavalintojensa käytäntöjä. Muutoksen seurauksena Stubbin pojan harjoitteluun pääsy tuli mahdolliseksi.

Oliver Stubb ei ollut omissa yliopisto-opinnoissaan niin pitkällä kuin muut haastatellut.

Iltalehden hankkiman UPIn esittelymuistion mukaan valintaa perusteli kokonaisarviointi, jossa Stubb erottui selkeästi ansioituneimmaksi.

Kuluttajatutkimus: Valtaosa hyväksyy kännykkäkiellon oppitunneilla – Tutkijan mukaan toteutus olisi kannattanut miettiä toisin

Opetushallitus suosittelee puhelimen käytön rajoittamista koko koulupäivän ajaksi, mikä on herättänyt kysymyksiä muun muassa kiellon valvontamahdollisuuksista.

Peruskoulujen oppilailta kielletään mobiililaitteiden käyttö oppitunneilla ensi kuun alusta lähtien. Valtaosa suomalaisista pitää tätä oikeana ratkaisuna, selviää tuoreesta kuluttajatutkimuksesta.

Mobiililaitteiden suosio- ja hintakehitystä seuraavan Hintaoppaan teettämän kyselyn mukaan peräti 91 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että laitteiden kieltäminen oppitunneilla on hyvä päätös. Vain neljä prosenttia on päätöstä vastaan.

Lakimuutos saa eniten kannatusta 45-54-vuotiaiden keskuudessa (95 prosenttia vastaajista), mutta myös enemmistö 18-24-vuotiaista eli 75 prosenttia pitää päätöstä hyvänä ja 17 prosenttia huonona.

45 prosenttia tutkimukseen vastanneista olisi ulottanut kiellon koskemaan myös välitunteja.

– Tämän kysymyksen kohdalla ero ikäryhmien suhteen oli huomattava. 18-24-vuotiaista peräti 69 prosenttia vastustaa välituntikieltoa, ja vain 17 prosenttia kannattaa, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.

Lakimuutoksella voi olla vaikutuksia myös lapsille ja nuorille tarkoitettujen mobiililaitteiden myyntiin, mikä kiihtyy perinteisesti kesällä ennen koulujen alkua. Matinvesi-Bassettin mukaan uudistus voi saada vanhemmat arvioimaan uudestaan lasten ja nuorten tarpeita erilaisille mobiililaitteille.

VALTION taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Ramin Izadin mukaan uudistus olisi kannattanut toteuttaa satunnaistettuna kokeiluna, jotta tuloksia olisi voitu verrata koulujen välillä.

– Tutkimusnäyttö on vielä vähän hajanaista, minkä takia tämäkin uudistus olisi pitänyt aloittaa satunnaistettuna kokeiluna. Harmi, että laki toteutettiin niin, että uudistuksen tuloksia ei pystytä näyttämään toteen, hän huomauttaa tiedotteessa.

Tästä huolimatta tutkijakin arvioi, että kielto on tärkeä askel oikeaan suuntaan ja sillä on parhaimmillaan myönteinen vaikutus lasten koulunkäyntiin, mielenterveyteen ja sosiaalisiin suhteisiin.

– Paljon riippuu myös siitä, johtaako uudistus laajempaan muutoksen puhelimen käytössä lapsilla ja nuorilla koulun ulkopuolella, Izadi sanoo.

Izadi on välituntien osalta samoilla linjoilla enemmistön kuluttajatutkimukseen vastanneiden kanssa.

– Opetushallitus suosittelee kouluille puhelinten rajoittamista koko koulupäivän ajaksi, vaikka laki ei sitä vaadi. Tämä on mielestäni oikea suunta.

Lapsiin kohdistuvaa markkinointia on suositeltu rajoitettavaksi – osa hampurilaisketjuista haraa vastaan

Lapsi tekee Lidlin kaakaota Espoossa 4. heinäkuuta.

Hampurilaisketju Hesburgerin päätöstä lopettaa Lastenaterian myynti tukee yhtiön mukaan uusi ohjeistus, jonka mukaan lapsiin kohdistettua epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia pitäisi rajoittaa.

Osa muistakin yrityksistä on muokkaamassa markkinointiaan ohjeistuksen pohjalta – eivät kuitenkaan kaikki.

Helsingin yliopiston ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan viime vuoden lopussa julkaisema ohjeistus liittyy kansalliseen lapsistrategiaan.

Hesburger tiedotti heinäkuun alussa lopettavansa Lastenaterian myynnin keväästä 2026 alkaen. Ketju kertoo haluavansa vahvistaa vastuullisuustyötään ja ennakoida lapsiin kohdistuvan markkinoinnin muutoksia tulevaisuudessa.

MYÖS osa isoista kauppaketjuista on päättänyt reagoida ohjeistukseen. Esimerkiksi Lidl linjasi jo ennen ohjeistusta vuonna 2023, ettei ketju markkinoi lapsille epäterveellisiä elintarvikkeita, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen.

-  Meillä käy asiakkaana paljon lapsiperheitä ja tunnistamme sen, että lapsia houkuttelevat pakkausten ulkoasut ja mainonta tekevät terveellisten tuotteiden valitsemisesta vaikeampaa perheille, Leinonen sanoo.

Ketju on muuttanut esimerkiksi oman merkkinsä pillimehujen ulkoasua: Lidlin päärynäpillimehussa oli ennen piirretty hahmo, jonka tilalla on nykyään pelkistetty päärynän kuva.

Lidlin linjauksella ei Leinosen mukaan ole ollut vaikutusta tuotteiden myyntiin.

