”ISIS-äidin” esitutkinta valmistui: epäillään omien lastensa ihmiskaupasta

Keskusrikospoliisi epäilee Suomeen Syyriasta palannutta, niin sanottua ISIS-äitiä omien lastensa vaarantamisesta. Häntä on tutkittu rikosnimikkeellä törkeästä ihmiskaupasta epäiltynä.

KRP:n mukaan esitutkinta on nyt valmistunut. Poliisin tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisen epäillään vieneen vuonna 2014 kaksi lastaan terroristijärjestö ISIS:n hallitsemalle islamilaisen kalifaatin alueelle ”ihmisarvoa loukkaaviin” olosuhteisiin.

– Esitutkinnan perusteella lapset ovat altistuneet sellaiselle elämälle, jossa eivät toteudu lasten oikeudet turvalliseen kasvuympäristöön, sanoo tutkinnanjohtaja, rikosylikomisario Jan Aarnisalo tiedotteessa.

Nainen oli tuolloin noin kolmikymppinen. Myöhemmin kalifaatin kaaduttua perhe päätyi Syyrian al-Holin leirille, josta nainen palasi yhden lapsensa kanssa Suomeen 2021 ja asettui pääkaupunkiseudulle. Toinen lapsi palasi tänne myöhemmin.

Nainen ei ole ollut esitutkinnan aikana vangittuna, poliisi sanoo. Lapset ovat nykyisin jo täysi-ikäisiä.

Juttu siirtyy KRP:n mukaan nyt syyteharkintaan.

Maanantaiksi Helsinki-Vantaalle matkustajakaaos: näin monta lentoa Finnair aikoo perua

Lentoyhtiö Finnair kertoo peruvansa maanantailta noin 110 lentoa. Finnairin mukaan peruutukset johtuvat ilmailualan Unionin IAU:n ilmoittamista työnseisauksista Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Peruutukset vaikuttavat Finnairin mukaan noin 14  000 asiakkaaseen. Peruttujen lentojen tilalle yhtiö tarjoaa vaihtoehtoisia reittejä.

Työnseisaukset kestävät neljä tuntia ja vaikuttavat Finnairin mukaan muun muassa maapalvelutoimintoihin ja ateriapalveluihin. Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla voi olla maanantaina häiriöitä matkatavaran käsittelyssä.

Maanantaina matkustavien on siksi hyvä tehdä lähtöselvitys etukäteen ja tulla lentoasemalle ajoissa, Finnair opastaa.

Asiakkaita pyydetään myös varmistamaan, että heidän yhteystietonsa ovat ajan tasalla.

VIIMEKSI Finnair joutui perumaan lentoja työnseisausten vuoksi perjantaina. Lentämättä jäi 80 vuoroa.

IAU pyrkii vauhdittamaan työtaisteluilla neuvotteluja Palvelualojen työnantajien Paltan kanssa lentoliikenteen palvelujen työehtosopimuksesta. IAU:n mukaan kiistassa on etenkin kyse palkankorotusten tasosta.

Neuvottelut ovat jatkuneet tammikuulta asti. Työriitaa soviteltiin viimeksi tiistaina, mutta sovittelija Nina Pärssinen totesi tuolloin, ettei sovintoehdotukselle ollut edellytyksiä.

IAU on ilmoittanut lakoista myös perjantaille 30. toukokuuta ja maanantaille 2. kesäkuuta, jos sopua ei synny.

Valtakunnansovittelijan toimisto kertoi perjantaina viestipalvelu X:ssä, että työriidan sovittelu jatkuu ensi viikolla myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Lulu Ranne Ylellä: Sähköpotkulaudoille saadaan ikärajat jo kesällä

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan näyttää siltä, että sähköpotkulautojen käytölle kaavailtu 15 vuoden ikäraja saataisiin voimaan jo ennen juhannusta. Ranne kommentoi asiaa Ylen Ykkösaamun haastattelussa lauantaina.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta esitti perjantaina valmistuneessa mietinnössään, että 15 vuoden ikäraja kirjattaisiin lakiin. Hallituksen alkuperäisessä esityksessä ikärajaa ei ollut.

Valiokunnan mietinnön mukaan ikäraja koskisi sähköpotkulautoja ja muita kevyitä sähköajoneuvoja, mutta ei kuitenkaan sähköpyöriä. Lakiesitys etenee seuraavaksi eduskunnan täysistuntoon.

Nykyisin sähköpotkulautoja vuokraavilla yrityksillä on käyttäjille usein 18 vuoden ikäraja, mutta sitä on ollut käytännössä vaikea valvoa.

