Marin patisti suomalaisia puhumaan työajan lyhentämisestä – ”Keskustelumme on jumittunut kymmenen, kahdenkymmenen vuoden taakse”

Sanna Marin Käänne-festivaalin keskustelussa lyhyemmästä työajasta lauantaina.

Europarlamentaarikko Li Anderssonin (vas.) järjestämällä Käänne-festivaalilla käytiin paneelikeskustelu työajan lyhentämisestä. Keskustelussa ex-pääministeri Sanna Marin (sd.) herätteli suomalaisia poliitikkoja keskustelemaan työelämän muutoksista.

Keskusteluun osallistuivat tällä hetkellä Tony Blair Instituten strategisena neuvonantajana toimivan Marinin lisäksi Will Stronge brittiläisestä Autonomy Institute -ajatuspajasta ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n asiantuntija Samuli Sinisalo. Keskustelu käytiin englanniksi.

Lyhyemmästä työviikosta tai -työpäivistä on tehty useampia kokeiluja eri maissa ja niistä on saatu myönteisiä kokemuksia. Stronge sanoi uskovansa, että kun työajan lyhentämisestä on paljon dataa, on vain ajan kysymys, milloin suuret kansainväliset yritykset tarttuvat toimeen. Hän uskoo, että tutkimustieto aktivoi myös poliitikkoja.

– Uskon, että tapa, jolla tämä asia etenee, on sekoitus ammattiliittoja, progressiivisia työnantajia ja poliittista tahtoa.

Samuli Sinisalo toi esiin, että vuonna 2019 JHL:n kyselyn mukaan suomalaisista noin puolet pitivät lyhennettyä työaikaa tavoittelemisen arvoisena asiana. Uusi kysely samasta aiheesta tehtiin vuonna 2024.

– Kun kysyttiin, lyhentäisitkö työaikaasi, jos palkka pysyisi samana, kukaan ei ollut työajan lyhentämistä vastaan. Yhtä suosittua työajan lyhentäminen ei ollut, jos palkka vähenisi samassa suhteessa.

MARIN arvioi, ettei Suomessa oltu vielä valmiita keskusteluun lyhyemmästä työajasta, kun hän nosti aiheen tapetille vuonna 2019 liikenne- ja viestintäministerinä toimiessaan.

– Muutokset digitalisaatiossa, uusissa teknologioissa, muuttavat yhteiskuntiamme ja työelämäämme monin tavoin. Halusin varmistaa julkisella ehdotuksellani, että myös työntekijät, tavalliset ihmiset hyötyvät muutoksista, eivätkä vain yhtiöt tai yritykset, jotka ovat jo automatisoimassa toimintaansa tai ottamassa käyttöön uutta teknologiaa.

Marin nosti esiin Suomen kokeilut lyhyemmistä työviikoista tai -päivistä 1990-luvulta, joiden tulokset olivat rohkaisevia. Monissa tapauksissa tuottavuus lisääntyi, työntekijät olivat onnellisempia, eikä kokeiluissa mukana olleille työpaikoille koitunut haitallisia taloudellisia seurauksia.

Keskustelussa pohdittiin, voisiko vaatimus lyhyemmästä työajasta olla univesaali eli koskea kaikkia aloja. Keskustelussa tuotiin esiin alojen erilaisuus – esimerkiksi asiantuntijoiden tekemä tietotyö ja sosiaali- ja terveysalan työ potilaiden parissa ovat luonteeltaan hyvin erilaisia.
– Tämä on yksi syy, miksi asiasta on ollut niin vaikeaa keskustella, koska kaikki katsovat asiaa omista todellisuuksistaan, Marin kuvasi.

– Siksi olisi tärkeää, että meillä voisi olla kokeiluja eri aloilla – esimerkiksi julkisella sektorilla, palvelusektorilla, eri teollisuuden aloilla – jotta näkisimme, miten muutokset vaikuttavat.

