-
Politiikka
- 15.05.2025
- 8:14
Suomalaisten luottamus sosiaali- ja terveyspalveluihin on heikentynyt selvästi, ilmenee THL:n tutkimuksesta.
Vain noin puolet suomalaisista luotti vuonna 2024 terveyspalvelujen toimintaan, kun vielä vuonna 2020 osuus oli 76 prosenttia. Sosiaalipalveluihin luottavien osuus laski samalla ajanjaksolla 60 prosentista 42 prosenttiin.
LUOTTAMUS heikkeni sekä työ- että eläkeikäisillä ja niin miehillä kuin naisillakin. THL:n tutkijoiden mukaan luottamuksen heikkeneminen on päättäjille vakava viesti.
– Luottamuksen palauttaminen on yksi sote-järjestelmän kohtalon kysymyksistä. Ilman luottamusta horjuu myös järjestelmän oikeutus, johtava tutkija Liina-Kaisa Tynkkynen sanoo THL:n tiedotteessa.
Tynkkynen pitää mahdollisena, että heikentynyt luottamus heijastaa sote-uudistuksesta käytyä kielteistä keskustelua ja viestintää palveluihin kohdistuvista säästöpaineista.
SAMAAN aikaan sote-palveluja käyttäneet suomalaiset olivat tutkimuksen mukaan edelleen palveluihin tyytyväisiä. Kaksi kolmesta terveyspalvelujen käyttäjästä ja hieman yli puolet sosiaalipalvelujen käyttäjistä arvioi, että viimeisin vastaanottokäynti oli myönteinen kokemus.
– Suomessa tehtiin merkittävä uudistus, kun palvelujen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille vuoden 2023 alussa. Tuoreet tulokset osoittavat, että asiakaskohtaamisten laatu on säilynyt vahvana, eivätkä kansalaisten kokemukset palvelujärjestelmästä asiakkaan näkökulmasta ole uudistuksen jälkeen valtakunnallisesti heikentyneet , THL:n johtava asiantuntija Anna-Mari Aalto sanoo.
VUONNA 2024 joka neljäs lääkäripalveluja tarvinneista koki, ettei saanut riittävästi palveluja tarpeeseensa nähden. Toisin sanoen yli 800 000 koki lääkäripalvelut riittämättömäksi. Osuus kasvoi vuosien 2018-2022 välillä erityisesti työikäisillä miehillä ja naisilla, mutta ei ole viimeisen kahden vuoden aikana kasvanut.
Hankaluudet saada terveyspalveluja korkeiden maksujen vuoksi olivat THL:n mukaan yleisempiä vuonna 2024 kuin kuusi vuotta aiemmin. Vuonna 2024 joka kolmas terveyspalvelujen käyttäjä ja kaksi viidestä sosiaalipalvelujen käyttäjästä koki korkeiden asiakasmaksujen haitanneen palvelujen saamista. Suurin muutos tapahtui vuosien 2020-2022 välillä.
ERITYISEN hankalana tilanne koettiin eläkeikäisten keskuudessa: yli 40 prosenttia 65 vuotta täyttäneistä koki asiakasmaksujen vaikeuttaneen palvelujen saamista.
– Suomessa asiakasmaksut ovat kohtalaisen suuret ja maksukatot korkeat. Tulos antaa aihetta pohtia, millaisiin toimiin tulisi ryhtyä, jotta asiakasmaksut eivät koidu esteeksi palveluiden saamiselle. Tilanne on voinut heikentyä edelleen viimeisimpien asiakasmaksukorotusten myötä, Liina-Kaisa Tynkkynen sanoo.
THL:n Terve Suomi -tutkimus tuottaa ajankohtaista ja vertailukelpoista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palvelukokemuksista. Vuoden 2024 kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 26 682 vähintään 20-vuotiasta henkilöä.