Sähköpotkulautojen käytölle on tulossa lakimuutoksen myötä myös muuta sääntelyä. Lakiesitykseen on kirjattu esimerkiksi 0,5 promillen raja sähköpotkulaudoilla liikkumiselle.

Ranne sanoi Ylellä pitävänsä 15 vuoden ikärajaa oikein hyvänä. Hän uskoo, että uusilla säännöillä yhdessä valistuksen ja yhteistyön kanssa on merkittäviä vaikutuksia lasten ja nuorten liikenneturvallisuuteen.

Ranteen mukaan sähköpotkulautaonnettomuuksiin joutui viime vuonna lähes 600 alle 16-vuotiasta. Hoitoon joutuneiden keski-ikä oli vähän yli 12 vuotta.

MINISTERI VETOAA, että myös kodeissa oltaisiin tarkkoja, kun sähköpotkulaudoilla ajamisen ikärajaksi tulee 15 vuotta.

-  Ei annettaisi käyttöön omia pankkikortteja lapsille, ja myös käytäisiin läpi näitä sääntöjä, jotka nyt ovat tulossa.

Kouluissakin voisi Ranteen mielestä tehdä liikennekasvatusta jo nykyistä aiemmin.

-  Oli sitten kyse matikantunnista tai liikunnantunnista, niin siinä yhteydessä voitaisiin myös liikennesääntöjä vähän enemmän ehkä käydä läpi.

-  Kotoahan kaikki tietenkin lähtee. Sieltä näytetään mallia ja käydään läpi sääntöjä.

Lasten ja nuorten sähköpotkulautojen käyttö on ollut esillä julkisuudessa erityisesti liikenneonnettomuuksien myötä. Esimerkiksi tällä viikolla poliisi kertoi 14-vuotiaan törmänneen sähköpotkulaudalla 92-vuotiaaseen naiseen Helsingin Viikissä maanantai-iltana.

STT: Venäläisillä rekkayhtiöillä outoja ongelmia Suomessa – mutta silti niillä riittää asiakkaita

Suomen markkinoita nopeasti halvoilla hinnoilla vallanneet venäläistaustaiset kuljetusyhtiöt ovat STT:n selvityksen mukaan nyt vaikeuksissa viranomaisten tai oman taloushallintansa kanssa.

Suomen maantiekuljetusalalla on Ukrainan sotavuosien trendinä ollut Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisiin kytkeytyvien ja pääosin venäläiskuljettajia käyttävien kuljetusyhtiöiden kasvu.

STT käsitteli aihetta viime kesänä julkaistussa jutussa, ja sittemmin kaksi merkittävää yhtiötä on ajautunut vaikeuksiin, STT:n selvitys kertoo. PLC Transit Servicen toiminnan kerrotaan loppuneen, ja Moroz on viranomaistutkinnan kohteena.

PLC:n huoltopuolen yhtiö PLC Truck Service haettiin konkurssiin jo aiemmin tänä vuonna, ja alalla on nähty merkkejä siitä, että myös kuljetuspuolen yritys olisi seuraamassa sitä.

Useiden alan lähteiden mukaan PLC Transitin toiminta loppui kuun vaihteessa. Toukokuun puoliväliin mennessä kuljetuspuolen yhtiö ei kuitenkaan ollut vielä tehnyt virallista konkurssia, joka näkyisi maksukyvyttömyysrekisterissä.

Mahdollista konkurssia voisi pitää yllättävänä, sillä yhtiö kasvoi voimakkaasti ja teki voittoa vielä hiljattain.

Viime vuosina Etelä-Suomen satamien tavaraliikenteestä merkittävä osuus on siirtynyt venäläiskuljettajia käyttävien ja kaksoiskansalaisiin kytkeytyvien yritysten hallintaan, alan lähde arvioi STT:lle.

PLC Transit Servicen toimitusjohtaja Ilja Patruhin kieltäytyi kommentoimasta yhtiön tilaa mitenkään STT:lle.

MERKITTÄVÄ toimija alalla on myös Moroz, johon kytkeytyy läheisesti henkilöstövuokrausyhtiö Finzer.

STT:n kysyessä Morozista tai Finzeristä keskusrikospoliisi (KRP) vahvisti käynnistäneensä aiheeseen liittyvän tutkinnan. Tutkinnan ollessa kesken poliisi ei kuitenkaan kommentoi tarkemmin mahdollisia rikosnimikkeitä, tutkinnan kestoa tai sen sisältöä eikä kerro enempää tutkintaan liittyvistä asianosaisista tai heidän asemastaan.

