Asiantuntijat erimielisiä vankeusuudistuksesta: johtaisiko elinkautisen loputon pidentäminen oikeusmurhiin?

Hallituksen suunnitelmat sulkea entistä useampi vanki elinkautisen tuomion sijaan määräämättömäksi ajaksi vankilaan saavat osakseen voimakasta arvostelua.

Lausuntokierros niin kutsutusta varmuusvankeusuudistuksesta päättyi perjantaina. Hallituksen tarkoituksena on, että kaikkein vaarallisimpina pidettyjen vankien kohdalla vankeutta voitaisiin jatkaa niin pitkään kuin heidän arvioidaan edelleen olevan vaarallisia.

Nykyisin Suomessa pisin vankeusrangaistus on elinkautinen, josta voi päästä ehdonalaiseen vapauteen aikaisintaan 12 vuoden vankeuden jälkeen. Keskimäärin elinkautista istutaan noin 14 ja puoli vuotta.

Elinkautinen langetetaan aina murhasta ja voidaan langettaa myös esimerkiksi tietyistä sota-, maanpetos- ja terrorismirikoksista. Hallituksen ehdotuksessa määräämättömän pitkään vankeuteen voitaisiin tuomita myös esimerkiksi vakavaan seksuaali- tai väkivaltarikokseen syyllistynyt.

MONISSA asiantuntijoiden lausunnoissa nostetaan esiin erityisesti niitä ongelmia, joita liittyy vaarallisuus- ja väkivaltariskiarvioihin ja niiden luotettavuuteen.

Vaarallisuusarvio tehdään nykyisin mielentilatutkimuksen yhteydessä, kun halutaan selvittää, onko syytetty syytä tuomita yhdistelmärangaistukseen, jossa kokonaan vankeudessa istuttavaa tuomiota seuraa vielä vuoden valvonta-aika.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan vaarallisuusarvioiden tekemiseen käytettävät mittarit ovat kuitenkin epätarkkoja. THL antaa tuomioistuimille lausunnot vaarallisuusarvioista sekä mielentilatutkimuksista.

-  Parhaimmilla mittareilla päästään noin 70 prosentin tarkkuuteen, luotettavuus laskee pitkää ajanjaksoa ennustettaessa. Vaarallisuusarvioita voidaankin pitää vain suuntaa antavina, eikä niitä tulisi käyttää yksinomaan perusteena merkittävässä päätöksenteossa, THL:n lausunnossa sanotaan.

Helsingin yliopiston rikosoikeuden professori ja kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin Krimon johtaja Kimmo Nuotio sanoo lausunnossaan, että väkivaltariskin arvio kertoo pikemminkin tilastollisesta riskistä kuin yksilöstä itsestään.

-  Sen vuoksi vankeusrangaistus, joka olisi turvaamistoimen kaltainen, tulisi kohdistumaan toisinaan henkilöihin, jotka eivät todellisuudessa olisi tulleet tekemään sellaista vakavaa rikosta, jonka estämiseksi he ovat menettäneet vapautensa. Jälkeenpäin ei voida tietää, onko turvaamistoimenpiteen määrääminen ollut tarpeellista ja hyödyllistä vai ei, Nuotio kirjoittaa.

Nuotio kyseenalaistaa uudistuksen tarpeellisuuden. Hän korostaa, että kyseessä olisi merkittävä muutos, jota ei pidä tehdä kevyin perustein.

-  Esimerkiksi kotimaisessa rikollisuuskehityksessä ei ole mitään sellaisia piirteitä tai kehityskulkuja, jotka sellaisenaan perustelisivat tällaista uudistusta — Lainuudistus vaatii siis tuekseen painavan yhteiskunnallisen tarpeen, eikä esimerkiksi hallitusohjelmakirjaus edusta sitä – se on ilmaus poliittisesta tahdosta.

HALLITUS ehdottaa varmuusvankeusuudistuksen toteuttamiseen kahta vaihtoehtoista mallia. Ensimmäinen niistä kytkeytyy jo käytössä olevaan yhdistelmärangaistukseen, johon nykyään voidaan tuomita erityisen vaaralliseksi katsottu rikoksenuusija.