Marinin mukaan kokeiluista voitaisiin päättää Suomessa esimerkiksi hallitusneuvotteluissa, mutta poliitikkojen ja puolueiden pitäisi keskustella asiasta myös etukäteen. Hän toivoi, ettei aihetta sivuutettaisi niin sanotusti pelkän perstuntuman (gut feeling) perusteella.

En usko, että me Suomessa täysin ymmärrämme, mitä maailmalla tapahtuu.

MARIN nosti esiin, että toisinaan keskustelu lyhyemmästä työajasta näyttäytyy sellaisena, että tavoitteena olisi, etteivät ihmiset enää tekisi töitä. Näin ei kuitenkaan ole.

– Minä sosialidemokraattina ajattelen, että työ on hyvin tärkeä osa elämäämme, eikä vain palkan ja toimeentulon vuoksi, vaan työ antaa ihmisille merkitystä. Se on meille tärkeää myös sosiaalisesti ja henkisesti.

Marin huomautti, että yhteiskunnassa on paljon ihmisiä, jotka työskentelevät liikaa, tekevät ylimääräistä työtä ilman palkkaa ja myös rasittuvat työssään henkisesti. Toisaalta on ihmisiä, jotka eivät työskentele lainkaan, koska he kokevat, etteivät kykene työskentelemään hektisessä ja paljon vaativassa työelämässä.

– 1990-luvulla kokeilut tähtäsivät myös siihen, että työtä jaettaisiin ihmisten kesken. Ajattelen, että tämä on yksi kulma keskustelussa, joka pitäisi ottaa huomioon. Suomessa on paljon työttömiä, eikä ole yhteiskunnan tai yksilön näkökulmasta hyvä asia, jos he eivät voi osallistua työelämään, koska he eivät pysty sitoutumaan siihen täysin.

Marin moitti suomalaista keskustelua työelämän muutosten ympärillä.

– En usko, että me Suomessa täysin ymmärrämme, mitä maailmalla tapahtuu, hän totesi.

Hän nosti esiin esimerkiksi Kiinan, jossa tehtaita pyöritetään vähäisimmällä mahdollisella työvoimalla lisääntyneen automatisaation vuoksi.

– Emme ymmärrä tahtia ja radikaaleja muutoksia, joita on jo tapahtunut. Keskustelumme on jumittunut kymmenen, kahdenkymmenen vuoden taakse. Jos emme ole halukkaita käymään keskustelua siitä, mitä tapahtuu muualla ja mitä tulee tapahtumaan täällä, ajattelen, että meidän kilpailukykymme kärsii siitä paljon.

– Meidän ei pidä katsoa talouttamme kuplana, johon muu maailma ei vaikuta, koska olemme pieni maa ja talous – juuri siksi olemme täysin riippuvaisia siitä, mitä muualla tapahtuu.

ANDERSSON nosti keskustelussa muutamaan kertaan esille Espanjan esimerkin, jossa sosialidemokraattien ja vasemmiston koalitiohallitus on tehnyt hyvin progressiivista työlainsäädäntöä.

– Espanja on nostanut minimipalkkoja, he ovat myös tehneet lainsäädäntöä alustataloudesta. He tähtäävät siihen, että alustataloudessa työskennellään työsuhteissa. Espanjassa menee hyvin myös taloudellisesti ja nyt työministeri suunnittelee työtuntien vähentämiseksi neljästäkymmenestä 37,5 tuntiin ilman palkanvähennystä. Tämä on kiinnostava esimerkki, hän sanoi.

Anderssonin mielestä työaikakokeilut olisivat hyvä tavoite seuraavaan hallitusohjelmaan.

Andersson muistutti, että työajan lyhentämisen onnistumiseen tarvitaan kansan ja poliitikkojen tuki. Suhtautuminen on hyvin erilaista oikeiston ja vasemmiston välillä.

– Aiheen parissa on nähty myös negatiivista kehitystä. Kreikassa oikeistohallitus esitteli kuusipäiväisen työviikon, hän muistutti.