Moroziin on viime vuosina kohdistunut aluehallintoviraston (avi) selvityksiä, joiden mukaan yrityksen työaikakirjanpito ei ole pitänyt paikkaansa. STT:n tietojen mukaan virasto on vienyt kokonaisuuden poliisille.

STT:n tietojen mukaan yhtiö oli selittänyt ristiriitoja aville kuljettajien vapaa-ajan ajoilla. Selvityksessä virasto pyysi poliisilta yhtiön kuljettajien käyttämien ajoneuvojen porttitietoja satamasta, jolloin Morozin autojen havaittiin olleen paikalla aikana, jona yhtiö sanoi niiden olleen kuljettajien henkilökohtaisessa ajossa.

Moroziin kohdistuneessa jälkivalvonnassa kuljettajakortitta tehtyä ajoa sekä lastausta, purkua ja muuta työtä havaittiin yli 40:n Morozin ajoneuvon kohdalla tammi-helmikuussa 2024, käy ilmi Etelä-Suomen avin tarkastuskertomuksesta.

Morozin kanssa käydyistä keskusteluista aville ei selvinnyt, ketkä kuljettajat autoja tuolloin ajoivat. Jo aiemmassa Morozia koskevassa tarkastuksessa vuoden 2023 lopulla todettiin, että ilman kuljettajakorttia tehdyistä ajoista annetuilla toimintaohjeilla ei ole ollut vaikutusta yrityksen toimintaan.

Morozin mukaan sillä ei ole tietoa tutkinnasta. STT:n yrittäessä kysyä jatkokysymyksiä yhtiön puhelinnumeroon vastannut henkilö sulki puhelun.

VENÄLÄISTAUSTAISET yhtiöt ovat myyneet palveluitaan useille suurille täkäläisille huolintafirmoille.

PLC Transitin Facebook-sivuillaan julkaisemissa videoissa ja kuvissa sen vetoautojen vetäminä on esiintynyt DB Schenkerin ja DHL:n perävaunuja. STT on nähnyt LKW Walterin perävaunuja PLC Transitin vetoautoissa. Yhtiöt eivät halua keskustella toiminnastaan.

DHL vastasi, ettei yksittäisten kuljetusyhtiöiden asioita tai liiketoimintatilanteita kommentoida.

-  Yleisellä tasolla voimme kuitenkin kertoa, että kuljetusyhtiöiden valinnassa otamme huomioon useita kriteereitä, kuten vastuullisuuden, luotettavuuden, palvelun laadun, kustannustehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden, kertoo STT:lle sähköpostitse DHL:n Suomen-viestintäpäällikkö Ilmari Tuomivaara.

Yritysten kasvu liittyy koko alaa viime vuosina vaivanneeseen kuljettajapulaan.

DB Schenker vetosi STT:lle lähetetyssä vastauksessaan käynnissä olevaan yrityskauppaan. LKW Walter ei vastannut STT:n yhteydenottoihin.

Valtionyhtiö Postista kerrotaan STT:lle, että PLC Transit Service ja Moroz eivät ole olleet sen sopimuskumppaneita.

HUOLINTAYHTIÖISTÄ poikkeuksen tekee Freja, sillä se suostui kommentoimaan aihetta.

Freja kertoo käyttäneensä aiemmin PLC Transitin ja rajatusti myös Morozin palveluita, mutta päättäneensä lopettaa niiden käytön viime vuonna.

-  Rupesi konkretisoitumaan ja realisoitumaan ne asiat, jotka olivat meidän vastuullisuuttamme vastaan, niin lähdimme sitä tietoisesti ajamaan alas, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Matti Urmas.

Syynä olivat epäilyt yritysten kytköksistä venäläistahoihin. Frejan mukaan kaksoiskansalaisten pyörittämien ja venäläiskuljettajia käyttävien yritysten kasvu liittyy koko alaa viime vuosina vaivanneeseen kuljettajapulaan. Urmaksen mukaan kotimaisia toimijoita on lopettanut, mikä on vaikeuttanut vetoautojen saamista.

Kuljettajia lähti alalta myös ennenaikaiselle eläkkeelle koronavuosina. Tuolloin logistiikkaketjujen vaikeuksien vuoksi autotehtaat eivät pystyneet toimittamaan uusia vetoautoja kysyntään vastatakseen. Se nosti käytetyn kaluston arvoa markkinoilla, jolloin useiden eläkeikää lähestyneiden kannatti lopettaa ja myydä kalustonsa.