-  Tavoitteenamme ei ole vähentää näiden tuotteiden myyntiä, vaan ohjata aikuiset tekemään perheen ostopäätökset, Leinonen sanoo.

PAKKAUSTEN ulkoasujen muuttaminen tai ravintolan aterian kylkiäislelun poistaminen ovat esimerkkejä yritysten toimista, joita ohjeistuksella on tavoiteltukin, sanoo ohjeistuksen laatimiseen osallistunut väitöskirjatutkija Elli Jalo.

Ohjeistuksella pyritään vaikuttamaan muun muassa lasten lihomisen riskiin ja hammasterveyteen. Ohjeistuksen noudattaminen on kuitenkin vapaaehtoista.

Jalon mukaan yleisellä tasolla yritykset eivät nykyään enää toteuta varsinaisia mainoskampanjoita lapsille, mutta lapsille kohdistetussa markkinoinnissa olisi silti vielä työtä tehtävänä.

-  Voisi miettiä, miten ruokaympäristöä voisi parantaa lasten kohdalla. Ei pitäisi keskittyä niin paljon siihen, mitä ei pidä markkinoida, vaan miten markkinoinnin keinoin voisi edistää terveellisempien tuotteiden myyntiä ja kiinnostavuutta lapsille, Jalo sanoo.

Jalon mukaan alle 13-vuotiaat lapset on jo melko hyvin suojeltu epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnilta. Tätä vanhemmat lapset kuitenkin altistuvat Jalon mukaan enemmän esimerkiksi sosiaalisen median kautta vastaavalle mainonnalle.

MYÖS Keskon omista merkkituotteista on poistettu esimerkiksi piirroshahmoja pillimehuista ohjeistuksen voimaantulon jälkeen, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan omista brändeistä vastaava Taija Väre sähköpostitse.

Väreen mukaan joissain Keskon kaupoissa voi kuitenkin vielä törmätä vanhoihin pakkauksiin, koska ne on voitu valmistaa ennen ohjeistuksen voimaan tuloa.

Myös Lidlin valikoimassa on vielä toistaiseksi tuotteita, joissa lapsiin vetoavien elementtien poistaminen on vielä työn alla. Ketjun oman merkin epäterveellisistä tuotteista aiotaan Leinosen mukaan poistaa lapsiin vetoavat kuvitukset tämän vuoden loppuun mennessä. Poikkeuksena ovat jouluna, pääsiäisenä ja halloweenina myytävät makeiset.

Kaikki pikaruoka- tai kauppaketjut eivät aio muuttaa tuotteitaan ohjeistuksen pohjalta.

BURGER Kingin ketjujohtaja Siru Kalpio kertoo viestitse, että lastenateria on edelleen Burger Kingillä myynnissä ja se kuuluu ketjun konseptiin.

-  Jatkamme asian kehittämistoimenpiteitä syksyllä, hän kertoo.

Myöskään McDonald’s ei aio luopua lastenateriastaan.

-  Haluamme olla ravintola, jossa koko perhe viihtyy. Happy Meal -lastenateria tuo paljon iloa asiakkaillemme, eikä meillä siksi ole tällä hetkellä suunnitelmia luopua siitä, kertoo McDonald’sin viestintäpäällikkö Nora Syrjänen sähköpostitse.

S-ryhmässä ohjeistukseen on perehdytty, mutta sen pohjalta ei ole tehty isoja muutoksia kaupan omien tuotemerkkien ulkoasuihin, kertoo SOK:n vähittäiskaupan markkinointijohtaja Lauri Toivonen.

Toivosen mukaan S-ryhmän kaupat eivät lähtökohtaisesti suuntaa markkinointiaan lapsille.

-  Näiden uusien ohjeiden pohjalta emme ole tehneet suurempia muutoksia, mutta totta kai tilannetta tarkastellaan aina pakkauksia päivitettäessä. Emme ole katsoneet, että siellä olisi sellaisia asioita, joita varsinaisesti lapsille kohdennettaisiin, Toivonen sanoo.

S-ryhmä seuraa Toivosen mukaan sääntöjä EU-tasolla sekä Suomessa lainsäädännöllisellä tasolla. Kaupan Coop-tuotteiden ulkoasusta päätetään pohjoismaisella tasolla, kun taas Kotimaista-merkin ulkoasu suunnitellaan Suomessa.

Iida Vashko/STT

Ilmailualan sovittelu ei edennyt, vääntö jatkuu tiistaina

Suomessa lentoliikenteen palveluita koskevaan työriitaan ei löytynyt tänään ratkaisua sovittelussa. Valtakunnansovittelijan toimisto kertoo viestipalvelu X:ssä, että sovittelua jatketaan huomenna aamukymmeneltä.

Ilmailualan Unioni IAU ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat hakeneet ratkaisua lentopalvelujen työriitaan jo kuukausien ajan.

Työntekijät haluavat palkkaratkaisun, joka korvaisi heidän jo koronapandemian ajoilta periytyviä ansionmenetyksiään. Finnair on tänä aikana maksanut johtajistolleen miljoonabonuksia. Paltan mukaan henkilökunnan haluamiin palkankorotuksiin ei kuitenkaan ole varaa.

Lentoyhtiö Finnair on perunut kevään ja kesän aikana yli tuhat lentoa IAU:n työtaistelutoimien vuoksi.

Viimeksi yhtiö perui tältä päivältä noin sata lentoa lakkojen takia. Seuraava IAU:n lakko on tiedossa 16. heinäkuuta, ellei työriidassa saada sitä ennen sopua aikaan.

AVAINSANAT