Helsingin keskusta uhkaa näivettyä, mitä tulisi tehdä? Näin pormestariehdokkaat vastasivat tentissä – ”Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia sähköautoa”

Helsingin pormestariehdokkaat kohtasivat Helsingin yrittäjien tentissä. Poliitikkoja puhutti muun muassa keskustan näivettyminen.

Paneelissa olivat mukana SDP:n Eveliina Heinäluoma, kokoomuksen Daniel Sazonov, perussuomalaisten Wille Rydman, vihreiden Atte Harjanne, vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki ja RKP:n Marcus Rantala.

Helsinkiläisiä on puhuttanut viime vuosien aikana keskustan saavutettavuus eri liikennevälineillä ja yritysten yleiset toimintaedellytykset keskustassa. Monet kivijalkaliikkeet ovat joutuneet lopettamaan toimintansa.

Ehdokkailta kysyttiin Helsingin yrittäjien tentissä, mitä pitäisi tehdä ydinkeskustan elävöittämiseksi.

Wille Rydman sanoi, että kaupungin pitäisi itse lopettaa sellaisen politiikan tekeminen, joka näivettää keskustaa.

– Kun keskustelee alueen yrittäjien kanssa, niin kyllä ennen kaikkea aina korostuu huoli siitä, että sisääntuloväyliä tukitaan, pysäköintimahdollisuuksia rajoitetaan kaupungin keskustassa ja ylipäätään tehdään keskustan saavutettavuus ennen kaikkea omalla autolla mahdollisimman hankalaksi.

Daniel Sazonov vastasi pitävänsä esimerkiksi Esplanadin kaventamista ja Kaivokadun sulkemissuunnitelmia epätoivottavina. Hänen mukaansa esimerkiksi matkailumarkkinointiin tulisi edelleen panostaa.

– Liikenne vaikuttaa siihen, että ihmiset tulevat keskustaan asioimaan eivätkä kehäteiden kauppakeskuksiin. Etätyö on ehkä mennyt piirun verran pitkälle ja meillä on potentiaalia saada työssäkäyviä, jotka tuovat vaikkapa ravintolaelinkeinolle lisää tuloja. Sitten tarvitsemme myös lisää asukkaita keskustan välittömään läheisyyteen. Siinä me häviämme Köpikselle, Tukholmalle, jopa Malmölle ja Göteborgille.

Paavo Arhinmäki hämmästeli kuulemaansa.

– Ihmettelen keskustelua, ettei keskustaan pääsisi autolla. Pääsee erittäin hyvin. Ne, jotka väittävät, ettei sinne pääse, eivät ehkä itse aja tai uskovat lehdistössä jatkuvasti käytävää keskustelua ja on luovuttanut. On tehty aika paljon hallaa keskustan elinvoimaisuudelle sillä, että väitetään, ettei sinne pääse.

Arhinmäen mukaan keskustaan tarvitaan elämyksiä, kulttuuria, tapahtumia ja sellaisia liikkeitä, joita ei ole kauppakeskuksissa.

– Pitää olla erityinen syy tulla keskustaan, Arhinmäki sanoi ja nosti esiin Designmuseon kehittämisen.

Atte Harjanne taas sanoi, että tiedossa on jo, mikä on vetovoimaisen keskustan resepti.

– Se on se, että se on viihtyisä kävely-ympäristö, jonne pääsee paljon ihmisiä, jossa ympärillä asuu paljon ihmisiä. Näiden asioiden edistäminen… Ihmettelen, että tämä aina kilpistyy tähän autoiluun, minulla ei ole mitään autoja vastaan, mutta auto vie paljon tilaa. Keskustaa ei kannata kehittää kauppakeskukseksi vaan kiinnostavaksi keskustaksi.

Eveliina Heinäluoma nosti esille sen, että päättäjät ovat ottaneet Helsingin keskustan pärjäämisen itsestäänselvyytenä.

– Samaan aikaan on käynyt niin, että on rakentunut kauppakeskuksia kehäteille ja keskustan liepeille. Kun asukasmäärät eivät ole kasvaneet samassa suhteessa ihan reippaasti, niin sitten kaikki vähän kilpailevat keskenään. Joten itse edistäisin pormestarina sitä, että pitää olla joku syy tulla keskustaan ja se tänä päivänä liittyy yhä enemmän tapahtumiin, erilaisiin ilmiöihin ja tekisin kyllä paljon yhteistyötä erityisesti kulttuuritoimijoiden kanssa, että saamme tapahtumia ja keskustaa elinvoimaiseksi.