-  Nämä ovat taustoja sille, miksi nämä yhtiöt, joita tässä on ollut esillä, saivat aika nopeasti jalansijaa täällä Suomen markkinoilla, Urmas kertoo.

Onko venäläistaustaisten yhtiöiden toiminta näyttänyt järjestäytyneeltä alalla toimivan silmään, vai onko kyse vain markkinarakoa hyödyntävistä yrittäjistä?

-  Sanotaan, että markkina on ainakin ollut heille suotuisa.

Alan lähteiden mukaan venäläistaustaiset yritykset ovat kasvaneet tarjoamalla halvinta hintaa, johon suuret huolintayhtiöt ovat tarttuneet.

-  Hintapolitiikkaa pidetään kuljetussektorilla yleisesti ehkä valitettavastikin varsin suuressa roolissa, sanoo Traficomin ammattiliikenteen ja maantiekuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä.

VENÄJÄN KANSALAISTEN rekrytointi kuljetusyhtiöiden palvelukseen Suomessa on jatkunut Venäjän Ukrainassa käymän hyökkäyssodan aikana. Silti Maahanmuuttoviraston tietojen perusteella uusien oleskelulupien myöntäminen venäläiskuljettajille näyttää tyrehtyneen viimeisen vuoden aikana.

Maahanmuuttoviraston viimevuotisten tilastojen mukaan vuosina 2022-2024 töiden vuoksi oleskeluluvan Suomesta saaneiden Venäjän kansalaisten joukossa kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen kuljettajat ovat olleet toiseksi suurin ammattiryhmä.

Ensimmäisen oleskeluluvan oli viime vuoden elokuuhun mennessä saanut 269 venäläiskuljettajaa. Jatkoluvan tältä ajalta oli elokuuhun mennessä saanut 476 venäläiskuljettajaa.

STT:n Maahanmuuttovirastolta saamien tuoreimpien tietojen mukaan viime vuoden elokuun ja kuluvan vuoden toukokuun alun välisenä aikana 30 venäläistä sai myönteisen päätöksen ensimmäisestä oleskeluluvasta työnteon perusteella. Tässä joukossa ei kuitenkaan tiettävästi ollut kuljettajia. Osan ammatti ei ollut tiedossa.

Jatkolupa samana aikana myönnettiin 19 venäläiselle kuorma-autojen ja erikoisajoneuvojen kuljettajalle.

PLC Transitilla oli toukokuussa 120 tavaraliikennelupaa ja 141 kuljettajatodistusta. Yhtiölle myönnettiin viimeisimmät uudet kuljettajatodistukset 25. maaliskuuta kahdelle Venäjän kansalaiselle ja 12. maaliskuuta yhdelle venäläiselle ja kolmelle Ukrainan kansalaiselle.

”Kuljettajan rekrytointi kolmannesta maasta ei lähtökohtaisesti ole laitonta”

Morozilla oli toukokuussa 125 tavaraliikennelupaa ja 87 kuljettajatodistusta.

Yhtiöiden työllistämät kuljettajatodistuksen saaneet ulkomaiset kuljettajat olivat pääosin Venäjän kansalaisia.

Tilastoista ei käy suoraan ilmi sitä, missä määrin yhtiöt ovat rekrytoineet kuljettajia suoraan Venäjältä. Kuljettajatodistuksista käy kuitenkin ilmi, että Moroz ja PLC Transit ovat työllistäneet Suomessa venäläiskuljettajia, joiden ajokortti on Venäjältä.

Morozille on haettu venäläisellä työnhakusivustolla kuljettajia ainakin vuonna 2022.

-  Traficomin näkökulmasta asiaan itseensä ei liity ongelmaa, koska kuljettajan rekrytointi kolmannesta maasta ei lähtökohtaisesti ole laitonta, sanoo Traficomin Västilä.

Työnantajan on haettava kuljettajalleen kuljettajatodistusta, jos työntekijä ei ole EU-maan kansalainen tai EU-maassa pitkään oleskellut kolmannen maan kansalainen.

JOIDENKIN alan kotimaisten toimijoiden mielestä venäläiskuljettajien kasvanut määrä Suomelle tärkeissä logistiikkaketjuissa on myös turvallisuusriski.