Ykkösmallissa yhdistelmärangaistusta muutettaisiin niin, että sitä voitaisiin tarvittaessa jatkaa varmuusvankeutena, ja se voitaisiin määrätä myös ensikertalaisille ja alaikäisille. Toisessa mallissa varmuusvankeus olisi oma erillinen seuraamuksensa, johon tuomittaisiin jo tuomiota annettaessa.

Myös Helsingin hovioikeus ja Tuomariliitto sanovat lausunnoissaan, etteivät ne pidä kumpaakaan hallituksen malleista tarpeellisena.

Helsingin hovioikeus on se tuomioistuin, joka nykyisin käsittelee kaikki elinkautisvankien ehdonalaishakemukset. Kun elinkautisvanki hakee ehdonalaiseen, hänestä tehdään väkivaltariskiarvio.

Hovioikeuden mukaan rikoksentekijän vaarallisuus tulee nykyjärjestelmässä huomioiduksi riittävästi.

Hovioikeuden mukaan rikoksentekijän vaarallisuus tulee nykyjärjestelmässä huomioiduksi riittävästi sekä yhdistelmärangaistuksessa että elinkautisvankien vapauttamisharkinnassa. Myös se katsoo, että uudistuksen keskeinen ongelma liittyy ihmisten tulevan vaarallisuuden ja väkivaltaisuuden ennustamiseen.

-  Järjestelmää luotaessa olisikin tärkeää arvioida sitä, kuinka paljon tällaisia virheellisiä ratkaisuja voidaan yhteiskunnassamme sietää. Onko tavoitteena se, että vankeudessa pidetään varmuuden vuoksi ihmisiä, jotka eivät loppujen lopuksi tekisikään uusia vakavia rikoksia, eli hyväksytäänkö riski turhaan eristämisestä, kysytään hovioikeuden lausunnossa.

Tuomariliitto arvostelee myös uudistuksen aikataulua.

-  Vaarallisiksi arvioiduille rikoksenuusijoille tarkoitettu (vuonna 2018 voimaan tullut) yhdistelmärangaistus on vielä varsin tuore uudistus järjestelmässämme, eikä valvonta-ajan toimivuudesta ole vielä kokemuksia. Näin ollen ei ole perusteltua lähteä muuttamaan samaa kohderyhmää koskevaa lainsäädäntöä, kun tällaiselle muutokselle ei ole esitetty sellaisia painavia yhteiskunnallisen tarpeen vaatimuksia, joita perusoikeuksien rajoittaminen edellyttää ja jotka olisivat ilmenneet yhdistelmärangaistuksen säätämisen jälkeen.

Lausunnonantajat karsastavat erityisesti varmuusvankeuden ulottamista alaikäisiin.

-  Kansainvälinen tutkimus osoittaa vankilassaoloajan sosiaalisena kokemuksena, jolla saattaa olla jopa kriminogeenisiä eli yksilön uusimisriskiä lisääviä vaikutuksia. Nuorten kohdalla ehdottoman vankeuden käytön on huomattu altistavan suuremmalle uusimisen todennäköisyydelle juuri siinä rikosluokassa, josta he suorittavat ensimmäistä vankeusrangaistustaan, Rikoksettoman elämän tukisäätiö Rets kirjoittaa.

OIKEUSMINISTERIÖN arvion mukaan varmuusvankeuden käyttöönoton vaikutus vankimäärään olisi pieni. Ministeriön arviomuistiossa sanotaan, että uudistus voisi mallista riippuen johtaa pidemmällä aikavälillä noin 10-40 vangin lisäykseen päivittäiseen vankimäärään.

Monet lausunnonantajat ovat kuitenkin huolissaan siitä, miten Rikosseuraamuslaitoksen resurssit riittäisivät uudistuksen vaatimiin lisätoimiin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on linjannut, että varmuusvankeudessa vankeusaikaan pitää sisällyttää enemmän kuntouttavaa toimintaa kuin tavallisen vankeusrangaistuksen aikana.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Mikko Sarja huomauttaa, että vankiloilla on jo nyt vaikeuksia kuntouttavan toiminnan järjestämisessä.