Marcus Rantala sanoi hänkin, että monenlaiset toimet ovat tarpeen.

– Keskustan saavutettavuus on yksi asia. Itse siirtäisin liikennettä maan alle niin, että pystymme kehittämään kävelykeskustaa paremmin ja laajemmin. Tapahtumat ovat tärkeässä osassa keskustan viihtyvyyttä.

Rantalan mukaan tarvitaan myös enemmän asuntoja ja liiketiloja. Sazonov otti keskusteluun mukaan vielä myös keskustan asukkaat.

– Keskustelussa välillä vähän unohtuu se, että keskusta on useamman kymmenentuhannen asukkaan koti ja he tarvitsevat autoa esimerkiksi harrastuksiin, lasten kuljettamiseen ja mökillä käymiseen.

Arhinmäki mainitsi tässä kohtaa kyselytutkimukset, joissa yrittäjät ovat kertoneen kokemuksistaan Esplanadin kaistakokeilusta.

– Sekä Daniel voi sanoa, että se on onnistunut tai epäonnistunut ja minä voin sanoa, että se on onnistunut tai epäonnistunut. Nimittäin puolet oli sitä mieltä, että se onnistunut ja puolet oli sitä mieltä, että se on epäonnistunut. Riippuu siis vähän siitä, minkätyyppinen yrittäjä on ja mitä tarpeita on.

Heinäluoma korosti omaa haluaan palauttaa yhteistyön kaupunkipolitiikkaan.

– Haluisin olla yhteistyön pormestari. On myös niin, että me kehitämme pääkaupunkia vuosisata tästä eteenpäin. Meidän täytyy pääkaupunkina ottaa myös tässä liikennepolitiikassa eri liikkumistavat huomioon. Emme me voi katsoa asiaa vain yhdestä näkökulmasta. Me tarvitsemme lisää joukkoliikenneyhteyksiä, enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä mutta samaan aikaan meillä on täällä Suomen merkittävin tavaraliikenteen satama esimerkiksi. Totta kai meidän täytyy ottaa liikennepolitiikassa esimerkiksi satamaliikenne huomioon ja myös henkilöautoliikenne.

Kun ehdokkailta kysyttiin, sallitaanko polttomoottoriautot Helsingin keskustassa vielä kymmenen vuoden kuluttua, neljä ehdokasta äänesti kyllää (Rydman, Sazonov, Rantala, Heinäluoma) ja kaksi eitä (Arhinmäki, Harjanne).

Heinäluoma perusteli kantansa.

– Itse lähden siitä, että liikennepäästöjen vähentäminen on todellinen haaste ja sitä pitää tehdä joukkoliikenteen parantamisen kautta. Että enemmän saadaan ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja että lippujen hinnat ovat sellaisia, että ne ovat ihmisille mahdollista ostaa.

– Itse en kannata yleisiä polttomoottoriautojen käyttö- tai ajokieltoja. Ne ovat sosiaalisesti todella epäoikeudenmukaisia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia sähköautoa. Sen takia uskon kyllä, että meillä on parempi ja itse asiassa tehokkaampiakin keinoja vähentää tätä sinänsä todellista ongelmaa eli liikennepäästöjä.

AVAINSANAT

Yllätyskäänne SDP:ssä: kolmas nimi lähdössä apulaispormestarikisaan Helsingissä

Kilpailu kaupunkiympäristön apulaispormestarin pestistä Helsingissä on saamassa yllätyskäänteen. Ehdolle on asettumassa kolmaskin nimi.

Helsingin kaupunginvaltuustoon huhtikuun kuntavaaleissa takaisin noussut Antti Vuorela (sd.) kertoo Demokraatille perjantaina saaneensa pyyntöjä asettua ehdolle ja vastanneensa myönteisesti.

Vuorela kertoo, että hänet on asettamassa ehdolle hänen oma yhdistyksensä Tapanilan Työväenyhdistys ry, mutta asiasta tehdään varsinainen päätös yhdistyksen johtokunnan kokouksessa ensi maanantaina.

Vuorela kertoo päätökseensä lähteä kisaan mukaan vaikuttaneen muun muassa sen, että moni tunnettu SDP:n helsinkiläispoliitikko on kieltäytynyt. Kuntavaalien sosialidemokraattisista ääniharavista Helsingissä muun muassa Eveliina Heinäluoma on kertonut tavoittelevansa muuta tehtävää.