-  Tämä on puhtaasti minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta kyllä. — Asia on selkeästi tiedossa, mutta teollisuus ja tukkukauppa eivät ole reagoineet voimakkaasti. Kun kuljettajat saavat rahtikirjat ja allekirjoittavat ne, niin kyllähän tästä syntyy dataa, joka väärissä käsissä ei varmasti ole lottovoitto vienti- tai tuontiyrityksille. Se oli ehdottomasti syy, miksi halusin minimoida heidän käyttönsä, jotta ei ainakaan meidän toimestamme ulkomaankauppaa tekevien yritysten dataa siirry vääriin käsiin. Selkeä riski on olemassa, kertoo Frejan toimitusjohtaja Matti Urmas.

Suomen turvallisuusviranomaiset kommentoivat aihetta tästä näkökulmasta niukanlaisesti.

-  Suojelupoliisi seuraa paikallisesti ja kansainvälisesti Suomen kansalliseen turvallisuuteen vaikuttavia ilmiöitä ja kehityskulkuja. Eri kansallisuuksien ja kansainvälisten yhtiöiden toimesta toteutetut maantiekuljetukset eivät sellaisenaan muodosta uhkaa kansalliselle turvallisuudelle, mutta eri alojen yhtiöitä (myös logistiikka-alan) voidaan hyödyntää myös Suomelle epäedullisessa toiminnassa, kuten pakotteiden kierrossa, kertoo suojelupoliisi STT:lle sähköpostitse lähettämässään lausunnossa.

STT:n tietojen mukaan Supo olisi tehnyt alalla tiedusteluja PLC:n toiminnasta, mutta tätä tiedustelupalvelu ei kommentoi.

-  Tuohon väitteeseen emme voi valitettavasti ottaa kantaa – emme voi kommentoida operatiivista toimintaamme.

Traficomin Västilän mukaan venäläiskuljettajien osuus Suomen yhteiskunnalle tärkeästä logistiikasta ei kuitenkaan nykytilanteessa ole niin suuri, että se antaisi syytä huoleen esimerkiksi turvallisuussyistä. Västilän mukaan viranomaiset kuitenkin seuraavat tilannetta tarkasti.

YHTIÖISTÄ Moroz on ollut kannattava, joskin aivan viime aikoina sen tuloksessa on näkynyt laskua. Morozin liikevaihto oli vielä tilikaudella 2021 noin 10 miljoonaa euroa, mistä se hyppäsi Ukraina-hyökkäyssodan aloitusvuonna yli 16 miljoonaan euroon ja pysyi samalla tasolla vuonna 2023.

Liiketulos noin kolminkertaistui vuodessa 1,5 miljoonaan euroon vuonna 2022 ja nousi edelleen 1,9 miljoonaan vuonna 2023. Vuonna 2024 yhtiön tulos kuitenkin laski 1,1 miljoonaan euroon.

Moroziin kiinnittyy henkilöstövuokrausfirma Finzer, jolta yhtiö on työsuojelutarkastusasiakirjojen mukaan vuokrannut työvoimaa. Finzerin liikevaihto nousi puolella vajaaseen 4,7 miljoonaan euroon vuonna 2022 ja on pysynyt samalla tasolla vuoteen 2024 asti, jolloin liikevaihto oli 4,4 miljoonaa euroa. Finzer on tehnyt liikevaihtoonsa nähden pientä voittoa tai tappiota viime vuodet.

PLC Transit Servicen liikevaihto lähti kasvuun jo ennen Ukrainan suursodan alkua ja kaksinkertaistui vuoden sisään 13,4 miljoonaan euroon vuonna 2022. Vuonna 2023 liikevaihto oli 14,2 miljoonaa euroa. Vielä vuonna 2022 yhtiö oli kannattava ja teki lähes 500  000 euron tuloksen, mutta vuonna 2023 tulos laski nollan tuntumaan.

Teksti: STT / Lassi Lapintie, Mikko Isotalo

Laillisuusvalvoja: Suomi-sähköpostin käyttöön ei saisi pakottaa

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin suhtautuu kielteisesti hallituksen aikeisiin luoda kansalaiselle viranomaispostia varten sähköinen postilaatikko automaattisesti ilman suostumusta.

Sakslin toi kantansa esiin lausunnossaan lakiluonnokseen, jonka mukaan Suomi.fi-tunnistusta käyttävälle täysi-ikäiselle tulisi käyttöön Suomi.fi-viestit automaattisesti.

-  En pidä ehdotettua toteuttamistapaa hyväksyttävänä. Ehdotus tilin automaattisesta luomisesta voi vaarantaa varsin suuren väestön osan oikeusturvan toteutumisen ja on siten yhdenvertaisuuden periaatteen vastaista, Sakslin kirjoitti lausunnossaan.