-  Kantelu- ja tarkastushavaintojen perusteella vaikuttaa huolestuttavasti siltä, että vankiloissa erilaiset uusimisriskiin ja yhteiskuntaan sopeutumiseen vaikuttamaan pyrkivät tukitoimet ovat monien vankien kohdalla riittämättömiä tai jopa olemattomia, lausunnossa sanotaan.

Myös THL nostaa esiin arviomuistion kohdan, jossa todetaan, että vaarallisuutensa perusteella varmuusvankeuteen määrätylle on järjestettävä toimenpiteitä, jotka tähtäävät uusimisriskin vähentämiseen ja vapaudenmenetyksen lyhentämiseen.

-  Epäselväksi jää, mitä nämä toimet ovat, missä ja miten niitä pystytään järjestämään? Wattu IV -vankiväestötutkimuksen mukaan vangeilla on muun muassa autismikirjon häiriöitä ja mielenterveys- ja päihdehäiriöitä, jotka osaltaan selittävät rikollista käyttäytymistä. Tällaisten häiriöiden hoitoon ja kuntoutukseen tulisi järjestää nykyistä parempia mahdollisuuksia, THL sanoo.

THL KATSOO, että varmuusvankeusuudistusta perustellumpaa olisi kehittää jo olemassa olevia seuraamuksia ja erityisesti vankeuden jälkeistä aikaa. Se korostaa, että ratkaisujen tulisi perustua tutkittuun tietoon.

-  Vaarallisuusarvioiden tai väkivaltariskiarvioiden lisääminen eivät itsessään lisää yhteiskunnan turvallisuutta pitkällä tähtäimellä. Vankilaeristys ja vankilassaoloajan pidentäminen eivät myöskään sellaisenaan paranna ketään, vaan tarvitaan aktiivisia toimenpiteitä vaarallisiksi arvioitujen ihmisten vaarallisuuden poistamiseksi muun muassa kuntoutuksen keinoin. Tähän tarvitaan resursseja, joihin olisi syytä osoittaa varoja.

Professori Nuotio nostaa esiin myös määräämättömän pitkän vankeuden vaikutukset yksilön motivaatioon kuntoutua, kun vapautumisen ajankohtaa ei tiedä.

-  Jos joku tuomitaan taposta kymmenen vuoden yhdistelmärangaistukseen, hän ei todellisuudessa tiedä vapautumispäiväänsä. Tällainen yhdistelmärangaistus muistuttaa varsin paljon elinkautista vankeutta. Vapautumisen ennakoimattomuus voi vaikuttaa heikentävästi pyrkimykseen kuntoutua yhdistelmärangaistuksen aikana.

Teksti: STT / Maria Roswall

Ilmailualan sovittelu ei edennyt, vääntö jatkuu tiistaina

Suomessa lentoliikenteen palveluita koskevaan työriitaan ei löytynyt tänään ratkaisua sovittelussa. Valtakunnansovittelijan toimisto kertoo viestipalvelu X:ssä, että sovittelua jatketaan huomenna aamukymmeneltä.

Ilmailualan Unioni IAU ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat hakeneet ratkaisua lentopalvelujen työriitaan jo kuukausien ajan.

Työntekijät haluavat palkkaratkaisun, joka korvaisi heidän jo koronapandemian ajoilta periytyviä ansionmenetyksiään. Finnair on tänä aikana maksanut johtajistolleen miljoonabonuksia. Paltan mukaan henkilökunnan haluamiin palkankorotuksiin ei kuitenkaan ole varaa.

Lentoyhtiö Finnair on perunut kevään ja kesän aikana yli tuhat lentoa IAU:n työtaistelutoimien vuoksi.

Viimeksi yhtiö perui tältä päivältä noin sata lentoa lakkojen takia. Seuraava IAU:n lakko on tiedossa 16. heinäkuuta, ellei työriidassa saada sitä ennen sopua aikaan.

AVAINSANAT

Suurin hätä jo ohi – Lapin vaellusreittien vatsatautiriesa väistyi

Koko alkukesän ajan retkeilijöitä piinannut vatsatautiaalto Lapin kansallispuistossa on ohi, sanoo STT:lle Lapin hyvinvointialueen infektiolääkäri Markku Broas.