– Minulla on tähän sopiva koulutus, laaja työkokemus liikennealalta ja 30 vuoden kokemus kunnallisesta päätöksenteosta. Tehtävä kiinnostaa ja motivaatiota on, Vuorela sanoo Demokraatille.

Vuorela on koulutukseltaan rakennusalan diplomi-insinööri. Hän on toiminut aiemmin varsinaisena kaupunginvaltuutettuna Helsingissä kymmenen vuoden ajan.

Siviiliammatiltaan Vuorela on kehittämispäällikkönä Helsingin seudun liikenne HSL:ssä.

SDP valitsee ehdokkaansa kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestariksi Helsingin Sosialidemokraatit ry:n ylimääräisessä piirikokouksessa ensi viikon perjantaina.

Pesti on tulossa Helsingin toiseksi suurimmalle puolueelle SDP:lle.

Helsingin demarien puolueosastoilla oli mahdollisuus asettaa apulaispormestarivaaliin ehdokkaita eiliseen saakka.

Vuorelan ehdollinen tai todennäköinen mukaantulo kisaan tämän jälkeen vasta piirikokouksessa on siis jonkinlainen yllätys, mutta sääntöjen mukaan mahdollinen. Muidenkin nimien ehdolle asettaminen on siis vielä avoinna ainakin teoriassa.

TÄHÄN mennessä ehdolle on asetettu kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari ja kaupunginvaltuutettu Hilkka Ahde. Laisaaren asetti ehdolle Itä-Helsingin sosialidemokraatit ry ja Ahteen Kuljetusalan demarit ry.

Piirikokous on Helsingin Sosialidemokraattien ylin päättävä elin, johon puolueosastot voivat asettaa piirikokousedustajia jäsenmääräänsä vastaavan määrän. Piirikokousedustajia on yhteensä 129.

Huhtikuun kuntavaaleissa Ahde sai Helsingissä 2 535 ääntä, Laisaari 867 ääntä ja Vuorela 752 ääntä. Kolmikko valittiin Helsingin valtuustoon.

Virallisen valinnan apulaispormestarista tekee Helsingin kaupunginvaltuusto.

Ahde ja Laisaari olivat molemmat ehdolla apulaispormestariksi myös kaksi vuotta sitten, kun tuolloin tehtävää hoitanut Nasima Razmyar palasi eduskuntaan. Ahde hävisi tuolloin ratkaisevan äänestyksen Laisaarelle, joka valittiin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestariksi.

AVAINSANAT

Kisa SDP:ssä: He ovat ehdolla apulaispormestariksi Helsingissä

Helsingin kaupunkiympäristön tuleva apulaispormestari on joko Hilkka Ahde tai Johanna Laisaari.

SDP valitsee ehdokkaansa kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestariksi Helsingin Sosialidemokraatit ry:n ylimääräisessä piirikokouksessa ensi viikon perjantaina.

Pesti on tulossa Helsingin toiseksi suurimmalle puolueelle SDP:lle.

Helsingin demarien puolueosastoilla oli mahdollisuus asettaa apulaispormestarivaaliin ehdokkaita eiliseen saakka.

Ehdolle asetettiin Ahde Kuljetusalan demarit ry:stä ja Laisaari Itä-Helsingin sosialidemokraatit ry:stä. Ahde ja Laisaari olivat molemmat kertoneet aiemmin julkisuudessa kiinnostuksestaan tehtävään.

Muita nimiä ei kisaan siis enää saatu. Kuntavaalien sosialidemokraattisista ääniharavista Helsingissä muun muassa Eveliina Heinäluoma on kertonut tavoittelevansa muuta tehtävää.

EHDOKKAISTA Ahde on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta moni muistaa hänet myös viestintätehtävistä ammattiyhdistysliikkeessä. Ahde ylsi varasijalle vuoden 2023 eduskuntavaaleissa.

Laisaari on koulutukseltaan oikeustieteen maisteri ja varatuomari, joka on toiminut kasvatuksesta ja koulutuksesta vastaavana Helsingin apulaispormestarina vuodesta 2023.

Huhtikuun kuntavaaleissa Ahde sai Helsingissä 2 535 ääntä ja Laisaari 867 ääntä. Molemmat valittiin Helsingin valtuustoon.