Näin perintöverotus muuttuisi: uudet verorajat lausuntokierrokselle

Verotettavien perintöjen alaraja voi nousta ensi vuonna. Hallitus lähetti torstaina lausuntokierrokselle ehdotuksen, että verollisen perintöosuuden alarajaa nostettaisiin 20  000 eurosta 30  000 euroon.

Samalla lahjaveron piirissä olevan lahjan alarajaa nostettaisiin 5  000 eurosta 7  500 euroon.

Lisäksi perintö- ja lahjaverosta vapaan tavanomaisen koti-irtaimiston arvoa esitetään korotettavaksi 4  000 eurosta 7  000 euroon.

Ehdotus toteutettaisiin muuttamalla perintö- ja lahjaveroasteikon porrastettuja euromääriä sekä laissa säädettyjä pienimpiä verotettavia määriä.

SUOMESSA perinnöt ovat olleet keskimäärin varsin pieniä, ellei kuolinpesälle ole kertynyt erityisen merkittävää asunto-omaisuutta.

Tilastokeskuksen keräämien tietojen mukaan vuonna 2021 puolet silloisista suomalaisista perinnönsaajista sai alle 15  100 euron arvoisen perinnön.

Uusien sääntöjen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.

AVAINSANAT

MTV: EU-säännöistä tulee Suomelle 6-10 miljardin lisäleikkaukset

Valtiovarainministeriö arvioi, että EU:n uudistetut finanssipoliittiset säännöt edellyttävät Suomelta ensi vaalikaudella jopa 6-10 miljardin euron sopeutuksia, kertoo MTV Uutiset.

Seuraava hallitus joutuu siten etsimään leikkauksia, veronkiristyksiä ja kasvutoimia samassa mittakaavassa kuin nykyinen hallitus.

EU:n uusia finanssipoliittisia sääntöjä koskeva lakiehdotus on lähtemässä lausunnolle lähiaikoina ja se tullee eduskunnan käsittelyyn syksyllä. Hallitus haluaa erikseen kirjata lakiin, että Suomen julkisen velkasuhteen tulisi laskea vuodesta 2031 alkaen prosenttiyksiköllä joka vuosi.

Lisäksi hallitus haluaa kirjata lakiin pitkän aikavälin velkatavoitteen, jonka mukaan velkasuhteen tulisi olla enintään 40 prosenttia.

Nyt Suomen velkasuhde on 86 prosenttia bruttokansantuotteesta ja sen ennustetaan nousevan yli 90 prosenttiin vuonna 2029.

Kansanedustajien kesäloma pääsi alkamaan ajoissa – eduskunta koolle vasta syyskuussa

Kokoomusedustajia neuvonpidossa torstaina 19.6.

Kansanedustajat pääsivät jäämään lomalle ja eduskunta kesätauolle suunnitellusti torstaina.

Viimeisessä istunnossaan eduskunta hyväksyi muun muassa saamelaiskäräjälain muuttamisen ja jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumisen.

Kesän aikana pidetään ainakin joitakin valiokuntien etäkokouksia, ja eduskunnalla on myös kansainvälistä toimintaa.

Eduskunnan syysistuntokausi alkaa syyskuun toisena päivänä.

AVAINSANAT

Eduskunta päätti jalkaväkimiinojen palauttamisesta – miksi niin moni SDP:n edustaja oli poissa äänestyksestä?

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen korosti, että kaikki paikalla olleet edustajat äänestivät aiemman ryhmäpäätöksen mukaisesti eli miinasopimuksesta lähdön puolesta.

Kesän istuntotauolle siirtyvä eduskunta hyväksyi Suomen irtautumisen Ottawan miinasopimuksesta äänin 157-18. Kaikki paikalla olleet SDP:n edustajat äänestivät miinojen palauttamisen puolesta, mutta poissaolijoita oli paljon.

SDP:n eduskuntaryhmässä oli otettu harvinaisen tiukka linja siihen, että asiasta pitää äänestää ryhmän päätöksen mukaisesti, eli hallituksen esityksen puolesta.