Vatsatautia havaittiin kesäkuussa Urho Kekkosen kansallispuistossa, Kalottireitillä sekä Kevon luonnonpuistossa.

Myös Metsähallituksesta kerrotaan, että tietoon ei ole tullut uusia UKK-puistossa saatuja vatsatautitapauksia enää viikkoon. Kevolla ja Kalottireitillä vatsatauti alkoi rauhoittua jo aikaisemmin.

Koska vatsatautitilanne on nyt ohi, saa UKK-puiston autiotupia ja taukopaikkoja taas käyttää normaalisti ja yön yli vaellukselle lähteä. Aikaisemmin taukopaikkoja ja yön yli vaelluksia kehotettiin välttämään.

YHTEENSÄ Metsähallitus sai 67 ilmoitusta vatsatautioireista UKK-puistossa sairastuneilta retkeilijöiltä, jotka olivat liikkuneet puistossa toukokuun lopun ja kesäkuun lopun välillä.

Broasin mukaan Kalottireitiltä ja Kevolta saatujen vatsatautitapausten tarkasta lukumäärästä ei ole tietoa, mutta tapauksia on vähemmän kuin UKK-puistosta saatuja.

Lapin hyvinvointialue on testannut yhden maastossa sairastuneen retkeilijän, jonka tauti osoittautui norovirukseksi.

Broasin mukaan myös muiden sairastuneiden tapauksissa taudinkuva on sopinut norovirukseen.

-  Lapin alueella on liikkunut laajemminkin norovirusta. Jos tautia on muutenkin liikkeellä ympäristössä, heijastuu se helposti myös matkailuun ja retkeilyyn, Broas sanoo.

UM: Lissabonin edustuston päällikölle kirjallinen varoitus

Titta Maja-Luoto.

Ulkoministeriö on antanut kirjallisen varoituksen Suomen Lissabonin-edustuston päällikölle, suurlähettiläs Titta Maja-Luodolle.

Ulkoministeriön tiedotteen mukaan virkamieslain mukainen varoitus annettiin, koska Maja-Luoto on rikkonut virkamiehen käyttäytymisvelvollisuutta.

– Maja-Luodon käytös täyttää epäasiallisen käytöksen ja häirinnän määritelmät. Päätöksen varoituksen antamisesta teki henkilöstöjohtaja Niina Pesonen, jonka toimivaltaan asia kuuluu, ministeriön tiedotteessa todetaan.

VAROITUS voidaan antaa virkamiehelle, joka toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan. Virkamiehen irtisanomiskynnys ei ulkoministeriön mukaan tässä tapauksessa ylity ja Maja-Luodolla säilyy työvelvoite.

Päätöksestä on mahdollista hakea muutosta valittamalla kirjallisesti Helsingin hallinto-oikeuteen.

Ulkoministeriö tukee edelleen Lissabonin edustuston työyhteisöä, jolle tilanne on ollut raskas.

Tätä kysytään apteekissa lääkkeistä eniten – Terveydenhuollon ongelmat näkyvät myös apteekeissa

Apteekkariliiton mukaan julkisen terveydenhuollon ruuhkautuessa apteekeista tullaan kysymään yhä enemmän itsehoitoon, terveyteen ja terveydenhuollon palveluiden saamiseen liittyviä kysymyksiä.

”Sopiiko lääke muiden käyttämieni lääkkeiden tai sairauksien kanssa” on selvästi yleisin (79 prosenttia) lääkkeitä koskeva kysymys apteekeissa. Tämä käy ilmi Apteekkariliiton touko-kesäkuun 2025 vaihteessa toteuttamasta jäsenkyselystä.

Kyselyyn vastasi tiedotteen mukaan 235 apteekkaria, eli lähes 40 prosenttia koko maan apteekkareista.

Toiseksi yleisin (44 prosenttia) lääkkeisiin liittyvä kysymys on: “saako lääkkeen ottaa ruoan kanssa”. Kolmanneksi eniten (40 prosenttia) apteekeista kysytään lääkkeiden haittavaikutuksia.