Ahde ja Laisaari olivat molemmat ehdolla apulaispormestariksi myös kaksi vuotta sitten, kun tuolloin tehtävää hoitanut Nasima Razmyar palasi eduskuntaan. Ahde hävisi tuolloin ratkaisevan äänestyksen Laisaarelle, joka valittiin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestariksi.

PIIRIKOKOUS on Helsingin Sosialidemokraattien ylin päättävä elin, johon puolueosastot voivat asettaa piirikokousedustajia jäsenmääräänsä vastaavan määrän. Piirikokousedustajia on yhteensä 129.

Virallisen valinnan apulaispormestarista tekee Helsingin kaupunginvaltuusto.

AVAINSANAT

Heinäluoma ja Kumpula-Natri Helsingin sote-leikkauksista: ”Härski ryöstöretki, riistoa ja epäloogista sanelua”

Hallitus ehdottaa sote-rahoitukseen vain Helsinkiin kohdistuvia 35 miljoonan euron siirtymätasausleikkauksia vuosille 2026-27.

Eduskunnan täysistunnon lähetekeskustelussa hallituksen Helsingin sote-palveluihin kahdessa vuodessa esittämät 35 miljoonan euron leikkaukset aiheuttivat vähemmän yllättäen puheenvuoropyyntöjen vyöryn ja kiivasta debattia.

– Härski ryöstöretki helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolle. On järjetöntä ja epäloogista rangaista siitä, että alue toimii juuri kuten hallitus on esittänyt, eli hoitaa talouttaan vastuullisesti. Nyt tilanne ja viesti on se, että rahat viedään ja aina vain leikataan, tehtiin mitä ja miten tahansa, Eveliina Heinäluoma (sd.) kommentoi.

Demareista Miapetra Kumpula-Natri moitti esitystä epäloogisuudesta ja siitä, ettei ”tässäkään asiassa ole suostuttu kuuntelemaan asiantuntijoita tai hakemaan ratkaisuja, vaan jatketaan jääräpäistä sanelua”.

– Helsingin riisto, jossa hallituksen käsi on syvällä sen taskussa, Kumpula-Natri tiivisti.

JÄRIN yllättävää ei ole sekään, että etenkin kokoomusedustajat puolustelivat päätöstä edellisen hallituksen sote-uudistukseen jättämillä ”valuvioilla”.

Kuitenkin myös kokoomusta edustavat poliitikot, väistyvä pormestari Juhana Vartiainen etunenässä, ovat arvostelleet kovin sanoin leikkauksia, kutsuen niitä muun muassa mielivaltaiseksi ja järjettömäksi rangaistukseksi.

Muusta oppositiosta hallituksen päätöstä ryöpyttivät etenkin Minja Koskela (vas.) ja Atte Harjanne (vihr.).

Koskelan mukaan hallituksen viesti on, että tekivät alueet mitä tahansa, aina leikataan ja viedään rahoitus. Harjanne puolestaan kysyi, miksi hallitus vihaa Helsinkiä.

Muutamat edustajat nostivat myös esiin epäilyksen siitä, ettei hallituksessa joko tiedetä tai välitetä, mikä on julkisen terveydenhuollon toimivuus paitsi yleisesti myös juuri tiiviisti kansoitetulla ja kasvavalla pääkaupunkiseudulla.

Tietyillä kriittisillä sektorilla, kuten esimerkiksi mielenterveyspalveluissa, ilman työterveyshuoltoa tai varoja yksityisten palvelujen käyttöön avun saaminen ja hoitopolulle pääsy on Helsingissä käytännössä mahdotonta palvelujen ruuhkautumisen vuoksi.

”Helsingin taloudellinen tilanne on niin paljon parempi kuin muiden” – Näin pääministeri Orpo selventää pääkaupungin lisäleikkauksia

Pääministeri Petteri Orpo Ylen pääministerin haastattelutunnilla Kesärannassa Helsingissä sunnuntaina 27. huhtikuuta.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) myöntää, etteivät hallituksen Helsingille esittämät kertaluonteiset 35 miljoonan euron lisäleikkaukset sosiaali- ja terveydenhuoltoon ole kannustavia.

– Ei sitä nyt kannustavaksi malliksi voi ratkaista, mutta meidän haaste on yksinkertaisesti se, että kun sieltä hyvinvointialueiden rahoituksesta pitää pystyä säästämään ja Helsingin taloudellinen tilanne on niin paljon parempi kuin muiden, niin tämä on erittäin ikävä ratkaisu mutta se tehdään tässä vaiheessa. Helsinki pärjää kyllä, Orpo kommentoi eduskunnassa tiistaina.