Puheenjohtaja Tytti Tuppurainen arvioikin ennakkoon eduskunnassa Demokraatille, että äänestyksessä tuskin tapahtuu yllätyksiä.

Demokraatin tietojen mukaan edes tyhjän äänestämiseen ei annettu lupaa, ja äänestyksestä poissaoloon vaadittiin ”todella painava syy”.

Kukaan ryhmässä tai koko salissakaan ei äänestänyt tyhjää, mutta demariryhmästä poissa oli yhdeksän edustajaa: Elisa Gebhard, Timo Harakka, Kimmo Kiljunen, Krista Kiuru, Johan Kvarnström, Suna Kymäläinen, Anna-Kristiina Mikkonen, Eemeli Peltonen ja Ville Skinnari.

Poissaolijoissa oli sekä esityksen kannattajia että vastustajia. Tuppuraisen mukaan osa oli ilmoittanut etukäteen poissaolonsa ja sen syyn, osa ei.

– Jokainen edustaja harkitsee omakohtaisesti, miten tulee paikalle ja äänestämään. Aina on myös painavia henkilökohtaisia syitä olla poissa, ja niitä tulee kunnioittaa. Tulen silti käymään vielä jokaisen edustajien kanssa keskustelun siitä, mikä oli syy poissaoloon, Tuppurainen muotoili medialle eduskunnassa.

Hän kertasi, että kun sisäiset keskustelut on käyty, näkemykset kuultu ja ryhmäpäätös tehty, lähtökohta on, että sen mukaan äänestetään.

– Mutta en lähde arvuuttelemaan mistään kurinpitotoimista, eikä SDP:ssä harrasteta pakkovaltaa. Paikalla oli iso joukko ja ylivoimainen enemmistö ryhmän edustajista, ja kaikki äänestivät sovitusti eli Ottawan sopimuksesta irtaantumisen puolesta, hän painotti.

ÄÄNESTYKSESTÄ poissaolleista SDP:n kansanedustajista kolme on kertonut sosiaalisessa mediassa syyt ratkaisulleen.

– Kannatan Suomen irtaantumista Ottawan miinasopimuksesta. Ratkaisu vahvistaa Suomen turvallisuutta muuttuneessa kansainvälisessä tilanteessa. Sairausloman vuoksi en osallistu eduskunnan äänestykseen, Eemeli Peltonen kertoi X:ssä ennen äänestystä.

Myös Suna Kymäläinen kertoi eilisessä Facebook-päivityksessään tukevansa SDP:n Ottawa-kantaa. Hän sanoo luottavansa puolustusvoimien arviointiin, että tässä tilanteessa Suomen puolustuskyvyn varmistamiseksi on järkevää irtautua sopimuksesta.

– Läheiseni sairastumisen johdosta en kuitenkaan voi olla huomenna äänestämässä, minua tarvitaan nyt kotona, Kymäläinen kertoo.

– Haluan tuoda tämän asian hyvissä ajoin ennen äänestystä esille, väärinkäsitysten välttämiseksi. En siis kuulu puolueessani poikkeuslupia hakeneiden edustajien joukkoon, hän kirjoittaa.

MIINASOPIMUKSESTA irtautumiseen kriittisesti suhtautunut Timo Harakka kertoo Facebook-päivityksessään vain olevansa poissa äänestyksestä hyväksyttävästä henkilökohtaisesta syystä.

– Olen kertonut puoluejohdolle tarkemmin tämän yksityisasian, jota en enempää kommentoi, hän kirjoittaa.

Anna-Kristiina Mikkonen viestitti äänestyksen jälkeen Helsingin Sanomille, että oli poissa äänestyksistä loppuraskauden matkustusrajoitteen vuoksi ja olisi äänestänyt ryhmän kannan mukaisesti.