-  Ehdotuksen tavoitteiden saavuttamiseksi pidän perusoikeuksien edistämisvelvollisuuden kannalta oikeampana toteuttamistapana sitä, että tunnistustapahtuman yhteydessä henkilölle tarjottaisiin mahdollisuutta pyytää palvelun avaamista viestinvälityspalvelutilin automaattisen avaamisen sijasta.

Valtiovarainministeriö pyysi lausuntokierroksella näkemyksiä kaavailtuihin lainmuutoksiin, joita hallituksen tavoitteet digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta vaativat.

Luonnoksessa ehdotetut lainmuutokset olisivat merkittäviä, ja niiden olisi tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa.

HUHTIKUUSSA päättyneellä kierroksella aiheesta annettiin runsaat sata lausuntoa. Vaikka lausunnoissa pidettiin digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuutta sinänsä kannatettavana, niissä tuotiin esiin myös riskejä ja kehitystarpeita, etenkin yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja valinnanvapauden näkökulmasta.

Sakslinin tapaan useissa lausunnoissa tuotiin esiin, että Suomi.fi-viestien käyttöönoton tulisi perustua suostumukseen eikä tapahtua automaattisesti.

Nykyisen lainsäädännön mukaan viranomaisposti pitää lähettää kansalaiselle kirjeitse, ellei tämä ole antanut erillistä suostumusta sähköiseen viestintään.

Suomi.fi-viestien käyttöönoton tulisi perustua suostumukseen.

Lainsäädäntöä on tarkoitus muuttaa niin, ettei ensi vuoden alusta suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään enää tarvita.

Tällöin viranomaisten asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksella kirjautuva täysi-ikäinen saisi siis automaattisesti Suomi.fi-viestit käyttöönsä, jos palvelu ei ole hänellä vielä käytössä. Paperipostiin voisi palata ilmoittamalla asiasta.

Viranomaisten asiointipalveluita ovat esimerkiksi Omavero ja Oma Kela.

Sähköistä postilaatikkoa ei luotaisi automaattisesti niille, jotka eivät käytä viranomaisten sähköisiä palveluita.

Kun ihmisellä on Suomi.fi-viestit käytössään, hän saa postilaatikkoon automaattisesti useiden eri viranomaisten lähettämän postin. Viranomaispostia ovat esimerkiksi tieto päätöksestä tai saapuneesta asiakirjasta.

Oikeuskanslerinviraston lausunnossa oikeuskansleri huomautti, että vahvaa tunnistamista edellyttävään palveluun yhden kerran kirjautuva voi yllättyä siitä, että tämän jälkeen mikä tahansa viestintä viranomaisilta tulee sähköisesti.

VAIKKA VASTEDESKIN valtiolla on tarkoitus tarjota vaihtoehtoisia asiointi- ja viestintäkanavia niille, jotka eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita ja viestintäkanavia, lausuntojen perusteella lakiluonnoksessa nähdään paljon ongelmia erityisryhmien kannalta.

-  Ongelmallista on, että Suomi.fi-tili aktivoituu automaattisesti, jos henkilö tunnistautuu johonkin viranomaispalveluun. Riski tärkeiden asiakirjojen huomaamatta jäämiseen kasvaa, sillä henkilö ei välttämättä tiedä, että hänen tulee seurata Suomi.fi-viestejä. Näkövammaisten osalta läheisten ja avustajien rooli viranomaisasioinnissa korostuu, kirjoitti Näkövammaisten liitto lausunnossaan.

Liitto ei kannata esitystä siitä, että Suomi.fi-palvelu voisi kiellosta huolimatta aktivoitua uudelleen kuuden kuukauden kuluttua.

-  Suomi.fi-viestien käytöstä voi kieltäytyä, mutta palvelu aktivoituu uudelleen kuuden kuukauden kuluttua, jos henkilö kirjautuu Suomi.fi-tunnistusta vaativaan palveluun. Tämä voi tapahtua tahattomasti.

Samankaltaisia näkemyksiä toivat esiin muun muassa Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Vanhustyön keskusliitto.

-  Tukiliitto katsoo, että menettelytapa, jossa Suomi.fi-viestit-tili luodaan viranomaisen palveluun tunnistautumisen perusteella automaattisesti ilman, että on varmuutta siitä, onko henkilöllä edellytyksiä ja mahdollisuuksia käyttää viestitiliä ja vastaanottaa sähköisiä tiedoksiantoja, sisältää riskejä kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien toteutumisen kannalta, Tukiliitto totesi lausunnossaan.

-  On tilanteita, joissa henkilö täyttää esimerkiksi kerran vuodessa avustetusti sähköisen veroilmoituksen, mutta ei asioi muuten sähköisesti, huomautti Vanhustyön keskusliitto.