Hallitus ehdottaa sote-rahoitukseen kertaluonteisia siirtymätasausleikkauksia 15 miljoonaa euroa vuonna 2026 ja 20 miljoonaa euroa vuonna 2027. Leikkaukset kohdistuvat yksinomaan Helsinkiin. Eduskunta käy tiistaina hallituksen esityksestä lähetekeskustelun.

Vielä helmikuussa Orpo totesi Demokraatin haastattelussa, että tavoitteena on kannustavuus.

– Järjestelmän halutaan olevan kannustava. Toinen on pohjaesitys, joka lähti lausunnoille. Siitä tehdään lopullinen ratkaisu myöhemmin, ja katsotaan, että se on myöskin Helsingin kannalta järkevä, Orpo kommentoi helmikuussa.

PÄÄMINISTERIN mukaan kannustavuus on edelleen hyvinvointialueiden rahoituksen tavoitteena, vaikka se ei Helsingin kohdalla parina seuraavana vuotena toteudukaan.

– Nyt kun kehitämme tätä rahoitusmallia eteenpäin, niin kyllä meidän on pakko saada sinne sellainen elementti, joka ihan aidosti kannustaa hyvään taloudenpitoon ja hyvään palveluiden järjestämiseen. Työ on kesken, Orpo sanoi tiistaina.

Pääministeriltä kysyttiin myös suurituloisten eläkeläisten veronkevennyksistä, joita muun muassa kokoomuksen konkarikansanedustaja Ben Zyskowicz on julkisesti hämmästellyt. Orpon mukaan suuria eläkkeitä saavien veroale tuli puoliväliriihessä ansiotuloverotukseen esitettyjen kevennysten sivutuotteena.

– Se ei ole ollut missään tapauksessa primääritarkoitus, vaan ensisijaisesti me olemme hakeneet työn verotuksen keventämistä, jota tehdäänkin puolellatoista miljardilla vaalikauden aikana kokonaisuudessaan, myöskin näiden ylimpien marginaalien laskemista. Kun nämä päätökset nyt sitten konkretisoidaan lakiesityksiksi, niin tämä kysymys varmasti katsotaan läpi siinä yhteydessä.

AVAINSANAT

Elisa Gebhard ei hae apulaispormestariksi

SDP:n kansanedustaja Elisa Gebhard on tehnyt ratkaisunsa.

Ensimmäisen kauden kansanedustajan nimi on pyörinyt mukana spekulaatioissa, kenestä tulee SDP:n ehdokas Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestariksi.

Se ei ole Elisa Gebhard. Hän sanoo Instagramissa, ettei hakenut kuntavaaleissa tehtävään, jossa jättäisi eduskunnan.

– En ole suunnitellut elämää ajatellen, että tekisin tällaisen siirtymän. Äänestäjät valitsivat minut eduskuntaan vasta kaksi vuotta sitten, ja minulla on vielä tehtävää kansanedustajana.

– Historiallisen oikeistolaisen konservatiivihallituksen aikana tarvitaan kaikki vastavoimat puolustamaan hyvinvointivaltiota, jokaisen ihmisen yhdenvertaisuutta ja oikeusvaltiota. Juuri nyt paikkani on eduskunnassa. Mietin asiaa todella, eikä ratkaisu ollut yksinkertainen.

Demokraatti kertoi viime viikon perjantaina, että SDP:n kaupunginvaltuutettu Hilkka Ahde on käytettävissä Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestarin tehtävään.

Iltalehti kertoi myöhemmin viikonloppuna, että kisaan on valmis myös kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari.

Moni kärkiniminä pidetyistä helsinkiläisistä demaripoliitikoista on jo kertonut, ettei tavoittele tehtävää.

Gebhardin päivityksestä kertoi aiemmin tänään myös Iltalehti. Demokraatti ei tavoittanut aamupäivällä Gebhardia kommentoimaan.

SDP valitsee ehdokkaansa kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestariksi Helsingin Sosialidemokraatit ry:n ylimääräisessä piirikokouksessa perjantaina 16.5.

Sitä ennen Helsingin demarien puolueosastot voivat asettaa apulaispormestarivaaliin ehdokkaita, joista piirikokous valitsee SDP:n ehdokkaan apulaispormestariksi. Aikaa on tämä viikon torstaihin.

AVAINSANAT