Sen sijaan Elisa Gebhard oli paikalla aamulla äänestämässä saamelaiskäräjälain uudistuksen puolesta, muttei enää tullut saliin äänestämään Ottawa-päätöksestä.

Hän viestitti Demokraatille joutuneensa tällä välin poistumaan lääkäriin, ja saaneensa fyysisten oireiden takia sairauslomaa. Myös Gebhard on julkisuudessa kertonut odottavansa lasta.

KYSYTTÄESSÄ demariryhmän yhtenäisyydestä Tytti Tuppurainen vastasi pitävänsä ”valitettavana”, että ryhmän sisäisiä asioita on käsitelty ja sen johtamisen toimintaa kritisoitu nimettömästi mediassa.

– Ryhmä on yhtenäinen, siinä on hyvä henki ja olemme käsitelleet myös vaikeat kysymykset sekä kertauksen pelisäännöistä. Niihin kuuluu myös yhdenvertaisuus, eli kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet.

Tuppurainen totesi, että vaikka demarit äänestivät esityksen puolesta, syytä riemuun sopimuksesta irtaantuminen ei anna.

– Ei tämä mikään ilonaihe ole. Suomi pitää kiinni monenkeskisestä ja sääntöihin perustuvasta kansainvälisestä järjestelmästä, ja meille asevalvonta on tavattoman tärkeä kysymys. Venäjä on kuitenkin rikkonut rauhan maailman, ja sen toiminta on muuttunut yhä vaarallisemmaksi. Suomen pitää kyetä puolustamaan rajojaan ja turvallisuuttaan.

Juttua muokattu klo 14:27, lisätty tieto Elisa Gebhardin kertomista poissaolosyistä.

Suomi irtautuu Ottawan sopimuksesta äänin 157-18

Eduskunta on hyväksynyt Suomen irtautumisen jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta äänin 157-18.

Äänestyksestä poissa oli 24 kansanedustajaa.

Hallituspuolueiden edustajista irtautumista vastaan äänesti RKP:n Eva Biaudet.

Oppositiossa vastaan äänesti seitsemän edustajaa vihreistä ja kaikki kymmenen paikalla ollutta vasemmistoliiton edustajaa.

Vihreiden edustajista irtautumista vastaan äänestivät Fatim Diarra, Tiina Elo, Bella Forsgrén, Inka Hopsu, Saara Hyrkkö, Jenni Pitko ja Oras Tynkkynen. Irtautumisen puolesta äänestivät Pekka Haavisto, Atte Harjanne, Hanna Holopainen ja puolueen puheenjohtaja Sofia Virta.

SDP oli etukäteen tehnyt ryhmäpäätöksen, että se kannattaa miinasopimuksesta lähtemistä. Osa SDP:n edustajista oli pyytänyt lupaa äänestää esitystä vastaan, mutta lupia ei myönnetty. Ryhmä toimi toisin kuin esimerkiksi niin sanotun käännytyslain äänestyksessä.

Seuraavaksi irtautuminen etenee valtioneuvoston ratkaisuehdotuksena presidentin päätettäväksi. Sen jälkeen irtisanomiskirja voidaan toimittaa YK:lle.

PUOLUSTUSMINISTERI Antti Häkkänen (kok.) on perustellut miinasopimuksesta irtautumista Ukrainan sodan opeilla Venäjän sodankäyntitavasta. Venäjä käyttää edelleen massamaisesti jalkaväkeä, ja siihen jalkaväkimiinat on yksi keskeinen puolustuksellinen järjestelmä.

Häkkänen on myös korostanut, että sopimuksesta irtautumisessa on kyse kokonaisarviosta, jossa puolustuksellinen peruste nousee korkealle.

Sopimuksesta irtautumista on arvostellut erityisesti vasemmistoliitto. Puolueen edustajat ovat muun muassa todenneet, että irtautumalla Ottawan sopimuksesta Suomi heikentää itselleen tärkeää sääntöpohjaista järjestelmää.

Uutista täydennetty klo 13.06.

AVAINSANAT