TERVEYDEN ja hyvinvoinnin laitos (THL) toi lausunnossaan esiin huolen myös äkillisten sairastapausten vaikutuksista ihmisten kykyyn ottaa vastaan digitaalista viranomaispostia.

-  Kuinka turvataan kansalaisten yhdenvertaisuus ja viranomaisviesteihin liittyvien velvoitteiden toteutuminen esimerkiksi tilanteissa, joissa vakava ja äkillinen tilanne, kuten sairastuminen tai läheisen kuolema, suistaa muutoin digikyvykkään henkilön arjen heikentäen tällöin pidemmäksikin aikaa henkilön toimintakyvyn, kysyi THL lausunnossaan.

Muistiliitto huomauttaa, että ihminen voi menettää digitaitonsa esimerkiksi muistisairauden takia, mitä ei ole liiton mukaan otettu lakiluonnoksessa riittävästi huomioon.

-  Muistisairauteen sairastuvien määrä kasvaa tulevina vuosina merkittävästi. Samalla ikääntyvä väestö koostuu yhä useammin henkilöistä, jotka ovat tottuneet käyttämään digitaalisia palveluja.

Muistiliiton näkemyksen mukaan käyttäjällä tulisi olla oikeus kieltäytyä viestinvälityspalvelutilin käytöstä pysyvästi ilman pelkoa palvelun aktivoitumisesta viranomaisaloitteisesti.

-  On mahdollista, että muistisairautta sairastava henkilö kykenee tuetusti tarkastelemaan esimerkiksi terveystietojaan, mutta ei kykene hallitsemaan sähköistä asiointia kokonaisuudessaan. Kirjautuminen yhteen palveluun johtaisi esityksen mukaan sähköisen viestinvälityksen käyttöönottoon – vastoin henkilön tahtoa ja kykyä, lausunnossa todettiin.

VALTIOVARAINMINISTERIÖN neuvotteleva virkamies Sami Aalto kertoo STT:lle, että lausuntokierroksen tiivistelmä on parhaillaan työn alla. Hän ei vielä pysty kommentoimaan, onko lakiesitykseen tulossa viilauksia, esimerkiksi ehdotettuun malliin Suomi.fi-viestit-tilin automaattisesta luomisesta tunnistautumisen yhteydessä.

-  Sitä kritisoitiin, ja nyt arvioimme, miten kritiikkiin vastataan esityksessä ja jatkovalmistelussa. Käymme lausuntoja läpi ja arvioimme, mitä mahdollisia muutoksia ne esitykseen aiheuttavat.

Aallon mukaan ainakaan tällä erää ei ole tiedossa asioita, jotka viivästyttäisivät lakimuutosten suunniteltua aikataulua.

-  Tavoiteaikataulu on edelleen se, että muutokset tulisivat voimaan alkuvuonna.

Suomalaisia on tällä viikolla alettu jo herätellä tulevaan viranomaisviestinnän muutokseen.

Lähes kolme miljoonaa täysi-ikäistä suomalaista saa kehotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin.

Teksti: STT / Merja Kallikari

Janne Riiheläinen: Sodan jumalalle uhraamisesta tuli Venäjän valtionuskonto

Venäjällä perustuslaki kieltää valtiollisen ideologian, mutta sodan vaatimien uhrausten palvomisesta on tullut maalle kuin uusi uskonto.

Perustuslain jyrkkä kirjaus on perua siitä, että Neuvostoliiton romahdettua maa halusi poistua ajasta, jolloin maassa oli vain yksi ainoa sallittu valtioaate, kommunismi.

Tuolloin Venäjä uskoi ehkä itsekin muuttuvansa moniarvoiseksi yhteiskunnaksi, jossa erilaiset ajatusmallit kilpailisivat kansan suosiosta demokraattisissa vaaleissa. Jos jokin ideologia tai toimintamalli ei enää miellyttäisi, voisi kansa vaaleissa vaihtaa valtaa ja vallanpitäjien ajattelutapaa.

Tästä ajatuksesta ei ole juuri mitään jäljellä Vladimir Putinin neljännesvuosisadan mittaisen vallan jälkeen. Hänen hallintonsa toimintatapaan kuuluu tehdä asioita näennäisen laillisesti. Siksi duuma pääsee aina tarpeen tullen kumileimaamaan Putinin vallassapysymiselle tarpeellisia lakeja ja lakimuutoksia.