Kyselyssä vastaajia pyydettiin valitsemaan kolme yleisintä lääkkeisiin liittyvää kysymystä. Koska sama vastaaja saattoi valita useita aiheita, prosenttiosuudet ilmaisevat, kuinka moni vastaajista mainitsi kyseisen aiheen kolmen yleisimmän joukossa.

APTEEKKARILIITON johtava asiantuntija Sonja Kallio muistuttaa, että apteekeissa on aina tarjolla lääkeneuvontaa. Neuvonnan tavoitteena on huolehtia, että ihmiset käyttävät lääkkeitä oikein ja turvallisesti.

Hän kannustaa apteekkien asiakkaita kysymään rohkeasti ja tarkentamaan aina, jos oman lääkkeen käyttöön liittyy pohdintoja tai epäselvyyksiä.

– Apteekkien farmaseutit ja proviisorit on koulutettu ohjaamaan asiakkaita kaikissa lääkkeen käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Lääkkeet ovat vaikuttavia aineita ja apteekkien tarjoama henkilökohtainen lääkeneuvonta auttaa varmistamaan, että niiden käyttö on sekä tarkoituksenmukaista että turvallista, Kallio sanoo tiedotteessa.

LÄÄKENEUVONNAN lisäksi apteekeista kysytään runsaasti muitakin terveyteen ja itsehoitoon liittyviä asioita.

Kyselyn mukaan lääkkeiden käyttöön liittyvien kysymysten ohella apteekeista kysytään erityisesti reseptiin liittyviä kysymyksiä, kuten onko resepti voimassa tai milloin ja miten resepti uusitaan.

Yhä enenevissä määrin apteekeista kysytään myös erilaisia terveydenhuollon rajapintaa koskevia kysymyksiä, kuten miten tavoittaa lääkäri tai hoitaja.

– Julkisen terveydenhuollon ruuhkautuessa apteekeista tullaan kysymään yhä enemmän kaikenlaisia itsehoitoon, terveyteen ja terveydenhuollon palveluiden saamiseen liittyviä kysymyksiä. Apteekkien neuvontaan turvaudutaan yhä useammin, sillä apteekki on monelle matalan kynnyksen paikka, jossa voi kohdata terveydenhuollon ammattilaisen kasvokkain ja ilman ajanvarausta, Sonja Kallio kommentoi.

Apteekeissa on noin 60 miljoonaa asiakaskäyntiä vuodessa.

 

Lykkäystä haetaan yleisimmin opintojen vuoksi – uudet alokkaat astuvat varusmiespalvelukseen tänään

Siviilipalveluskeskuksen siviilipalvelusjohtaja Mikko Reijonen Lapinjärvellä 2. heinäkuuta.

Yleisin syy sekä varusmies- että siviilipalveluksen aloittamisajankohdan muutoksen hakemiselle on Puolustusvoimien ja Siviilipalveluskeskuksen mukaan opiskelu.

Siviilipalvelusvelvollisista noin kolmasosa hakee lykkäystä jossain vaiheessa, arvioi siviilipalvelusjohtaja Mikko Reijonen Siviilipalveluskeskuksesta STT:lle. Varusmiehistä vastaavaa dataa ei ole, kerrotaan Puolustusvoimista sähköpostitse STT:lle.

Puolustusvoimien mukaan opiskeluperusteessa taustalla voi olla esimerkiksi toisen asteen opintojen pitkittyminen.

LISÄKSI Puolustusvoimissa on joitakin sellaisia erityistehtäviä, joihin vaaditaan aiempia opintoja. Näitä ovat esimerkiksi oikeudellisen, kirkollisen tai lääkinnällisen alan tehtävät.

-  Tämä voi olla myös yksi syy, miksi halutaan suorittaa tietty määrä opintoja ennen varusmiespalveluksen alkua, kerrotaan Puolustusvoimien viestinnästä.

Moni siviilipalvelusvelvollinen taas saattaa hakea palveluksesta tukea omille opiskeluilleen tai uralleen ja aloittaa siksi opintonsa ennen palveluksen suorittamista, kertoo Siviilipalveluskeskuksen Reijonen.

-  Kyllä se aika ilmeistä on, että varsinkin nuoremmat ikäluokat hakevat sitä, että ensin opiskelut ja sitten palveluksen suorittaminen, Reijonen kertoo.

TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN siviilipalvelus voi olla mahdollisuus saada työkokemusta sekä niin sanottua jalkaa oven väliin.

-  Ihan positiivisesti tietysti suhtaudutaan yleensä tähän lykkäyksen hakemiseen, koska on tärkeää, että nuoret opiskelevat, Reijonen sanoo.

Puolustusvoimat määrää asevelvollisen lähtökohtaisesti aloittamaan varusmiespalveluksen mahdollisimman pian toisen asteen jälkeen.

-  Tämä on sekä asevelvollisen että Puolustusvoimien etu, kerrotaan Puolustusvoimista.

Uudet alokkaat astuvat varusmiespalvelukseen tänään.

VIIME vuonna Siviilipalveluskeskus teki noin tuhat myönteistä lykkäyspäätöstä ja 61 kielteistä. Yhteensä siviilipalvelushakemuksia vastaanotettiin noin 2  300. Joukkoon kuuluu monena eri vuonna siviilipalvelukseen hakeutuneita velvollisia.

Siviilipalveluksen lykkäyspäätösten määrä on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2021 noin 600 velvollista lykkäsi siviilipalvelustaan.

Varusmiespalveluksen aloittamisajan tai palveluspaikan muutosta haetaan samalla lomakkeella, joita Puolustusvoimat vastaanottaa vuosittain noin 7  800. Puolustusvoimat ei kuitenkaan erikseen tilastoi, kuinka moni näistä hakemuksista on koskenut aloittamisaikaa ja kuinka moni palveluspaikkaa.

Siviilipalveluskeskuksen Reijosen mukaan siviilipalvelus aloitetaan keskimäärin hieman vanhempana kuin varusmiespalvelus. Yhtenä syynä on se, että moni siviilipalvelusvelvollinen on alun perin hakeutunut armeijaan: viime vuonna siviilipalvelukseen hakeutuneista miltei puolet oli aloittanut varusmiespalveluksen, Reijonen kertoo.

-  Eli oli astuttu inttiin, ja yleensä siellä ensimmäisten viikkojen tai kuukausien aikana oli tullut ajatus, että suoritan velvollisuuteni siviilipalveluksena. Jolloin se siviilipalveluksen aloittaminenkin sitten menee vähän myöhäisemmäksi.

Varusmies- tai siviilipalveluksen aloittamisajan siirtämisen perusteeksi käy opiskelun lisäksi esimerkiksi taloudellisen tilanteen järjestäminen. Se voi tarkoittaa muun muassa töiden tekemistä, koska esimerkiksi velkoja ei juuri pysty palveluksen aikana hoitamaan, Reijonen kertoo.

MYÖS tuore perheenlisäys tai muu henkilökohtainen syy voi olla pätevä peruste lykätä palvelusta.

Palveluksen aloittamisajankohta voi siirtyä myös terveydellisistä syistä, mutta silloin kyseessä on määräaikainen vapautus eli E-palveluskelpoisuusluokkaan määrääminen, ei aloittamisajan muutos. C-luokasta puolestaan puhutaan, kun velvollinen vapautetaan terveyssyistä palveluksesta kokonaan rauhan aikana.

Aloitusajan muutosta voi hakea maksimissaan siihen vuoteen asti, kun velvollinen täyttää 29. Sen jälkeen palvelus on aloitettava, jos ei ole saanut vapautusta terveyssyillä.

TOISINAAN siviilipalveluksen lykkäyshakemuksesta on mahdollista nähdä, että tarve olisi oikeastaan vapautukselle, kertoo Reijonen. Hakija saa silloin kielteisen lykkäyspäätöksen, jossa kuitenkin kerrotaan, miten vapautusta voi hakea.

-  Joskus voi olla elämäntilanne sillä tavalla solmussa, vaikka se ei ole ihan yksinään vapautusperuste, mutta jos on kaikki raha-asiat ja muut asiat sekaisin, niin harvoin terveyskään priimaa on. Tilannetta voi arvioida myös niin, että palveluksen suorittaminen ja normaalista arjesta pois repäiseminen saattaa olla vahingollista velvolliselle ja läheisille, Reijonen sanoo.

Eevi Grönlund/STT