Putinin valta on hyvin yksinvaltaista ja vaihtoehtojen puute edellyttää jonkinlaista perustelua tilanteelle. Me suomalaiset toki tiedämme Kekkosen ajoista, että pitkäaikaiseen valtionpäämieheen on helppo liittää ominaisuuksia, jotka tekevät hänestä ainoan järkevän vaihtoehdon.

Mutta pelkkä henkilöpalvonta ei kuitenkaan pitkälle kanna, vaan on luotava myös maailmankuva tämän palvonnan perustaksi.

NEUVOSTOLIITOSSA perustana oli pitkään Suuri isänmaallinen sota. Siitä kerrotussa tarinassa neuvostokansat joutuivat lännestä tulevan tuhoisan hyökkäyksen kohteeksi, joka oli lähellä johtaa totaaliseen tuhoon ja kuolemaan.

Fasismin pahuus kuitenkin ensin torjuttiin ja sitten kukistettiin valtavin tappioin. Neuvostovaltio pelasti tässä tulkinnassa lähes yksin koko muun maailman tämän pahan kynsistä.

(Hinta oli kova: miljoonia kuolleita siviilejä ja raunioitunut maa. Sodasta toipuminen kesti pitkään, ja sillä voitiin vuosikymmenien ajan perustella kansalaisille maan teknologista, taloudellista ja sosiaalista jälkeenjäämistä.)

Tämän hetken Venäjällä valtio kaikessa viestinnässään korostaa tilanteen samanlaisuutta. Sota on käynnissä, lännestä tulee edelleen uhka venäläisen maailman ja elämäntavan olemassaololle.

Ilman tätä eksistentiaaliseksi maalattua uhkaa kansalaisille olisi vaikeaa perustella vapauden ja vaurauden tavoittelun vaihtumista opposition sortamiseen ja sotateollisuuteen.

UHRAUSTARINAN suurin pyhä on Venäjällä 9.5. vietettävä voitonpäivä. Tämänvuotiset juhlallisuudet olivat paljon suuremmat kuin moniin vuosiin.

Moskovassa päivän kunniavierailla, kuten Kiinan presidentillä Xi Jinpingilla oli rintapielessään musta-oranssi Yrjönnauha. Se on Putinin Venäjän menneelle ja nykyiselle sodalle rakennetun ideologian keskeinen symboli, Z-kirjaimen ohella.

Voitonpäivän toinen performanssimuoto on Kuolematon rykmentti -nimellä kulkevat kansalaismarssit. Niillä kannetaan sodassa kuolleiden neuvostosotilaiden kuvia, soitetaan neuvostoliittolaisia sotilaslauluja ja puetaan lapsia Puna-armeijan univormujen mukaelmiin.

Tänä vuonna marsseja järjestettiin äiti-Venäjän lisäksi eri puolilla maailmaa venäläisverkostojen voimannäyttönä. Toimintaa koordinoivan järjestön johtoon kuuluva duuman jäsen esitti väitteen, että marsseja olisi tänä vuonna nähty jopa 120:ssa maassa, Huippuvuorilta Caracasiin asti.

SUOMESSAKIN suomenvenäläisten kokoonkutsuma Kuolemattomien rykmentti -marssi on nähty ennen koronapandemiaa pari kertaa.

Tänä vuonna keskeinen voitonpäivän tapahtuma Suomessa oli Venäjän suurlähetystön vastaanotto. Paikalla oli ainakin Vapauden liitto -puolueen edustusta sekä yksi Vasemmistoliiton pitkäaikainen ex-kansanedustaja. Myös Neuvostoliitossa ja Venäjällä opiskelleita suomalaisia oli saapunut paikalle juhliin.

Heidän sosiaalisessa mediassa julkaisemansa yhteiskuvat suurlähettiläs Kuznetsovin kanssa luovat vaikutelmaa, että juhlista on rohkaistu jakamaan tietoa.

Voitonpäivän juhlallisuuksien määrä ja laatu tänä vuonna luovat vaikutelmaa Venäjän ulkopolitiikan rytminvaihdoksesta. Se pyrkii nyt luomaan kuvaa vahvoilla olevasta ja laajalti liittoutuneesta imperiumista.

Venäjä ei halua vaikuttaa nurkkaan ahdistetulta, vaan pystypäin yrittää vakuuttaa kansalaisilleen sekä koko maailmalle olevansa taas valmis uhraamaan sodalle paljon ja enemmän.

Venäläisnuorten järjestämä ”Kuolemattomien marssi” nähtiin voitonpäivänä muun muassa Moldovassa. Kuva: AFP / Lehtikuva